Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Dell verkocht miljoenen kneusjes in 2003-2005

01 juli 2010 - 11:17ActueelInnovatie & TransformatieDell

Dell heeft miljoenen desktopcomputers met componentproblemen verkocht en verzweeg dit voor zijn klanten, aldus Advanced Internet Technologies. Dell Nederland zegt weinig last te hebben gehad van klachten dat eventuele problemen onder een verlengde garantie vallen.

In een lopende rechtszaak beschuldigt Advanced Internet Technologies (A.I.T.) computerproducent Dell ervan in de periode 2003 tot 2005 miljoenen exemplaren – er worden getallen van ‘meer dan 8 miljoen’ tot ‘11,8 miljoen’ genoemd – van het Optiplex-desktopmodel te hebben verkocht, wetend dat de gebruikte condensatoren problemen gaven. Dat zou zijn verzwegen voor de klanten conform een bedrijfspolitiek, die bij defecten ook eerst de fout in de schoenen van de klant schoof, aldus de benadeelde partij. Voorts zouden in het kader van de garantie-herstellingen toch weer moederborden met dezelfde problemen zijn gebruikt. Het gebruik van de kwalitatief onvoldoende onderdelen kon leiden tot bijkomende problemen, zoals onder meer brand en dataverlies.

Dell weerlegt dit met de opmerking dat dit probleem de hele industrie heeft getroffen, want de producent van de condensatoren – Nichicon – leverde ook aan andere computerproducenten. Ook zou Dell zelf uiteindelijk bij die producent de zaak hebben onderzocht. Daarbij bleek dat deze niet over voldoende informatie beschikte om te kunnen zeggen welke delen van zijn productie problemen gaven. Dell heeft verder de garantieperiode van de betroffen systemen verlengd, wordt gesteld. Dell Nederland zegt weinig last te hebben gehad van klachten dat eventuele problemen onder een verlengde garantie vallen, aldus een voorlichter. De leverancier onderstreept dat het onlangs goede resultaten en awards scoorde voor de dienstverlening aan klanten en dat het bedrijf eerder het voortouw heeft genomen bij de vervangacties rond gevaarlijke batterijen.

Betreffende de lopende rechtszaak in de USA, wijst de Amerikaanse pers er wel op dat Dell de computers niet heeft teruggeroepen. OptiPlex-klanten – en daaronder bevinden zich de grootste Amerikaanse bedrijven, zoals WalMart – hebben dan ook wellicht nadelige gevolgen ondervonden omdat ze niet wisten dat ze met kneusjes te maken hadden. Dat zou dan weer tot nieuwe rechtszaken en schadeclaims kunnen leiden.

Het document van aanklager A.I.T. in de rechtszaak tegen Dell vindt u hier.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    NIS2: Europese richtlijn maakt cyberse...

    De Europese NIS2-richtlijn zet cybersecurity definitief op de strategische agenda. Organisaties in vitale sectoren krijgen te maken met strengere eisen...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    later digitale hub
    Innovatie & Transformatie

    Kort: Nederland dreigt digitale hub-positie te verliezen, grondrechten in de ai-verordening (en meer)

    agentic ai
    Data & AI

    Fundamentele transformatie in 2026 door agentic ai

    Innovatie & Transformatie

    Neuro-adaptieve ai: volgende tech-revolutie start in Delft en Berlijn

    Data & AI

    Waarom AWS een oude server te pletter liet vallen

    Innovatie & Transformatie

    Atos breidt voetbal-activiteiten uit naar Zuid-Amerika

    test
    Innovatie & Transformatie

    Van interne tests naar succesvol extern gebruik

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs