De implementatie van een erp-systeem bij bestekgroothandel Amefa heeft geleid tot een financiële strop van 732.000 euro. Dat bedrag komt bovenop de 178.00 euro waarop het systeem aanvankelijk was begroot. De implementatietijd, die volgens de offerte drie maanden zou duren, liep uit tot drie jaar. Dat meldt advocaat Jop Fellinger die namens het bedrijf juridische stappen onderneemt tegen ict-dienstverlener Atos Origin, de onderaannemer van de erp-implementatie.
Het systeem dat nu draait, voldoet volgens Fellinger niet aan de verwachtingen. Bovendien is hij verbolgen over het feit dat er toch extra kosten in rekening worden gebracht, hoewel het contract is gesloten voor een vaste prijs.
Fellinger vertelt dat Amefa in 2008 onder protest een aantal rekeningen betaalde omdat Atos Origin, dat de servers van het bedrijf stalde, dreigde de stekker uit de databases te trekken. Fellinger nam stappen voor het aanspannen van een kort geding. De advocaat: ‘Atos ging er vervolgens mee akkoord dat de servers bij een andere dienstverlener werden ondergebracht.’
Volgens de overeenkomst met Atos Origin zou tussen 28 februari en 31 mei 2006 bij Amefa een erp-pakket geïmplementeerd worden van de Zweedse leverancier IFS. Dat liep anders. Pas in juni 2006 werd het erp-systeem in gebruik genomen, en dat ging niet zoals afgesproken om implementatie bij alle kantoren wereldwijd, maar alleen om de hoofdvestiging in Apeldoorn. Vervolgens is het systeem stap voor stap ingevoerd bij de buitenlandse vestigingen van het bedrijf. Door allerlei complicaties draaide pas in 2009 het erp-systeem op alle vestigingen van de groothandel.
Oproep aan erp-slachtoffers
Amefa roept in een advertentie in Computable en het Financieele Dagblad bedrijven die slachtoffer zijn geworden van een erp-implementatie op zich te melden. Het bedrijf wil in contact komen met lotgenoten. Naast uitwisseling van informatie en ervaringen wordt mogelijk gezamenlijk actie ondernomen tegen leveranciers.
Volgens Fellinger houden veel bedrijven de problemen die ze hebben met erp-implementaties liever binnenshuis omdat ze niet met die problemen in de belangstelling willen staan. Hij hoopt gezamenlijk een vuist te kunnen maken tegen wanpraktijken in de erp-branche.