Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

MKB’er in de wolken

26 mei 2010 - 12:553 minuten leestijdOpinieGovernance & PrivacyMicrosoft

De afgelopen periode wordt er veel gesproken over ‘cloud computing'. Deze veel te ingewikkelde term zorgt er al voor dat de gemiddelde mkb'er allang weer het pand verlaten heeft. Dit is zonde. Laten we het dus anders proberen: minder ict-problemen, lagere kosten en laatste technologie tot je beschikking. Dat klinkt al een stuk beter. Hoe werkt dit dan?

Of je het nu wilt of niet, ook in jouw bedrijf draait er software. Deze software draait op je computers (Word, Excel, Wndows) of draait op servers (e-mail, intranet, crm). Over deze laatste categorie hebben we het hier. Deze servers heb je waarschijnlijk bij jou op kantoor staan of bij een ict-bedrijf, waarvan je ze koopt of huurt. Je betaalt echter niet alleen voor deze servers, je betaalt ook licenties voor software, je betaalt voor onderhoud op deze servers en je betaalt een uurtarief voor de afhandeling van jouw vragen en problemen. Niet schrikken, maar gemiddeld bedragen jouw operationele ict-kosten per werknemer 180 euro.

Waarom gaat cloud computing je helpen deze kosten te verlagen? Cloud computing is een technologie waarmee jouw medewerkers via het internet een beroep kunnen doen op meerdere servers. Deze servers staan in het datacenter van bijvoorbeeld Microsoft of Google. Door de grote schaal van deze centers worden kosten over vele gebruikers gedeeld. Deze datacenters garanderen over het algemeen een veel hogere beschikbaarheid, veiligheid en performance dan jouw huidige leverancier, waardoor de kans vele malen kleiner is dat de werkzaamheden van jouw bedrijf worden gehinderd door ict-problemen. Met andere woorden, geen ict-gedoe meer, maar systemen die altijd werken en dat is precies wat je wilt. Ict moet het gewoon doen en mag niet afleiden of tijd kosten.

Maar er is nog meer. Zo heb je via de ‘cloud' altijd en overal toegang tot de nieuwste technologie. Niet langer is jouw e-mail of agenda alleen maar toegankelijk vanaf kantoor, maar overal (ook via mobiel) te benaderen op basis van de laatste technologische versies. Via ditzelfde principe kunnen bedrijven een intranet of online (video)vergadersoftware ‘huren'. 

Op deze wijze klikt een ondernemer zo zijn virtuele kantoor bij elkaar en kan hij zelfstandig zonder hulp van een supportdesk nieuw medewerkers aansluiten of oude medewerkers afsluiten. Zodra een oude medewerker is afgesloten houdt men ook op met betalen, want men betaalt per gebruiker. Wat kost dit nu? Een virtueel kantoor op basis van bijvoorbeeld Microsoft-technologie (mail, agenda, intranet, video conferencing) kost ongeveer honderd euro per jaar per werknemer. Het besparingspotentieel is dus groot en gelijkertijd krijgen bedrijven toegang krijgen tot krachtigere en betrouwbaarder instrumenten.

Meer over

IntranetLicenties

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Cyberveiligheid naar bestuurskamer: noodzaak van board-training

    AchtergrondGovernance & Privacy

    OTC helpt bedrijven met tools voor ict-rapportagestandaard IDRS

    Gebouw TU/e
    ActueelGovernance & Privacy

    Cyberaanvaller TU/e misbruikte zwakke vpn en oude wachtwoorden

    Europa
    ActueelGovernance & Privacy

    Een nieuw cybersecuritymodel: Europa aan zet

    ActueelGovernance & Privacy

    Brancheorganisaties lanceren uniforme NIS2-tool na wildgroei aan checklists

    ActueelGovernance & Privacy

    Microsoft blokkeert e-mail hoofdaanklager Internationaal Strafhof

    8 reacties op “MKB’er in de wolken”

    1. verbaasd schreef:
      27 mei 2010 om 11:24

      Dit is een artikel op Computable, dat dus vooral gelezen wordt door ICT-ers, maar dit lijkt meer op een verkooppraatje voor MKB-ers.
      Bovendien mag er ook eerst op spel en grammaticafouten gecheckt worden wat mij betreft voordat zo’n artikel geplaatst wordt…

      Login om te reageren
    2. Peter Ambagtsheer schreef:
      27 mei 2010 om 14:00

      “Deze datacenters garanderen over het algemeen een veel hogere beschikbaarheid, veiligheid en performance dan jouw huidige leverancier…”

      … vooropgesteld dat je een goede, gegarandeerde, altijd beschikbare, heel brede, niet overschreven, symmetrische, kortom: DURE verbinding via je internet provider(s) hebt… en dan nog alleen met kleine files werkt…

      Login om te reageren
    3. Stefan schreef:
      27 mei 2010 om 15:00

      Matig artikel, met fouten, de verkeerde doelgroep en met her en der vreemde conclusies.

      Login om te reageren
    4. Jan van Leeuwen schreef:
      27 mei 2010 om 18:22

      5 mederwerkers, 5 jaar is samen 2500 EURO.

      1 Linuxserver, 5 PC’s 1 switch en FOSS, kosten minder dan de helft.

      En “altijd de laatste techniek”, dat wil de gebruiker niet, die wil stabiliteit en zijn werk doen.

      Mooi verkoopverhaal maar niet meer als dat.

      Login om te reageren
    5. ICT-er schreef:
      27 mei 2010 om 21:15

      Cloud computing – we noemden het pakweg vijftien jaar geleden gewoon extranet – heeft vele voordelen en uiteraard ook nadelen, afhankelijk van je situatie.
      Internetverbindingen zijn intussen een stuk sneller, stabieler en goedkoper geworden en dat geldt ook voor opslag via de cloud. Maar als je servers bij een extern ICT-bedrijf least, dan geniet je van dezelfde voordelen.

      Als je internetverbinding het doet (goede opmerking Peter Ambagtsheer), dan heb geen ICT-gedoe met cloud diensten zoals Google Apps. Helaas is dat is wat anders dan dat je geen gedoe met ICT zult hebben.
      Bij Google Enterprise kan je bijvoorbeeld workflowsoftware van Cordys aan Google Apps laten toevoegen. Maar bij een Google- of MS-helpdesk hebben ze geen idee van wat je bedrijfsprocessen zijn.
      Als je meer dan alleen eenvoudige KA-voorzieningen nodig hebt, dan zal je als MKB-er toch goede advisering en specifieke operationele ondersteuning voor extra applicaties moeten inhuren.

      Cloud computing heeft steeds meer potentieel, maar er zijn meestal beter op de situatie toegesneden alternatieven of extra’s nodig.

      Login om te reageren
    6. Rob Kurver schreef:
      28 mei 2010 om 10:44

      Grappig om aan de reacties te zien hoe groot het gat aan het worden is tussen wat de klant wil krijgen (functies, gemak, beheersing) en wat de oude generatie reseller/vakhandel/specialist wil leveren (servers en kabels).

      Inderdaad, de klant heeft ondersteuning nodig. Dus uitdaging voor bestaande, veelal technisch ingestelde, resellers om te veranderen in een Next Generation Reseller die verstand heeft van dit soort moderne oplossingen!

      Login om te reageren
    7. Guido de Nobel schreef:
      28 mei 2010 om 11:39

      De essentie van Cloud Computing is niet de techniek. De essentie is dat de IT behoefte ingevuld wordt middels een dienst.

      De techniek maakt het mogelijk om IT-voorzieningen, van platform tot applicatie, beschikbaar te stellen en af te nemen naar behoefte.

      Login om te reageren
    8. ICT-er schreef:
      28 mei 2010 om 18:40

      @Rob Kurver, steeds meer MKB bedrijven zijn high tech bedrijven, die veeleisend zijn. Zolang SaaS functionaliteit niet alle behoeften dekt, moet je vooral investeren in nieuwe SaaS functionaliteit. Anders vervang je de dozenschuivers door SaaS-schuivers.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs