Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

KPN en Telfort verdienen honderden miljoenen euro per jaar aan afronden gesprekken per minuut

12 november 2010 - 01:00ActueelCloud & Infrastructuur

Telecomproviders KPN Mobiel, KPN Hi en Telfort hebben sinds de invoering van het afrekenen per hele minuut afgerond naar boven samen al honderden miljoenen euro extra verdiend. Telfort voerde de wijziging reeds twee jaar geleden door, maar pas onlangs ontstond er ophef over de situatie. Door de wijziging van de voorwaarden betalen klanten gemiddeld meer dan 100 euro per jaar teveel voor mobiel bellen. Dat heeft Stichting Meldpunt Collectief Onrecht (SMCO) berekend op basis van meerdere onderzoeken naar de gevolgen van het afronden van belseconden. Bij SMCO verzamelen zich veel boze klanten die een schadevergoeding of ontbinding eisen.

Enkele weken geleden bleek in het televisieprogramma Kassa dat telecomproviders in Nederland in veel gevallen afrekenen per minuut en daarbij alle gesprekken afronden naar boven. In het geval van KPN Mobiel, KPN Hi en Telfort werd dit ook nog eens niet duidelijk gemaakt op de website en in andere uitingen. Een Telfort klant die de kwestie aanhangig heeft gemaakt bij de Reclame Code Commissie is reeds in het gelijk gesteld.

Ook al zouden de belbedrijven duidelijk communiceren dat er wordt afgerekend per minuut dan nog is de afrekenmethode verboden. Zo zei ook Neelie Kroes in Kassa eerder deze week. Dat is echter niet alleen zo vanwege regelgeving welke dat verbied op het gebied van het bellen, maar ook omdat er sprake is van concurrentievervalsing. Vodafone, KPN en Telfort plaatsen zich immers door middel van een truc in hun voorwaarden in een positievere positie dan aanbieders die dat niet doen en vervalsen zodoende de concurrentie. Het is dan ook vreemd dat andere providers nog geen rechtszaak zijn gestart, terwijl dat wel is gebeurd tegenover bijvoorbeeld Tele2 vanwege misleidende reclame.

SMCO roept klanten van Telfort, KPN Mobiel en KPN Hi op zich te melden voor collectieve acties tegen de providers. SMCO is bereikbaar via klacht@collectiefonrecht.nl, www.collectiefonrecht.nl of telefonisch via 072 – 7529494.

Meer over

Telecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Opgerolde online-drugsmarkt gebruikte Nederlandse infrastructuur

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs