Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

T-Mobile hoefde extra antennes alleen te activeren

28 juni 2010 - 10:14ActueelCloud & InfrastructuurT-Mobile
Diederik Toet
Diederik Toet

Telecomaanbieder T-Mobile kon het capaciteitsprobleem op het 3G-netwerk binnen drie weken oplossen doordat veel extra antennes al waren geplaatst. Ze hoefden alleen te worden geactiveerd, vertelt voorlichter Henny van der Heiden. ‘We waren al bezig met de uitbreiding van het netwerk.’ Terwijl de technische dienst de nieuw geplaatste antennes eerst alleen ’s nachts activeerde, doen de medewerkers dat nu ook overdag. ‘Ze werken continu.’

De aanbieder had de extra antennes uit economische overwegingen niet eerder geactiveerd. ‘Het is een forse investering om de techneuten 24 uur per dag te laten werken’, zegt Van der Heiden. ‘Maar als de klantenbeleving slecht is, kun je niet anders.’

Het resultaat is dat de ‘filevorming’ op het 3G-netwerk, waardoor abonnees vaak niet snel konden internetten via hun smartphone, in amper drie weken grotendeels is verholpen.

Klachten
‘We krijgen hierover nu aanzienlijk minder klachten dan voorheen. Nieuwe klachten krijgen bovendien een hoge prioriteit. Dan wordt met spoed onderzocht of het probleem ligt aan de netwerkdekking, aan de netwerkcapaciteit of aan het gebruikte toestel.’ De voorlichter vertelt dat het namelijk toch vaak aan het toestel ligt. Zo blijkt T-Mobile bij gebruikers van Blackberry-toestellen geregeld nieuwe software te moeten installeren, waarna de problemen zijn verholpen.

De afgelopen maanden ondervonden veel abonnees van T-Mobile problemen bij het snel internetten via hun smartphone.

Volgens Van der Heiden deden de problemen zich voornamelijk voor in Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Hilversum. Enkele duizenden abonnees vulden een klachtenformulier in om in aanmerking te komen voor een compensatieregeling. Zij ontvangen voor eind juni een reactie van de telecomaanbieder.

iPhone
Vooral de iPhone, die in Nederland enkel via T-Mobile in combinatie met een abonnement wordt verkocht, blijkt de boosdoener van de capaciteitsproblemen. Bezitters van zo’n smartphone maken tot veertig maal meer gebruik van mobiel internet dan mensen met een normale mobiele telefoon.

Het mobiele dataverkeer op het netwerk van T-Mobile Nederland verachtvoudigde in 2008 ten opzichte van 2007. In het voorjaar van 2009 kreeg de netwerkbeheerder maandelijks zo’n 67 terabyte aan data te verstouwen. In januari 2008 was dat nog slechts 2,5 terabyte.

 

Meer over

HSDPATelecomUMTS

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Kies de juiste virtualisatie-aanpak

    Vergelijk drie krachtige open source-oplossingen: Proxmox, Kubernetes en OpenStack

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    Krimp groei
    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: Fintech snel minder populair, Centric neemt Groupcard niet over (en meer)

    Joost Smit
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Op deze vier paarden zet Google Cloud in

    AchtergrondCarrière

    Willem van der Poel – Een avonturier in de techniek

    ActueelCloud & Infrastructuur

    NLnet en CWI testen eerste openbare Scion-verbinding in Nederland

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kingston University organiseert expositie gaming-geschiedenis

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Intel mogelijk weer ‘great’ als semi-staatsbedrijf

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs