Hoewel de meeste werkgevers hun tekort aan ict-kennis oplossen door nieuw personeel aan te nemen, moet een deel van de ict'ers er rekening mee houden dat zij harder moeten gaan werken. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction. Vooral applicatiebeheerders en ict-trainers moeten alle zeilen bijzetten.
De onderzoekers ondervroegen in opdracht van ict-detacheerder Brunel 333 leidinggevenden hoe zij de arbeidsmarkt zien. Ruim de helft daarvan verwacht binnen twee jaar in het bedrijf een tekort aan ict-expertise te krijgen. De ondervraagden konden diverse mogelijkheden aangeven om meer kennis binnen te halen.
Werkgevers die ict'ers met verstand van applicaties nodig hebben, kiezen er in 57 procent van de gevallen voor applicatiebeheerders aan te nemen. Ook werken met detacheerders of het inhuren van freelancers is een optie. Dat neemt niet weg dat leidinggevenden verwachten dat hun applicatiebeheerders harder moeten gaan werken. Ruim een kwart van de werkgevers denkt er zo over. Hoeveel harder de personeelsleden zouden moeten gaan werken, is niet bekend.
Freelancers
De ict-trainer krijgt het moeilijker: ongeveer 35 procent van de werkgevers verwacht personeel in deze functie aan te nemen, maar het percentage leidinggevenden dat verwacht dat de trainers harder moeten werken is met 27 procent niet veel lager. Daar staat wel tegenover dat bedrijven vaker dan bij andere functies gebruik maken van freelancers.
Andere ict'ers die het de komende jaren drukker krijgen, zijn de ondersteunende medewerkers, systeembeheerders en legacy-specialisten. Volgens een kwart van de werkgevers moeten zij de komende jaren harder werken. Dat geldt overigens een stuk minder voor de projectmanagers: voor deze groep ligt het percentage op 10 procent.
De tikkende menselijke tijdbom….op de ict afdeling 🙂
Hoe ver denk je dat deze mensen zich nog verder laten uitbuiten, onderbetalen en uitpersen door hun werkgever? Er zit immers een GRENS aan de capaciteit van een menselijk wezen, wat vele bezuinigers aan de top maar niet lijken te willen (of kunnen) begrijpen.
ICT is en blijft mensenwerk!
Ze hebben eerst de vrouwtjes van de schoonmaak en het secretariaat uitgebuit/op de knieen gekregen.
Nu willen ze verder graaien tot op het laatste kopje koffie.
Leuk voor ze maar de ICT’ers buigen NIET.
Niet harder laten werken, maar productiever.
40 per week is al zwaar genoeg. Als mensen langer werken dan worden ze meer vermoeid, maken ze meer fouten en zijn ze hun tijd aan het verdoen met het proberen te vinden en herstellen van die extra fouten. Gevolg: minder resultaat van slechtere kwaliteit.
Productiever werken is helemaal niet moeilijk. 30% minder tijd met een beter resultaat is binnen enkele weken te realiseren. Ongelofelijk? Dat is wat velen dachten, tot ze het gingen doen.
Mm…. Volgens mij begrijpen de eindgebruikers het niet helemaal. Ict betekend Informatica,Communicatie en Telecom. De bedoeling van een ict’er is dat hij denk processen doet om werk processen te automatiseren. Voor productiewerk moeten ze meer zoeken naar mensen zonder opleiding en die verder niet na willen denken. Bij voorkeur een fabriekarbeider misschien?
Harder werken alleen bij meer geld, voor hezelfde geld werk ik net zo hard als altijd.
@RV: op zich geef ik je helemaal gelijk, ware het niet dat veel ICT’ers het als een persoonlijk falen zien als ze het werk niet af krijgen en dus toch harder/langer werken. En zo lang ICT’ers (mezelf inclusief hoor) alleen maar roepen en wel het werk afkrijgen, verandert er niets. Management is niet (erg) gevoelig voor geluiden, alleen voor gemiste deadlines (en daarmee lagere bonussen)
@Wim ICT, niet om vervelend te doen, maar ICT staat voor Information and Communication Technology, niet telecom (of werk je toevallig bij kpn of een andere telco ;), dan kan ik me de afkorting voorstellen )
Misschien als de werkgevers eens investeren in het nieuwe werken ipv de ICT-er 2 en half uur zinloos in de file te laten staan per dag. Dan worden ze ook wel productiever. Als er een vak is wat hierin een voorbeeldfunctie zou moeten hebben…
@Jan
Zoek dan een andere baan waarbij je niet de leaseXXX uit hoeft te hangen.
@Joost
De gemiddelde ICT’er durft niet eens z’n mond open te doen dus daar wordt grif misbruik van gemaakt. Dat die dan achter de rug om de boel verrot scheld en op zoek gaat naar een betere (of minder slechte) baan wordt voor lief genomen.
Heel leuk, maar je kan natuurlijk niet vragen dat mensen harder gaan werken, zonder daar een beloning tegenover te stellen, terwijl er een tekort op de arbeidsmarkt is dan. Ach, ik had ook een baas vroeger, bij een grote bank, we gingen naar de 36 urige werkweek. Zegt ie in een memo, dit betekent gewoon dat we het werk wat we vroeger in 40 uur deden, in 36 uur moeten gaan doen. Tuurlijk schat!!! Ga maar weer lekker achter je bureau naar de aandelenkoers kijken, en in je eigen, goed betaalde, droomwereld zitten. Koffie komt zo. We hebben ons er inderdaad geen reet van aangetrokken van die macho praat.
Veel ICT capaciteit gaat verloren in slecht geleide projecten. De meeste projecten leveren in mijn optiek weinig op vanwege een besturingsprobleem en niet vanwege een productiviteitsprobleem van ICT’ers.
Maar goed, dit is het tweede reclame artikel voor een onderneming die Motivaction het in een dag tijd. Vraag is dus of er sprake is van gedegen onderzoek waarvan we de resultaten serieus moeten nemen. Temeer daar het onderzoek in opdracht van Brunel is gedaan, die graag uit onderzoek wil laten blijken dat er veel ICT’ers nodig zijn.