Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Samenwerken

‘Mediation kan ict-projecten redden’

12 november 2010 - 10:27ActueelInnovatie & TransformatieHiscox

Door sluimerende conflicten binnen ict-projecten vroegtijdig te onderkennen en in te grijpen, kan escalatie worden voorkomen. Dat zegt Hiscox. Volgens de verzekeraar hebben conflicten binnen ict-projecten ‘steeds dezelfde oorzaken’.

Conflictbemiddeling is volgens Hiscox een goede manier om ‘sluimerende conflicten’ aan te pakken: ‘Dit zal de-escalatie bevorderen en daardoor tot minder geschillen, lagere kosten en minder imagoschade leiden. Ook neemt de kans sterk toe dat het project alsnog naar volle tevredenheid kan worden afgerond, waardoor de goede relatie tussen partijen blijft bestaan.’

Volgens sommige schattingen wordt elk jaar wereldwijd 4,3 biljoen (duizend miljard) euro verspild doordat it-projecten niet lopen als gepland.

Volgens Hiscox hebben conflicten binnen ict -projecten ‘steeds dezelfde oorzaken. ‘Zo spreken opdrachtgevers en ict-ondernemingen vaak niet dezelfde taal, waardoor verkeerde verwachtingen worden gewekt. Ook veranderen de doelstellingen vaak tijdens het traject, waardoor deadlines niet worden gehaald en budgetten worden overschreden. Verder wordt er weinig waarde gehecht aan contracten. Deze worden helaas niet gebruikt als toetssteen tijdens het traject.’

Schade door contractbreuk
Ict-bedrijven kunnen zich bij Hiscox verzekeren tegen schade als gevolg van fouten, het nalaten van handelingen of door contractbreuk. Dat is schade die voortvloeit uit het niet leveren van een eerder overeengekomen prestatie.

De hoogte van de polis en van het eigen risico wordt daarbij bepaald door het risicobeheer van de onderneming, zo bleek uit een interview dat Computable in mei 2009 had met Yasin Chalabi van Hiscox: ‘We beoordelen van tevoren de risico’s die een bedrijf loopt. We kijken naar de aard van de uitgevoerde opdrachten en naar de looptijd ervan. En we onderzoeken of ict-dienstverleners zelf aan risicobeheer doen en bepaalde risico’s elimineren, bijvoorbeeld door een duidelijke omschrijving te maken van het project.’

Behoud relatie
Tot uitkeren komt het lang niet altijd, zo vertelde Chalabi: ‘Onze claimfilosofie is niet zozeer: er ligt een schadeclaim, dus gaan we die uitkeren. We proberen in eerste instantie te zorgen dat de relatie tussen opdrachtgever en klant behouden blijft. Als een klant klaagt over zijn ict-dienstverlener, betekent dat lang niet in alle gevallen dat er ook schade is geleden. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat een ict-dienstverlener niet snel genoeg heeft gereageerd of de klant heeft een deel van de rekening nog niet betaald. Of het klikt gewoon niet, dat kan ook. Wij onderzoeken al die factoren.’

Meer over

Projectmanagement

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Sam Altman (OpenAI): ‘Just do it: bedrijven moeten ai nu omarmen’

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Stem nu voor de Computable Awards 2025!

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    ActueelCarrière

    Kort: Asus vangt bot bij rechter om thuiswerken, 145,5 miljoen EU-subsidie voor cyberbeveiliging (en meer)

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Kernapplicaties smeken om platform- en devops-aanpak

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs