De succesvolle lancering van de iPad heeft geen negatieve invloed op de verkoop van Apple desktopcomputers. Integendeel zelfs, afgelopen kwartaal werden 37 procent meer Macs verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar.
Het Amerikaanse marktonderzoekbureau NPD schat dat Apple dit kwartaal ongeveer 3,2 miljoen Macs zal verkopen. Daarmee worden de verwachtingen van Wall Street gehaald. Van de iPad gingen al ruim drie miljoen exemplaren over de toonbank.
"De succesvolle lancering van de iPad kannibaliseert de verkoop van Macs niet", analyseert Gene Munster, Apple-volger bij de Amerikaanse investeringsgroep Piper Jaffray. Hij kreeg inzage in het cijfermateriaal van NPD.
Consumeren versus creëren
Munster verduidelijkt zijn standpunt in een brief aan zijn klanten: "Apple focust met de iPad op het consumeren van content, terwijl je een Mac nodig hebt om content te creëren." Daarmee verklaart hij eveneens waarom de iPad geen camera of fysiek toetsenbord heeft meegekregen.
De verkoop van de iPod lijdt wel onder het succes van zijn grote broer. Al moet erbij gezegd worden dat de klassieke iPods sinds de introductie van de iPhone en de iPod touch steeds minder populair worden.
De eerste twee maanden van dit kwartaal lag de iPodverkoop 13% lager, maar Munster verwacht dat er uiteindelijk toch negen à tien miljoen mp3-spelers van eigenaar zullen verwisselen.