IBM neemt voor 1,7 miljard dollar Netezza over, leverancier van business analytics software en datawarehouse-platformen.
De Netezza-appliances, zoals de Netezza Performance Server (NPS), maken complexe datawarehouse-omgevingen en het toepassen van analytische applicaties eenvoudiger. Met de Netezza-technologie kunnen grote organisaties snel grote hoeveelheden data analyseren. IBM wil met de overname zijn eigen analytics-activiteiten verder uitbouwen. De leverancier heeft sinds 2006 al 23 analyticsleveranciers overgenomen, voor alles samen meer dan 12 miljard dollar. De analyticsmarkt is in het tweede kwartaal van 2010 wereldwijd gegroeid met 14 procent.
Netezza heeft klanten over de hele wereld, zoals Center Parcs, NYSE Euronext en NTT Docomo. De producten worden in Nederland verkocht door Inergy Analytical Solutions. Inergy combineert Netezza met de software van Business Objects. In Nederland heeft Inergy bij Flora Holland en Center Parcs datawarehouses geïmplementeerd op een Netezza Performance Server (NPS). Bij beide organisaties is sprake van grote hoeveelheden gegevens, maar de performance van de traditionele databaseserver was niet toereikend. De combinatie van Netezza en Business Objects biedt gebruikers een snelle omgeving voor de analyse van bedrijfsgegevens. Daarnaast zijn onderhoudskosten van de NPS zeer laag, aldus Inergy.
Analisten rekenen op een tegenbod uit de markt. Onder meer Oracle wordt genoemd, omdat ceo Larry Ellison eerder dit jaar de technologie van Netezza een ‘inspiratie’ noemde voor de eigen Exadata-opslagservers.