De markt voor draadloze netwerkapparatuur boekte weer mooie cijfers. Het tweede kwartaal was voor de wlan-markt volgens marktonderzoeker Dell’Oro Group een erg sterke periode.
De groei bedroeg maar liefst 28 procent, met recordcijfers voor de soho- (small office, home office) en de enterprise-markt.
De soho-markt zou voor dit jaar een groei van 15 procent kunnen noteren dankzij de goede resultaten. De enterprise-markt presteerde al voor het vijfde kwartaal op rij – na de dip van de crisis – op hoog niveau. Recordkwartalen waren er in dat segment onder meer voor Aruba, Meru, Extreme en Xirrus.
Afgezien van de hoge groei in het WLAN segment en de genoemde spelers in dit artikel, is niet genoemd dat op dit moment Aerohive de grootste groei laat zien van alle WiFi vendoren in de markt. Kwartaal op kwartaal groeit Aerohive sneller dan elke andere markt speler. Controllerless architectuur is de oorzaak hiervan en de markt pikt het zeer snel op.
Een grotere WIFI penetratie ana de client zijde lijkt hiervan de oorzaak te zijn. De klassieke beheer problematiek en betrouwbaarheid bij WLAN is nu dankzij Clean Air technology van Cisco verleden tijd. Eerder kwam deze fabrikant al uit met diverse verbeteringen van het WIFI portofolio ten einde ook rich media applicaties zoals video optimaal te kunnen ondersteunen.
Draadloze toegang tot het netwerk is geen luxe meer, maar een eis. De wensen van de kopers van deze oplossingen gaan over TCO, beheersbaarheid en schaalbaarheid. Gebruiksgemak is een onderdeel van beheersbaarheid. Veel kopers van draadloze infrastructuur schrikken van de hoge kosten en complexiteit van de ‘grote namen’ en zijn aangenaam verrast als blijkt dat het eenvoudiger, goedkoper en transparanter kan met producten speciaal voor instellingen en bedrijven met 50…250 nodes per site. Mooi plaatje trouwens.