Microsoft start een cloud-offensief tegen Google. Hiervoor worden 300 tot 500 verkopers toegevoegd aan het team dat partners helpt met de verkoop van Microsoft-cloud-oplossingen.
Microsoft benadrukt in de Amerikaanse CRN dat het zich helemaal richt op de cloud-oplossingen die via partners aan eindgebruikers worden verkocht. Dat gaat om software as a service (SaaS), platform as a service (PaaS) en infrastructure as a service (IaaS).
De leverancier bereidt inmiddels een breed cloud-offensief voor. De details hiervan worden bekend gemaakt op de Worldwide Partner Conferentie die plaatsvindt van 11 tot 16 juli in Washington. Hier worden onder andere nieuwe partner- en prijsmodellen rond cloud-diensten aangekondigd. Dat gaat onder andere om consulting- en migratie-services voor het ontwikkelen van applicaties op het Azure-platform en het hosten van private clouds met Multi-Tenant-softwareoplossingen.
Kenners uit de markt zeggen dat het offensief lijkt op de aanval van Microsoft op Netscape’s Navigator, die halverwege de jaren negentig in de vorige eeuw plaatsvond. Doel was toen marktleider te worden rond browsersoftware en dat lukte ook.
Microsoft zegt dat Google werkt met een ‘advertentiemodel’ in plaats van een ‘enterprisemodel’ met ‘financiële service level agreements’. Google verkoopt zijn clouddiensten ook via een select aantal partners en heeft een apart partnerprogramma.