De ict-industrie heeft tijdens de crisis voor het eerst geleerd goed om te gaan met kostenbesparingen. Ondanks afnemende omzetten heeft de sector het rendement weten te behouden. It-bedrijven zijn in staat gebleken om, naast personeelskosten, ook de bedrijfskosten in toom te houden. Zo valt op te maken uit de publicatie ‘Visie op Media en Technologie’ van ABN Amro.
Met het voorzichtig aantrekken van de economie denkt de bank dat voor de ict-sector het ergste leed is geleden. Zo verwacht ABN Amro voor 2010 een stabilisatie van hardwareverkopen. Positieve impulsen zijn de introductie van Windows 7 en nieuwe generaties e-readers, smartphones, netbooks en laptops. De mate van integratie van hardware, design en software bepaalt vooral het succes van hardwareproducten. Dit zogenaamde ‘Apple-effect’ zorgt voor extra en duurzame inkomsten via bijvoorbeeld de consumptie van content via internet.
Ii-specialist wordt organisatieadviseur
In de it-branche ligt de focus meer op lange termijncontracten dan op het uitvoeren van individuele maatwerktrajecten. Binnen deze ontwikkeling is sprake van een groeiende vraag naar werkplekbeheer, sofware-as-a-service en business process outsourcing (bpo)-diensten. Dit vergt een grondige kennis van bedrijfsvoering, waar it-bedrijven traditioneel niet hoog op scoren. Menno van Leeuwen, sector banker media en technologie bij ABN Amro: "Ict-bedrijven moeten in hun zoektocht naar it-talenten dus ook hun pijlen gaan richten op organisatieadviseurs. De uitdaging is om de kwaliteit van de dienstverlening te verhogen zonder dat de personeelskosten de pan uit rijzen."
Telecom dreigt marges mis te lopen
De verzadigde telecommarkt bleek in 2009 voor het eerst niet meer recessiebestendig. Telecombedrijven krijgen bovendien te maken met concurrentie van nieuwe spelers als Apple en Google die zich richten op hogere marge datadiensten en software op de mobiel. Telecombedrijven lopen daarmee het risico alleen een rol te spelen in de mobiele verbindingen. Desondanks is meer dan ooit duidelijk geworden dat communicatie een basisbehoefte is geworden en verwacht ABN Amro in 2011 weer bovengemiddelde groei in de telecombranche.
Het rapport ‘Visie op Media en Techologie’ is onderdeel van ‘Visie op Sectoren’ waarin in totaal 9 sectoren en 75 branches worden belicht. Het rapport wordt voor het zesde jaar op rij gratis ter beschikking gesteld en is te downloaden via www.abnamro.nl/sectoren. In Visie op Media en Technologie wordt bijzondere aandacht besteed aan de volgende branches: communicatiebureaus, drukkerijen, televisie en radio, uitgeverijen, it-hardware, it-services en software, telecom en internet.