Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

‘Prijs niet belangrijkste koopmotief consument’

Meer geld
17 september 2010 - 09:173 minuten leestijdActueelInnovatie & TransformatieHamilton Bright

Koopjes zijn vandaag de dag niet het enige waar de bewust kopende consument behoefte aan heeft. Claudio Missaglia, directeur van marketingorganisatie Hamilton Bright: ‘Ondernemers richten zich op prijzen maar vergeten dat factoren zoals goed winkelpersoneel en een ruime keuzemogelijkheid minstens zo belangrijk zijn voor de verkoop van een product. Juist in deze tijden, waarin de retailer minder eenvoudig verkoopt, is aandacht voor deze punten cruciaal.’

De recessie heeft nog steeds invloed op het koopgedrag van de consument. De hand wordt op de knip gehouden en reclamefolders worden keer op keer uitgespit. Daarnaast is de klant minder bereid tot impulsaankopen en denkt men dat de prijzen nog steeds stijgen. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Deloitte naar consumententrends in de supermarkt.

Dit betekent dat de ondernemer meer dan ooit alle zeilen moet bijzetten om te verkopen. Volle schappen en uitgekiende winkellocaties garanderen geen lange kassabonnen meer. Door middel van allerlei acties en kortingen proberen winkels klanten te trekken. De prijs is echter niet het enige en belangrijkste koopmotief van de klant volgens Claudio Missaglia, expert op het gebied van retailmarketing. ‘Natuurlijk is de prijs belangrijk, maar dit is slechts een onderdeel van het verkoopproces. De ondernemer moet zich meer dan ooit verdiepen in de belevingswereld van de consument. De keuzemogelijkheid moet bijvoorbeeld optimaal zijn, evenals de service van het winkelpersoneel. Het assisteren van de consument bij aankoop van een product gebeurt nog steeds te weinig en te onkundig en dat is zonde. Hoe meer men zich richt op deze punten, des te minder belangrijk wordt de prijs van een product. Tot op zekere hoogte uiteraard.’

Winkel versus internet
Niet alleen hebben winkeliers te kampen met klanten die minder uitgeven. Er is ook nog het gevaar dat de consument uitwijkt naar kopen via internet. Het is moeilijk lagere prijzen te hanteren dan internet maar op andere punten kan wel makkelijk winst geboekt worden, volgens Missaglia: ‘In tegenstelling tot internet kun je in de winkel alles goed zien, vasthouden, voelen, testen en onmiddellijk meenemen, een mooiere ervaring dus. Maak hier gebruik van door de winkel in te richten op het denkproces van de klant en train je personeel op verkoopkunde.’

Wie tot slot denkt dat er alleen maar verliezers zijn in deze barre economische tijden, heeft het mis. De krimp van de markt biedt wel degelijk ook kansen, aldus Missaglia: ‘In de huidige retailmarkt zie je succesvolle retailers die wel groei weten te realiseren en retailers die krimpen. Of men nu vanwege de crisis een prijsstrategie voert of juist een kwaliteitsstrategie, er liggen voor iedereen kansen. Bukken en hopen dat het wel overwaait lijkt mij de slechtste keuze. Iedere keer als een klant de drempel overstapt, ontstaat een verkoopkans. Verlaat deze klant zonder product de winkel? Dan is er maar één schuldige.’

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    OpinieData & AI

    Het is niet alles goud wat er blinkt: belang van pragmatisme rondom ai

    OpinieInnovatie & Transformatie

    20 jaar tech: 10 lessen in leiderschap en groei

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Van edge naar enterprise: hoe Nederland toekomst van ai vormgeeft

    Innovatie & Transformatie

    Lummelaars veranderen de wereld

    Netwerk, hub, organisaties
    ActueelData & AI

    Ook Amsterdam krijgt eigen ai-hub

    ActueelCarrière

    Grens tussen cio en cto vervaagt

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs