Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Online kanaal expandeert 119% in 3e kwartaal 2010

08 oktober 2010 - 09:153 minuten leestijdActueelInnovatie & TransformatieICEcat

Het online kanaal expandeerde 119% in het derde kwartaal 2010 ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Pelikan, Fujitsu en Dell zijn de snelst groeiende kanaalmerken. HP heeft de leiding genomen in het Netbooks-segment, welke naar verwachting een top 10 categorie is over een jaar.

Het online kanaal zoals gemeten door Icecat is in het derde kwartaal 2010 met 119% gegroeid op jaarbasis, in termen van Data-sheet Downloads (DDs) via de meer dan 12.000 aangesloten online channel partners wereldwijd. Het aantal technologiemerken dat Icecat in zijn monitor volgt (in de sectoren IT, Telecom, Consumentenelektronica en Kantoorartikelen) is op jaarbasis met 118% toegenomen, een vergelijkbaar groeipercentage.

Pelikan, Fujitsu en Dell expanderen succesvol in Q3 2010
HP, Lenovo en Acer vormen de top drie merken in de Icecat monitor voor het derde kwartaal 2010. De grootste dynamiek wordt gecreëerd door een groep snelgroeiende merken, aangevoerd door Pelikan (+619%), Fujitsu (+267%) en Dell (+265%). Alledrie continueren zij hun relatieve expansie in het online kanaal in het derde kwartaal, in vergelijking tot dezelfde periode een jaar eerder. Alledrie borduren voort op een succesvolle strategie, die al in eerdere kwartalen tot uiting kwam. Ook Panasonic (+86%) en Brodit (+76%) blijken in staat om opnieuw te groeien en te profiteren van een proactieve channelstrategie.

In vergelijking met het voorgaande kwartaal boekt Dell echter geen vooruitgang meer (relatief). Een nieuwe impuls in Dell’s distributiestrategie zou nieuw momentum voor Dell kunnen creëren in het online kanaal. Een ander merk dat ver beneden haar kanaalpotentie functioneert is Apple. Apple (+30%) blijkt in het derde kwartaal 2010 een flinke vooruitgang te hebben geboekt. Maar waarschijnlijk betreft het hier een eenmalige groeispurt, omdat Apples gelimiteerde distributiestrategie in het verleden het (online) kanaal behoorlijk afgeknepen heeft.

Netbooks zijn binnen een jaar een top 10 categorie
Notebooks, pc’s en supportgaranties vormen de top drie categorieën in het derde kwartaal 2010. De meest opvallende veranderingen in relatieve categoriepopulariteit, in vergelijking tot dezelfde periode een jaar eerder, zijn de razendsnelle opkomst van veiligheidskabels (+1908%) om mobiele computerproducten tegen diefstal te beveiligen, en de scherpe neergang in antivirus- en security- software (box) producten (-98%). Het laatste kan alleen verklaard worden door een verschuiving van boxproducten naar downloadverkoop, omdat de behoefte aan software security niet afgenomen is in de markt. Het wegzakken van CD/DVD-writers en -rewriters (-81%) is volledig als verwacht, aangezien optische mass media devices vervangen worden door USB sticks en allerlei andere flash memory cards.

Het meest veelbelovend is de voortgaande opkomst van netbooks (+161%). Als netbooks doorgaan op het huidige groeipad, wordt het een top 10 categorie binnen een jaar. Dat is zowel goed als slecht nieuws voor de industrie: de gemiddelde prijs per eenheid voor computers zal verder achteruitgaan, maar het totaal aantal verscheepte eenheden zal groeien. Netbooks zijn niet slechts een vervanging van een notebook of een pc. Ze worden vaak aangeschaft als een additioneel mobiel instrument.
De toegenomen online populariteit van LCD tv’s (+60%) kan nog steeds een WK-effect zijn. Pas in de volgende kwartalen wordt duidelijk of het een structurele ontwikkeling is of niet.

Netbooks: HP stoot Asus van troon
In termen van DDs, heeft HP (36.1% aandeel) de leiding genomen in het derde kwartaal 2010 in het netbooksegment, Asus (20,86% aandeel) van de troon stotend. Ook de posities van Acer (16,2% aandeel) en Samsung (10,9% aandeel) staan in dit segment onder druk. Andere grote winnaars zijn Sony (+308%) en Packard Bell (+204%), alhoewel hun marktaandelen erg klein zijn.

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Fred Streefland
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    AchtergrondData & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    Groei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ING: it-dienstensector groeit licht harder dan economie

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs