In het tweede kwartaal van 2010 groeide de smartphoneverkoop met 43 procent tot 60 miljoen exemplaren. Dat blijkt uit een studie van Strategy Analytics.
Vorig jaar werden er in hetzelfde kwartaal nog maar 42 miljoen smartphones verkocht. Intussen is de verkoop van de zakcomputers al goed voor 19 procent van het totale aantal verkochte gsm’s.
Onder meer de interessante ‘incentives’ van de telecomoperatoren, de felle concurrentie tussen de verschillende aanbieders en het alsmaar groeiende aanbod van ‘goedkopere’ modellen die draaien op Symbian en Android, moeten de groeiende populariteit van de toestellen verklaren.
Research In Motion, het bedrijf achter BlackBerry, verkocht 11,2 miljoen toestellen in het tweede kwartaal. Vorig jaar waren er dat nog 8 miljoen. RIM is de belangrijkste smarthphoneleverancier in Noord- en Zuid-Amerika, maar globaal genomen komt het marktaandeel van 19 procent nog niet in de buurt van dat van Nokia (40 procent).
Apple verkocht 8,4 miljoen iPhones. Dat waren er een jaar eerder 5,2 miljoen. Op dit moment heeft het bedrijf van Steve Jobs een marktaandeel van 14,4 procent. Ook de iPhone 4 lijkt een hit te worden, maar de kritiek zwelt aan. Niet alleen wordt Apple bekritiseerd om van de onmenselijke productiemethodes in China, ook de slecht ontwikkelde antenne op het nieuwe toestel moet het ontgelden.