Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Controle op uitbestede infrastructuur

13 april 2010 - 13:213 minuten leestijdAdvertorialCloud & Infrastructuur
Redactie Computable
Redactie Computable

Met het uitbesteden van de infrastructuur is natuurlijk niet de behoefte aan informatie over het netwerk verdwenen. Sterker nog, juist als je de infrastructuur niet meer in eigen hand hebt, wil je weten wat de status en de performance is. Vodafone heeft daarvoor de Service Navigator ontwikkeld, een web-portal waarmee de beheerder direct toegang krijgt tot de managementsystemen van Vodafone. Op die manier kunnen klanten onder andere “hun” routers, poorten en verbindingen monitoren en inzicht krijgen in de status omtrent mutaties, vragen en incidenten.

"Elke minuut lezen we via SNMP (Simple Network Management Protocol) alle eindapparatuur uit," vertelt Roy van de Kamp, presales consultant bij Vodafone Enterprise Solutions. " Door (pro-)actieve monitoring van de netwerk-elementen en diensten van klanten kunnen trends gevolgd worden en kunnen potentiële toekomstige issues voorkomen worden. Die informatie visualiseren wij weer voor de klant."

Performance

Een beheerder kan bijvoorbeeld op basis van de verkeersgegevens beslissen om meer capaciteit af te nemen. Afhankelijk van de gebruikte audio codecs verbruikt VoIP (Voice over IP) 50 of 100 kbps per gesprek. "Daaruit kun je afleiden hoeveel calls er gelijktijdig op het netwerk plaatsvinden. Het is gebruikelijk om in een kantoorsituatie uit te gaan van een netwerkcapaciteit in een verhouding van 1 gelijktijdig gesprek ten opzichte van 5 IP-toestellen. Maar als in de loop der tijd het aantal gebruikers of het belgedrag van de gebruikers verandert, dan zie je aan onze rapportages dat je de capaciteit moet aanpassen."

Wil je meer weten, dan moet je bij Vodafone een verzoek indienen om een specifieke verbinding te laten meten. Dan kun je echt zien welke protocollen over welke poorten en verbindingen worden getransporteerd. In dit geval gaat het echter meestal niet over trendmetingen maar over (performance-)problemen. "Als je een verbinding regelmatig ziet pieken, dan kan deze voor vierentwintig uur "in meting" worden gezet om de oorzaak te achterhalen," aldus Van de Kamp.  "In de rapportage kun je zien of het bijvoorbeeld om internet-verkeer gaat, om Citrix-verkeer of om VoIP-gesprekken."

IT-diensten

Wie nog meer wil, kan zelf SNMP read access krijgen voor de eindapparatuur. Op die manier kan statusinformatie in de beheersuite van de klant worden verwerkt. Meestal betreft het grote organisaties die hun eigen software hebben draaien. Volgens Van de Kamp gaat het echter om minder dan vijf procent van hun klantenbestand. "Je ziet dat eigenlijk alleen bij grote ondernemingen. In het middensegment en daaronder heeft men die systemen niet in huis."

Wie juist minder wil, en dus meer van zijn IT-systemen buiten de deur wil hosten, kan daarvoor bij een partner van Vodafone terecht. Het bedrijf biedt wel colocatie-diensten maar heeft geen eigen datacenters. Volgens Van de Kamp zijn klanten beter (lees: goedkoper) af als ze dat direkt doen. "Vodafone richt zich specifiek op beheerdiensten en beheerde netwerkdiensten. Het managen van een datacenter en het aanbieden van applicaties behoren niet tot onze core business. Wel zal Vodafone steeds meer diensten vanuit het netwerk zelf gaan aanbieden, net zoals dat bij mobiele telefonie het geval is." Of Vodafone in de toekomst misschien ook IT-diensten gaat leveren, durft Van de Kamp niet te zeggen. "Ik zie dat nu nog niet, maar het zou best kunnen dat klanten in de toekomst meer willen. Vanzelfsprekend volgen wij de ontwikkelingen in de markt en spelen wij daar adequaat op in. Nu werken we daarbij vooral samen met partners, tot tevredenheid van ons en onze klanten."

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Kort: Atos benoemt Benelux-hoofd ai-tak, Eset-rapport, Sioux naar Singapore, Dell vernieuwt AI Factory

    deal overeenkomst partner samenwerking akkoord
    ActueelCarrière

    Bonden akkoord met nieuwe ICK-cao 2025-2026

    Architectuur
    OpinieCarrière

    Architectuur is meer dan alleen techniek

    ActueelCarrière

    Kort: Cloudstichting opgericht, eerste lokale-overheidsklanten voor DSC (en meer)

    Hulpsheriff, Amerika, politie
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    DCC geschokt door rol Microsoft als ‘hulpsheriff’

    Remko Reinders op podium
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Salesforce: Ai-agent wint na voorzichtige start snel terrein

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs