Ruim de helft van de leidinggevenden verwacht binnen twee jaar te maken te krijgen met een tekort aan ict-expertise. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction. Vooral softwareontwikkelaars en netwerkspecialisten worden populairder, melden werkgevers.
Andere functies die de komende jaren weer meer in trek raken, zijn die van applicatiebeheerder, databasespecialist en softwaretester.
Ongeveer 14 procent van de bedrijven zou nu al behoefte hebben aan extra ict-kennis en eenzelfde percentage denkt dat binnen een half jaar te hebben. Uit de onderzoeksgegevens blijkt ook dat 13 procent van de werkgevers denkt geen tekort aan ict-expertise te krijgen.
Onderzoek
Motivaction deed het onderzoek in opdracht van ict-detacheerder Brunel. Dat bedrijf wilde uitzoeken welke invloed ontwikkelingen in de ict-sector hebben op arbeid en personeel. Iets minder dan de helft van de 333 ondervraagden werkt bij een bedrijf met meer dan duizend werknemers.
Functies
Functies waarvoor werkgevers een tekort aan expertise verwachten:
Softwareontwikkelaars: 41 procent
Netwerkspecialisten: 35 procent
Applicatiebeheerders: 33 procent
Databasespecialisten: 33 procent
Softwaretesters: 30 procent
Projectmanagers: 29 procent
Systeembeheerders: 25 procent
Legacy-specialisten: 23 procent
Supportmedewerkers: 21 procent
Trainers: 11 procent
Anders: 16 procent
Ze moeten zeker wel jong zijn, dus tot 30 jaar, dynamisch, nooit ziek, in bezit van auto, liever niet te allochtoon, hoog geschoold met recente certificeringen in allerlei ICT deelvakgebieden, teamspeler maar ook zelfstandig, wel jarenlange werkervaring, graag weekendienst doen, initiatiefrijk, commercieel denkend, hands-on-mentality, klantgericht, sociaal vaardig, zonder 9 tot 5 mentaliteit, uit opportunistisch inconsistent geleuter precies kunnen specificeren wat de manager eigenlijk wil en dit sociaal vaardig kunnen terugkoppelen gebruikmakend van hip vakjargon.
En natuurlijk modaal inkomen willen, want dat krijgen de collega’s ook.
Tsja, een IT-er kon straks wel erg eens duur gaan worden. Maar misschien dat het ICT management, de ITSM managers, de service managers, de demand managers en de account managers het dan met wat minder af kunnen.
Welnee, importeren is goedkoper. gewoon klagen in den haag dat ze er niet zijn, dan kun je ze blijven onderbetalen.
en waar staat dat onderzoek dan? . . .
Goed salaris en overige voorwaarden bieden, dan kun je ook goede mensen huren… gewoon marktwerking zoals bedrijven toch altijd willen? Kies ook voor mensen die snel iets nieuws kunnen oppakken/leren ipv specifieke kennis. Specifieke kennis veroudert namelijk snel.
Situatie is vaak nog zoals “InternetBel” aangeeft, vooral bij de uurtje-factuurtje bedrijven.
Misschien iets te simpel gedacht…
Je kunt toch alle ICT binnen je bedrijf gewoon lekker outsourcen? Dan is je expertize-probleem ook opgelost.
@Jan: “Motivaction deed het onderzoek in opdracht van ict-detacheerder Brunel.”
Waarschijnlijk op een van beide websites… of zou het een bewust angst-zaai verhaal zijn om meer business te genereren bij betrokken bedrijven?
Dan te bedenken dat zo’n beetje ieder internationaal bedrijf hun werkzaamheden aan het “wegbgrengen” is naar lage loon landen (Best Shore), geeft te denken waar dit probleem vandaan komt.
Als je op straat komt te staan door bovenstaande actie heb je 2 keuzes:
(1) In dezelfde branch werk zoeken of
(2) een andere richting kiezen.
Mijn ervaring is dat vele kiezen voor het laatste en dus loopt het tekort alleen maar verder op.
Bottom-Line: Eigen schuld dikke bult voor de bedrijven die hier zelf aan meewerken om de aandeelhouders gelukkig(er) te maken, maar de steakholders in de kou laten staan.
Dan moet men eens een keer ophouden om mensen in vaste dienst proberen te krijgen, en dan vooral die randdebiele vereisten die ook hier bij de commentaren zelfs al bovenaan het lijstje staan. En vooral die agentschappen er tussen uit, weg ermee, driehoog het raam uit, met een natte dweil om hun nek..
@MB,
Nee nee, de huidige trend zoals gepushed door bureautjes zoals McKinsey gaat over “onshore locales”, AT Kearney heeft het over een verdere commodificatie van IT werkzaamheden, en Gartner heeft het over swarm-sourcing.
Ze zullen allemaal wel gedeeltelijk gelijk hebben, zoals gebruikelijk. Hoe men met IT personeel omgaat, ondanks het steeds stijgende belang, is toch verregaand krankzinnig en toont hoe men een verouderde zakelijke moraal probeert toe te passen waar dat niet meer kan, en zo zal menig bedrijfje geleidelijk aan verdwijnen tot een soort onbelangrijk achtergrondruis.
Tja! Dan had het bedrijfsleven hun mensen maar niet als oud vuil en masse op straat moeten zetten. Iedereen zei het, iedereen wist het: er gaat weer een tekort aankomen. Dat wisten we 3 jaar geleden al. Ingegeven door snelle kortetermijnwinst en bonusjacht zijn tienduizenden goede mensen op staat gemieterd. Uitstekende mensen die na de zoveelste reoganisatie met bijbehorende ontslaggolg echt genoeg hadden van de graaicultuur van hun manager, het kortetermijn denken, het uitruilen van goed gekwalificeerde mensen tegen 23-jarige broekies voor een paar roteuro’s enz. Die mensen hebben al dan niet noodgedwongen voor zichzelf gekozen en zijn iets anders gaan doen, in een beroepsgroep waarin ze wel gewaardeerd worden.
Nu het tekort ineens heel erg dichtbij komt, begint het bedrijfsleven ineens weer te piepen. Nu “zijn er ineens geen goede mensen meer”. Flikker toch op! Het goede personeel dat jullie nu missen hebben jullie zelf op straat gezet. En dan vind je het raar dat die mensen voor zichzelf hebben gekozen en iets anders zijn gaan doen? Bloed er dus maar lekker voor als je personeel wilt. Je hebt niets beters verdiend, werkgever.