Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Invoering midoffice GovUnited weer vertraagd

26 april 2010 - 13:17ActueelData & AICGIGovUnitedGreen Valley
Pim van der Beek
Pim van der Beek

De invoering van een midoffice bij de gemeente Winterswijk is opnieuw vertraagd. Het systeem dat eind november 2009 in productie zou gaan, wordt de komende maanden eerst stap voor stap ingevoerd bij een aantal kleinere gemeenten, waarna Winterswijk moet volgen. Dat blijkt uit informatie waarin het samenwerkingsverband van gemeenten, GovUnited, de vorderingen van de invoering van de suite uiteenzet.

Bij een aantal kleinere gemeenten draaien inmiddels onderdelen van de midoffice. De gemeente Steenwijkerland gebruikt het contentmanagementsysteem (cms) voor de intranetsite. Teylingen heeft het cms en de modulen klantcontactcentrum (kcc) en producten- en dienstencatalogus (pds) draaien voor ondersteuning van dienstverlening via de gemeentelijke website. Westerveld heeft alle onderdelen van de midoffice draaien.

In de komende maanden moeten meerdere gemeenten die lid zijn van het samenwerkingsverband stap voor stap gebruik maken van het systeem. Daaronder is ook Winterswijk. Eerder voorspelde GovUnited dat in die gemeente de midoffice eind november 2009 in productie zou gaan.

In het systeem dat door Logica en Green Valley is ontwikkeld worden alle klantcontacten uit de frontoffice zoals poststukken, telefoongesprekken, contact via de website en formulieren gekoppeld aan de backoffice. Daarbij is gekozen voor een zaakgerichte aanpak. Een aanvraag is op ieder moment van de behandeling te volgen door de burger en de ambtenaar doordat onderdelen als het klantcontactcenter (kcc), content management systeem (cms) en document management systeem (dms) aan elkaar gekoppeld zijn.

Vertraging

Volgens de eerste plannen zou de gemeentelijke midoffice in 2008 klaar zijn voor ingebruikname. Gaandeweg liep de ontwikkeling door verschillende redenen vertraging op. Vier van de zes gemeenten die zouden proefdraaien met de suite, stapten uit het project. Opdrachtgevers klaagden dat het systeem niet overeenkomt met eerder gemaakte afspraken. Bovendien bleek de integratie tussen de verschillende onderdelen van de midoffice meer tijd te kosten dan aanvankelijk was voorzien.

Meer over

ConsultingECMMidoffice

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    GovUnited: Midoffice had moeilijke start

    Groen licht
    ActueelSoftware & Development

    Gemeenten laten Midoffice GovUnited niet vallen

    Computable.nl
    ActueelOverheid

    GovUnited erkent fout met aanpassing midoffice

    Computable.nl
    ActueelOverheid

    Gemeenten staken midoffice-project GovUnited

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    GovUnited selecteert Atos, Sogeti en Logica

    Computable.nl
    AchtergrondGovernance & Privacy

    Midoffice als antwoord op digitaal loket

    3 reacties op “Invoering midoffice GovUnited weer vertraagd”

    1. ICTU kenner schreef:
      29 april 2010 om 08:32

      Iedereen weet toch dat dit contract ‘gekocht’ is door Logica en Green Valley. Men wilde zo graag dit contract hebben dat er te scherp is geoffreerd. De gebruikte technologie en software (Alfresco) was zeker nog niet productierijp en integratie tussen systemen blijkt in de praktijk lastig te zijn.
      De gemeenten hebben gekozen in dit aanbestedingstraject voor de laagste prijs en krijgen dan ook wat ze willen: Een prutoplossing die niet schaalbaar is en waarvan het onderhoud en beheer arbeidsintensief is. Ook het leveren van maatwerk voor de gemeente (APV / eigen wensen ed.) is vrijwel onmogelijk en heeft geen goede fit met productmanagement. Ik hoop dat de gemeenten die er nog vertrouwen in hebben over een goede conditie en lange adem beschikken, dit traject op creatieve wijze kunnen uitleggen aan de burgers en dat de gemeenten ervan doordrongen zijn dat het nastreven van ambitieuze dienstverlening hiermee onmogelijk is.

      Login om te reageren
    2. Gemeente Winterswijk schreef:
      30 april 2010 om 14:13

      Ik wou dat ik dit eerder had geweten dan waren we al eerder gestopt. Kan iemand de opmerkingen van ‘ICTU kenner’ bevestigen?

      Login om te reageren
    3. Insider schreef:
      4 mei 2010 om 19:22

      Het verhaal van de ICTU kenner klopt. Het enige dat werkt is het CMS van Greenvalley. Dat is dan ook de enige partij met praktijkervaring in gemeenteland in het consortium.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs