Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

ICT-werkgever verliest aantrekkingskracht

28 mei 2010 - 12:553 minuten leestijdActueelCarrièreAtosCGIDellIBMKPNMicrosoftOrdinaSogetiVodafone
Heleen van Roon
Heleen van Roon

Vergeleken met bedrijven uit andere sectoren gaan ict-werkgevers slecht om met hun personeel. Dat zegt René Gerhardus van zakenblad Incompany. Het gemakkelijk ontslaan van werknemers is een van de redenen waarom een groot deel van de ict-bedrijven is verdwenen uit de top van de Incompany 500. Dat is een ranglijst van de aantrekkingskracht van werkgevers.

De lijst is samengesteld nadat het zakenblad 3300 hogeropgeleiden vroeg met welk bedrijf zij het liefst zaken doen. Voor 2 procent van de ondervraagden is dat een ict-bedrijf. Vijf jaar geleden was dat 5 procent. Zo stonden Logica, Dell, Atos Origin en Ordina voorheen nog in de top honderd, maar zijn zij daar nu uit verdwenen. Zij staan achtereenvolgens op plek 112, 114, 145 en 171. Voor KPN is niets veranderd: dit bedrijf staat net als vorig jaar op de zesde plaats.

Volgens Gerhardus komt de dalende aantrekkingskracht van ict-bedrijven door de manier waarop zij omgaan met hun personeelsleden. Ook noemt hij maatschappelijke omstandigheden, het bezuinigen op communicatie en het niet onderhouden van reputaties als oorzaken.

Aantrekkingskracht

Bedrijven die het welzijn van werknemers ondergeschikt maken aan financiële belangen, zouden in elk geval snel in aantrekkingskracht dalen. 'Een bedrijf als Logica is gewoon veel harder dan Capgemini', zegt de hoofdredacteur. 'Bedrijven in deze sector gaan met jonge mensen om alsof het computers zijn: als ze niet meer nodig zijn, worden ze eruitgegooid.'

Capgemini en dochterbedrijf Sogeti zouden het wat dat betreft beter aanpakken. Zij zouden zich meer richten op de belangen van werknemers en hechten waarden aan langetermijndoelstellingen. Gerhardus: 'Zij staan daardoor nog in de top vijftig van bedrijven waar mensen graag willen werken.'

Beïnvloeden

Bedrijven die weinig rekeninghouden met hun personeel, krijgen het de komende tijd moeilijk, verwacht Gerhardus. 'Zij kunnen moeilijker personeel vinden dan werkgevers die wel in de top honderd staan', zegt hij.

Woordvoerder Christoph Linke van Logica kan zich niet echt vinden in de uitspraken van Gerhardus. Zijn bedrijf stond vorig jaar op de honderdste plaats in de lijst en is nu gedaald naar 112. 'We zoeken op dit moment honderden ict'ers en dat verloopt redelijk succesvol', stelt Linke. 'Ik denk dat werkzoekenden zich niet zomaar door een onderzoek laten beïnvloeden. Ze baseren zich meer op gesprekken met collega's en wat zij via hun netwerk over een werkgever horen.'

Uit ander onderzoek van Incompany bleek eind vorig jaar al dat ict-werknemers het meest tevreden zijn als zij bij Sogeti werken. In het onderzoek werden vragen gesteld over functie, arbeidsvoorwaarden, carrièreperspectief en bedrijfscultuur. Volgens de onderzoekers zou de hoge mate van tevredenheid grotendeels te danken zijn aan de open communicatie die de werkgever ook in economisch moeilijke tijden hanteerde.

Incompany 500

Ict- en telecombedrijven in top 100

Positie in 2010

Positie in 2009

KPN

6

6

Microsoft

35

36

IBM

42

35

Capgemini*

48

28

Google

58

54

Vodafone

68

63

Apple

72

77

HP

83

52

Ziggo

100

173

* inclusief dochterbedrijf Sogeti

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Tevreden ICT’er werkt bij Sogeti

    ActueelInnovatie & Transformatie

    ‘KPN is aantrekkelijkste ICT-dienstverlener’

    Succes
    ActueelGovernance & Privacy

    Klanttevredenheid in IT stijgt tot recordhoogte

    24 reacties op “ICT-werkgever verliest aantrekkingskracht”

    Nieuwere reacties »
    1. ICT'er schreef:
      28 mei 2010 om 18:22

      Helemaal eens met dit artikel. Veel grotere ICT dienstverleners gaan niet zo netjes om met hun werknemers. En zoals dit artikel ook aangeeft zijn er uitzonderingen op de regel, daarom ben bij Sogeti gaan werken.

      Als je als ICT’er goed bijblijft met de ontwikkelingen, dan heb je altijd keuze. Gaat een werkgever niet netjes met jou of met collega’s om, dan kan je je eigen conclusies trekken. Dit is goed voor de bedrijven die wel netjes met hun personeel omgaan, en misschien leren die andere bedrijven er ook nog van.

      Login om te reageren
    2. Noodnummer 112 schreef:
      28 mei 2010 om 19:18

      Christoph Linke van Logica heeft gelijk: Werkzoekenden laten zich niet zomaar door een onderzoek beïnvloeden. Zij worden wsch. sterk beïnvloed door het feit dat ze geen werk hebben en weer zo snel mogelijk aan de slag willen. Gesprekken met collega’s en wat zij via hun netwerk over een werkgever horen zal wel erg Logica-gekleurd zijn: iedere Logica medewerker krijgt n.l. een behoorlijke aanbreng-bonus.

      Het beeld dat in dit onderzoek van Logica wordt geschets klopt volledig met mijn ervaring. Als de markt even tegenzit worden collega’s er tegenwoordig net zo makkelijk uitgegooid als ze werden aangenomen. Ik ken veel (ex-)collega’s en groot deel daarvan is behoorlijk negatief: jarenlange salaris-stops, geen inflatiecorrectie, managers die alleen maar met hun eigen doelstellingen bezig zijn, korte termijn visie, gebrek aan perspectief en waardering, beloftes die niet worden nagekomen, werkdagen van 11, 12 uur i.v.m. met (o.a.) veel te lange reistijden en zo kan ik nog wel even doorgaan.

      Werkenden die nu een CAO hebben met een 36-urige werkweek, vergaderingen en opleidingen tijdens werktijd en een gegarandeerde loongroei raad ik aan om eerst héél erg goed na te denken voordat ze bij Logica gaan werken. Misschien is hun huidige werkgever zo slecht nog niet, vooral niet als die hoger in de top 100 staat dan Logica.

      Login om te reageren
    3. john schreef:
      28 mei 2010 om 21:15

      Ik was werkzaam bij KPN tot 2002. Toen werdt de IT tak overgenomen door Atos. Je kunt je voorstellen dat het een cultuurschokje was.

      Atos sluit overeenkomsten met kleine vakbonden en zet daarmee grote bonden zoals FNV buiten spel. Zo kregen de werknemers er niets bij terwijl directeur van de Nederlandse tak er meer dan 200% op vooruit ging.

      Verder reorganiseert Atos het hele jaar door en wordt er met personeel door het land geschoven of het niets is.

      Nee, als je ergens niet moet wezen is het bij Atos. Wat ik begrijp van mensen die ik ken, is Getronics nog een graadje erger.

      Ik begrijp dat de concurrentie moordend is, maar respect voor je personeel is het minste dat je als werkgever moet hebben. Dat heb ik bij Atos(buiten eigen management) nooit meegemaakt.

      U raad het al, ik werk er inmiddels niet meer 🙂

      Login om te reageren
    4. allemaal hetzelfde schreef:
      28 mei 2010 om 23:17

      Tsja, ik weet dat Sogeti inderdaad qua mensen de lange termijn in het oog houd, dat is bestuurlijk wel okay. Echter weet ik ook wat hun missie is, en helaas leven ze die vaak niet na richting klanten als het stroef verloopt.. Dan zijn de relatiemanagers en directeurtjes net als alle andere typische business typetjes; straatje schoonvegen, verantwoording ontwijken en de klant en het uitvoerende team met de gebakken peren laten zitten.

      En wat Logica betreft; de werving gaat goed wordt gesteld, ja eehh er zijn talloze werklozen, die willen idd wel geld verdienen, als je iedere aap die kan tikken aanneemt dan kan je inderdaad zeggen dat je werving goed gaat, maar eeh werf je ook kwaliteit Logica??

      ’t zakelijke wereldje is toch overal hetzelfde, of je nu farma, it of detailhandel pakt; iedereen wil iedereen ’te slim’ af zijn en het liefst scoren voor eigen gewin…en de typische salesboys kom je overal tegen, het gaat hen om de deal, wat er verder na volgt zal ze een worst wezen..die ellende is voor de uitvoerders 😉

      Login om te reageren
    5. John schreef:
      29 mei 2010 om 08:10

      Vroeger waren de managers van ICT-bedrijven veel betere ondernemers dan nu. Zij wilden trots op hun bedrijf kunnen zijn en dat hun werknemers dat ook waren.

      Een lage waardering van werknemers en loyaliteit vanuit de ICT-bedrijven betekent ook minder loyaliteit vanuit de werknemer en minder aantrekkingskracht als werkgever. Daardoor daalt de kwaliteit en marktpositie van de typische ICT-bedrijven en daarmee de shareholder value.

      De yuppengeneratie heeft in eigen voet geschoten. Een beetje gênant als je weet hoe populair en hoe winstgevend bedrijven als BSO en CMG ooit waren.

      Login om te reageren
    6. Locicaan schreef:
      29 mei 2010 om 08:46

      Mijn indruk/ervaring is dat er bij bedrijven als Atos/Logica nog steeds meer mensen weggaan dan dat er bijkomen, ook in deze crisistijd. De mensen die het zat zijn gaan weg en er komen veelal junioren bij.
      Logica is laatst gestart met een nieuwe branding, een nieuw merk. Maar op de plaatjes komen alleen jonge mensen voor (20-25 jaar), geen enkele persoon met grijs haar. Ik als midden 30-er herken me daar totaal niet in. Ik heb de laatste jaren vele 30-ers weg zien gaan naar kleinere bedrijven of hun eigen bedrijfje/ZZP.
      Mensen gaan weg door idd de loonstagnatie of de buitensportige reistijden.

      Login om te reageren
    7. Kaspar schreef:
      29 mei 2010 om 10:29

      De grote ICT-bedrijven moeten het vooral hebben van de jonge mensen, die graag tegen hun vrienden willen vertellen, dat ze een ‘leasebak’ hebben. Op diverse internetforums met betrekking tot werken in de ICT (of andere sector) staan voor 90% reacties mbt. leaseautos… Bij hun aantreden wordt hun verzekerd, dat er rekening zal worden gehouden met reistijden. Deze belofte wordt snel verbroken, als het even wat moeilijker wordt. Dan worden het lange dagen met de leasebak…

      Login om te reageren
    8. Jeroen schreef:
      29 mei 2010 om 15:19

      Ik als midden 30tiger commiteer me niet meer aan CV schuivende ICT detacheerder maar als zelfstandige aan een project samen met mensen.

      Login om te reageren
    9. Bram schreef:
      30 mei 2010 om 20:03

      John,

      Ik snap je verhaal vwb Atos helemaal. Maar is dit de schuld van Atos? Ex-KPN’ers zijn altijd in de watten gelegd, semi-overheid, weinig uren, te hoge lonen. Dat beinvloed de instelling van de medewerkers, en als je dan in een prestatie omgeving als Atos terecht komt dan is dat een hele schok.
      Persoonlijk zit ik bij Atos nog prima op mijn plek, salaris is lang niet alles (tov de Consultants en ex-kpn’ers) maar de overige flexibele omstandigheden compenseren veel.

      Login om te reageren
    10. RonaldV schreef:
      31 mei 2010 om 07:06

      @ allemaal hetzelfde: Hoe verhoudt jouw stelling over het klantcontact door Sogeti zich tot de top-5 notering in de Automatiseringsgids (door Giarte)? http://www.automatiseringgids.nl/artikelen/2009/40/klanttevredenheid-in-it-sector-zakt-terug.aspx

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs