Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Over kwantitatieve en kwalitatieve argumenten

17 mei 2010 - 19:52OpinieWerkplek & Beheer

Eén van de doelen van een business case is om anderen – en soms jezelf – ervan te overtuigen dat een geplande investering verstandig is. Dus bijvoorbeeld dat het aannemelijk te maken is dat het geld dat er vooraf ingestoken moet worden zeker zal worden terugverdiend. Immers, de kosten gaan voor de baten, voor niets gaat de zon op en meer van dat soort platitudes.

Puur kwantitatieve argumenten overtuigen het best: de eenmalige kosten zijn x, de maandelijkse besparing is y, dus na x/y maanden zal er flink aan de voorgestelde investering worden verdiend. Die x-factor is vaak wel aardig duidelijk, tenminste zolang er geen software-ontwikkelingen aan te pas komen. De maandelijkse besparing vergt echter wat meer zweetdruppels. Komt uiteindelijk zo'n return-on-investment toch niet helemaal uit de verf, dan worden de kwalitatieve argumenten in stelling gebracht. 'Door de voorgestelde oplossing worden we een stuk flexibeler, gaat de kwaliteit omhoog, verbetert ons imago' en veel varianten daarop.

De fout die dan regelmatig gemaakt wordt – je zou het bijna een te vermijden design pattern van business cases kunnen noemen – is om kwantitatief en kwalitatief door elkaar te halen. Zeker aan de zijde van de beoordelaar. Dit gaat ongeveer als volgt. De opsteller van de business case realiseert zich dat de pure kwantitatieve argumenten onvoldoende zijn om het punt te maken. Daarom wordt een zo lang mogelijk waslijst aan kwalitatieve argumenten toegevoegd. Dit vanuit het idee: hoe meer hoe beter. Echter, daar zit hem nou net het probleem.

Stel dat de beoordelaar van de business case van de tien opgesomde argumenten er acht in twijfel trekt. En dat twee argumenten wel als een huis overeind blijven. Het gevoel dat dan achterblijft is dat de business case voor 80 procent in twijfel getrokken kan worden. Met als mogelijk resultaat een afwijzing.

Had de opsteller slechts die twee hoofdargumenten genoemd, dan was er geen vuiltje aan de lucht geweest. Ergo: wil je een ander ergens van overtuigen, gebruik dan alleen de argumenten die staan als een huis. Schrap al die goed bedoelde extra argumenten die wellicht ook een beetje waar zijn, maar misschien ook net niet. Je krijgt dan voor de 100 procent gelijk, want 100 procent van je argumenten snijden hout. Om nog maar eens een gemeenplaats te gebruiken: voor kwalitatieve argumenten geldt 'minder is meer'!

Meer over

Universal CommunicationsVirtualisatie

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Een stortvloed aan ai-tools; ServiceNow drinkt zijn eigen champagne

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    ActueelCarrière

    Unica-ceo Andringa: ‘Wij nemen de regiefunctie nog steviger in handen’

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Eerste overname IT Local onder Smizer: Infotune ICT

    ActueelOverheid

    Rijk moet meer vissen uit eigen ict-vijvers

    2 reacties op “Over kwantitatieve en kwalitatieve argumenten”

    1. Jurgen schreef:
      19 mei 2010 om 10:10

      Euhm ja. En uiteindelijk wordt iedere business case beslist op de financiële cijfers (besparingen!). Dat mag wel kort door de bocht klinken, maar ’the evidence is overwhelming’.

      Dus verzin (sic) een enorme bezuiniging, stel die bij naar aanleiding van vragen zodat er toch nog iets moois resteert, en scoor.
      Degene die een investering vraagt (ai! kosten! het verschil tussen die twee, is de meeste managers ofwel onbekend ofwel een worst wegens kwartaal/jaartargets…) voor een fraai flexibiliteitsdoel of zoiets vaags, verliest dan. Hoe komt het nou toch dat we achterop raken bij de concurrentie die het minder goed doet (i.e., voorlopig met minder winst genoegen neemt)…!?

      Login om te reageren
    2. Nico Viergever schreef:
      19 mei 2010 om 13:32

      Bert is een CTO. Hij praat dus niet over een Business Case, hij praat over een offerte/voorstel waarvan de klant vervolgens een business case kan maken. Een subtiel, maar belangrijk verschil.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs