Op de komende ITSMF Academy wordt aandacht gegeven aan het thema Management van de Informatie Voorzienings (IV) keten. Uit het aantal aanmeldingen voor deze stream blijkt dat het thema hoe de IV keten te beheersen zeker speelt onder de leden van ITSMF. Het is op dit moment de meest populaire stream van de Academy. Je merkt dus dat veel organisaties worstelen met het beheersbaar krijgen van de IV keten en de it-ondersteuning van bedrijfsprocessen. Soms is het goed om fundamentele vragen te stellen over dit soort complexe onderwerpen.
De eerste vraag die gesteld moet worden is 'wat is een IV keten?' en waarom is het belangrijk dat deze wordt beheerst? Het antwoord lijkt voor de hand liggend, maar dat is het bij nader inzien toch niet. Als we kijken naar it dan zien we vaak een complex landschap van functionaliteiten, toepassingen, applicaties en systemen. Een landschap waarin de genoemde keten niet evident zichtbaar is. Je zou kunnen proberen om het primaire proces van de business in kaart te brengen en hoe deze wordt ondersteund vanuit it.
Bij veel it-organisaties zie ik varianten van het waardeketen model van Porter aan de muur hangen als model om het onderscheid tussen primaire en secundaire stromen te maken. Vanwege allerlei dwarsverbanden tussen applicaties en systemen blijkt in de praktijk dat primaire stromen afhankelijk zijn van secundaire toepassingen. Recent kwam ik een voorbeeld tegen waarbij het primaire proces van een klant was verstoord en waarbij de duur van de storing vooral werd veroorzaakt door gebrekkige communicatie binnen it.
Het interne incident escalatie proces was wellicht als secundair proces benoemd, maar was de eerste reden waarom het primaire proces er lange tijd heeft uitgelegen. Deze afhankelijkheid maakt dus dat IT misschien in zijn totaliteit als primair kan [of zou moeten]worden verondersteld. Daarmee wordt de IV keten (Chain) misschien meer een maliënkolder (Chainmail).
Natuurlijk zijn er ook voorbeelden van toepassingen die door iemand uit de business als bedrijfskritisch werden aangewezen en die vervolgens helemaal niet zo bedrijfskritisch blijken te zijn. De organisatie draait rustig door, ook als de betreffende toepassing er onverhoopt blijkt uit te liggen. Uit het verleden ken ik een voorbeeld van een systeem wat bijna vijf dagen onopgemerkt down was, terwijl de betreffende applicatie-eigenaar toch had beweerd dat dan de bedrijfsvoering stil zou moeten liggen. Vaak is een uurtje uitzetten wel een goede lakmoesproef van bedrijfskwetsbaarheid. Dat kan overigens ook virtueel.
Vanuit de business is de beheersing van de IV keten een lastig onderwerp. Is er bijvoorbeeld wel voldoende vertrouwen in de it-organisatie zelf? Wie is er verantwoordelijk, operationeel en strategisch? Op welk niveau wil je als businessmanager betrokken zijn bij de keuzes die de it-organisatie in de IV Keten maakt? En, kan je wel spreken van één integrale en ondeelbare it-organisatie?
Ik ben benieuwd of we op de ITMSF Academy antwoord gaan krijgen op deze vragen.