Open Text, leverancier van Enterprise Content Management (ECM) software, heeft een uitgebreid assortiment van social media toepassingsmogelijkheden op de markt gebracht. Dit aanbod stelt bedrijven in staat om op een veilige manier social media toe te passen en zo bepaalde zakelijke uitdagingen aan te gaan, zoals het verbeteren van klantbetrokkenheid of het stimuleren van teamproductiviteit.
"Met meer dan 500 miljoen leden heeft Facebook, samen met websites zoals Wikipedia en Twitter, de social media in een stroomversnelling gebracht", stelt James Latham, Chief Marketing Officer bij Open Text. "Open Text heeft de weg vrijgemaakt voor social media, zodat deze bij bedrijven in een veilige omgeving, succesvol kan worden ingezet. We zijn erop gericht om klanten te helpen met het realiseren van praktische en zichtbare zakelijke voordelen, zoals een snellere time to market, betere klantenbinding of grotere teamproductiviteit. Tegelijkertijd vermindert het de veiligheids- en privacyrisico’s binnen een organisatie".
Open Text ondersteunt haar klanten, die snel mogelijk willen profiteren van deze eerdaagse social media explosie. In 2008 is onmiddellijk op deze klantenwens gereageerd door blogs, wikis en andere Web 2.0-mogelijkheden toe te voegen aan de Open Text ECM Suite. Open Text, sterk op het gebied van informatiebeheer, helpt klanten met het toevoegen van wet- en regelgeving toetsingsmogelijkheden aan gebruikerscontent. Afgelopen jaar heeft Open Text een compleet nieuwe oplossing op de markt gebracht, waarmee organisaties social workplaces kunnen creëren voor intern gebruik. Dit werd weer opgevolgd door social media mogelijkheden voor marketing en externe doelgroepen door de overname van Vignette.
Op dit moment bouwt Open Text door op deze basis middels een scala aan verbeteringen en nieuwe social media mogelijkheden, als onderdeel van de Open Text ECM Suite. Social media technologieën worden ingezet ter versterking van de kernstrategie om zakelijke uitdagingen aan te kunnen:
- Open Text stelt bedrijven in staat social media mogelijkheden te gebruiken, om de effectiviteit van marketing te vergroten. Verder verbetert hierdoor de klantenondersteuning, verkoop, consulting, strategische klantbetrokkenheid en andere zaken.
- Open Text ondersteunt bedrijven met het verhogen van de productiviteit door middel van social media oplossingen binnen de onderneming. Met deze oplossingen kunnen gebruikers profielen aanmaken, collega’s volgen, nieuwe feeds creëren of samenwerken aan projecten. Dit versterkt de informatie-uitwisseling enorm, legt alle corporate kennis vast en vermindert de afhankelijkheid van e-mail.
Bij het introduceren van de nieuwe en verbeterde mogelijkheden is zorgvuldig aandacht besteed aan het gebruiksgemak voor zakelijke gebruikers. Daarnaast is erop gelet of de applicatie serieuze zakelijke uitdagingen kan realiseren. Dit in combinatie met volledige ondersteuning van de belangrijkste doelstelling van Open Text met betrekking tot informatiebeheer en controle. Dit komt tot uitdrukking in het uitgebreide en verbeterde aanbod.
Open Text Social Communities – Open Text Social Communities (voorheen Vignette Community Applications en Services) is een enterprise social media oplossing die bedrijven ondersteunt in de communicatie met hun klanten, werknemers en partners. Als onderdeel van een bredere marketing en CRM-strategie, verschaft social media bedrijven een groter markinzicht, een betere marktbetrokkenheid en bovenal: een aanzienlijke verbetering in klanttevredenheid en behoud.
Verbeteringen in de nieuwste release, maakt het snel opzetten van sociaal interactieve websites mogelijk. Tevens zorgen de verbeteringen voor krachtige social microsites die Web 2.0 functioneel combineren met nauwkeurige analyses en geavanceerde social search. Nu Open Text Social Communities onderdeel is van de Open Text ECM Suite versterkt dit de social applicaties, zoals video- en foto-galleries, slideshows, opmerkingen/ commentaren, beoordelingen, forums, blogs, wiki’s, download management, eventmanagement en ideemanagement met gebruikersprofielen, microblogging, social bookmarking en groep- en moderationondersteuning. Voor meer informatie zie: http://www.opentext.com/2/products-open-text-social-communities.
Open Text Social Workplace – De nieuwe release van deze oplossing – eerste versie is uitgebracht in 2009 – biedt werknemers een goede manier om te netwerken en om interactief te zijn met elkaar. Bovendien blijkt deze makkelijk te gebruiken oplossing, uitstekend geschikt om teams op projectbasis samen te stellen en in teamverband samen te laten werken. De oplossing is beschikbaar voor onafhankelijk werkende implementaties en heeft eveneens een sterke integratie met de Open Text ECM Suite en Open Text eDOCS. Daarbij biedt het mogelijkheden voor nieuwe microblogging en instant messaging. Voor meer informatie: http://www.opentext.com/2/global/sol-products/sol-pro-open-text-social-media.htm.
Volgens het Info-Tech ‘Collaboration Vendor Landscape’ rapport, biedt Open Text Social Workplace ‘een samenwerkingsproduct op de werkplek dat net zo werkt als de samenwerkingtools die werknemers thuis gebruiken.’ Verder stelt het rapport: ‘Deze oplossing minimaliseert de overdaad aan informatie, een probleem waar kennismedewerkers in moderne organisaties van iedere grootte mee worstelen. Het rapport kan hier worden gedownload.
Open Text Content Server Pulse – Deze uitbreiding van de Open Text Content Server, de kern van de Open Text ECM Suite, biedt een overzicht van de activiteiten die plaatsvinden binnen het systeem. Hierbij worden mensen als middelpunt genomen, Door bestaande werkzame social Content Server implementaties, zorgt Pulse ervoor dat gebruikers de nieuwe content makkelijk kunnen vinden en status updates kunnen delen. Verder kunnen de toegangscontroles, auditsen andere mogelijkheden worden gebruikt in hun document management en compliance oplossingen.
Door het gebruik van Pulse kunnen organisaties profiteren van een Facebook-achtige social media omgeving, binnen hun bestaande Open Text ECM Suite implementaties. Zo wordt informele communicatie via de e-mail voorkomen, waardoor afhankelijkheid van inefficiënte en trage e-mailcorrespondenties drastisch wordt verminderd. Daarnaast biedt het medewerkers een mogelijkheid om in realtime snel samen te werken, terwijl ondertussen een veilige kennisbasis voor nieuwe medewerkers en teamleden kan worden gemaakt. Pulse is een belangrijke stap richting klanten om hun organisationele geheugen vast te leggen door het archiveren van de formele en informele gebruikersconversaties.
Voor bestaande klanten en partners is Pulse beschikbaar via het Open Text Knowledge Center als gratis download. Voor deze download zijn wel inloggegevens nodig: https://knowledge.opentext.com/go/pulse.
Open Text stelt de functionaliteiten van social media zoals hier beschreven, beschikbaar voor mobiele gebruikers van het recent gelanceerde Open Text Everywhere (www.opentext.com/everywhere). Dit biedt een applicatie om onderweg toegang te verkrijgen tot enterprise content, workflows en social media.