Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Branche moet klantwensen centraal stellen

25 mei 2010 - 12:594 minuten leestijdOpinieSoftware & Development

'Het mislukken van SAP-implementaties is vaak te wijten aan de klant zelf.' Deze constatering van SAP-directeur Angelique de Vries bracht begin vorig jaar veel reacties teweeg. Ze stelt dat de klant zich niet voldoende voorbereidt op de impact van een implementatie die allesomvattende gevolgen heeft voor de bedrijfsvoering van de klant. In mijn artikel ‘Weet de klant niet wat hij wil?’ (Computable, 7 september 2009) ga ik zelf verder in op vergelijkbare en veel gehoorde ‘klachten’ uit de ict-branche over de gebrekkige kennis en de kunde van de klant.

In dat artikel stel ik dat het veelgehoorde uitgangspunt van de branche, dat ogenschijnlijk verschillende ondernemingen in praktijk een weinig verschillende bedrijfsvoering hanteren, ongegrond is. Het is eerder wishful thinking van een branche die de vraag om maatwerk wil beperken. De ict-branche is immers eerder gebaat bij ondernemers die allemaal op vergelijkbare wijze geautomatiseerd kunnen worden en vervolgens ook jaren binnen datzelfde model blijven ondernemen. Maar wat de ict-branche verwacht van de klant is onmogelijk en wat het de klant verwijt, niet reëel.

We kunnen de 'verwijten' van de ict-branche aan het adres van de ondernemer (klant) ook omdraaien. In deze tijd waar de klant en zijn klant centraal staat, vraagt succesvol ondernemen om een hoge mate van flexibiliteit, innovatief en onderscheidend vermogen. Het gevolg is dat het businessmodel van een onderneming continue en vaak op onvoorspelbare wijze verandert en juist niet hoeft te lijken op dat van de concurrent. Bovendien zijn ad-hoc allianties tussen ondernemingen in groeiende mate populair. Steeds meer bedrijven, of units daarvan, werken samen. Groei en innovatieve producten komen vaak veel gemakkelijker in (tijdelijke) partnerships tot stand. Dit heeft uiteraard gevolgen voor de businessmodellen van betrokken ondernemingen en deze trend vraagt ook nog eens om ict-platformen die zich kunnen aanpassen en makkelijk een synergie kunnen aangaan. En dat is nog steeds verre van het geval.

Het businessmodel van de ict-branche is in tegenstelling tot de hierboven omschreven ondernemerstrends misschien te weinig mee veranderd. Business Software wordt nog steeds vooral ontwikkeld en verkocht in pakketvorm. Eenmaal gekozen voor systeem ‘X' is verandering alleen mogelijk binnen de grenzen van dat systeem. Dat is nuttig voor de leverancier, maar is het ook nuttig voor de klant?

Ict zou de wensen van succesvol ondernemerschap centraal moeten stellen bij de ontwikkeling en implementatie van business software en zorg moeten dragen voor ict-platformen die de boven genoemde ontwikkelingen ondersteunen in plaats van beperken. (It-) wensen veranderen continu door voortschrijdend inzicht en een veranderlijke ondernemersklimaat

De tijd is rijp voor businessmodel-driven software. Software die zich makkelijk en snel kan voegen naar veranderende inzichten en businessmodellen, waarbij een onderneming verlost is van big bang implementatie trajecten van een jaar, en na dat jaar zit met een systeem dat niet past bij de veranderde omgeving. Met alle spanningsvelden tussen de leverancier, implementatie partners en klant van dien.

Com-architectuur

Gek genoeg is dit technisch gezien al lang mogelijk door inzet van com-architectuur (component object model). Het principe van 'component software' wordt al lang en breed toegepast, maar staat vooral in dienst van de ontwikkelaar en niet in dienst van de klant. Hoe komt dat toch? Het doel van de com-architectuur is om ontwikkelaars te stimuleren om herbruikbare software componenten te laten maken. Maar waarom is software dan niet op dat niveau in te kopen? Omdat dat zou vragen om een rigoureus ander businessmodel dan hetgeen de ict-branche al jaren toepast; het verkopen van pakketten, en het onderhoud daarop, die de klant gedurende een hele lange tijd vastlegt aan een allesomvattend en meestal rigide systeem.

Het verkopen van functionaliteit op componentniveau staat haaks op dit orthodoxe businessmodel. Want wat als ‘de klant' naar voortschrijdend inzicht componenten aan functionaliteit kan inkopen of vervangen en hierbij kan kiezen uit componenten van verschillende leveranciers (de concurrenten)? Voor consumenten is dat al lang geen verrassende gedachte meer. B2C-software wordt al aangeboden op component niveau; ‘apps'. Bij de keuze voor een smartphone kies je immers niet meer voor de telefoon, maar voor de flexibiliteit van het platform waar het op draait – Android, iPhone of Windows Mobile – en de keuze aan applicaties die je kunt downloaden. Wanneer jij dat wilt en ongeacht wie ze ontwikkeld heeft. Waarom kan dat wat voor een smartphone geldt, niet gelden voor bedrijfssoftware?

Het verkopen en implementeren van functionaliteit op component niveau kan een oplossing zijn voor draconische implementatie trajecten die een starre omgeving opleveren, die (enige tijd) na implementatie al niet meer voldoet aan de intussen veranderde wensen: de ict-klant ècht centraal.

 

Meer over

AndroidiPhoneSmartphones

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Computable.nl

    De principes van cloud-native techniek

    Cloud-native technologieën voegen flexibiliteit, schaalbaarheid en beveiliging toe en verlagen de operationele kosten voor de IT-omgeving. Hoe dragen Kubernetes, KEDA en AKS hieraan bij?

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    Kort: Esri simuleert extreem weer, update over de Ai-fabriek, omkoping Coinbase (en nog meer)

    Remko Reinders alegemeen directeur Salesforce Nederland
    AchtergrondData & AI

    Salesforce NL: Technologie ai-agents is volwassen, nu komt het op durf aan

    ActueelOverheid

    Kort: Nieuw screeningsysteem IND, IFS in zee met TomTom, Navara naar BBTG en de grote oversteek voor TMA

    AchtergrondData & AI

    ILT heeft nieuw taxitoezichtsysteem op de rit

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: WBSO populair bij ict-bedrijven, 6 cloudtrends Gartner, EU-alternatief voor CVE-database VS

    ActueelData & AI

    Lleverage ontvangt drie miljoen voor ‘vibe automation’

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs