Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Fujitsu robotbeer vertoont menselijke trekjes

02 december 2010 - 14:58ActueelInnovatie & TransformatieFujitsu
Rik Sanders
Rik Sanders

Fujitsu heeft een robotbeer ontworpen die menselijke gezichtsuitdrukkingen en gebaren kan maken. Volgens de automatiseerder kan deze sociale robot het leven van zieke kinderen en hulpbeoefende ouderen veraangenamen. Ook zou de beer via netwerkgebaseerde diensten een rol kunnen spelen in de zorgverlening. De beer past bij de mensgerichte robotica waarmee Fujitsu al een aantal jaren experimenteert.

Het Fujitsu Laboratorium presenteerde de RobotBear (video) op Visit 2010, het ict-congres dat de automatiseerder in München hield. De beer reageert op non-verbale communicatie en fysiek contact. Het kan zijn oren bewegen, mond en ogen open en dicht doen, hoofd schudden, scheef houden en knikken en zijn poten bewegen. Volgens de automatiseerder vindt dit plaats op een levensechte manier, zodat kinderen en volwassenen zich aangesproken voelen en er meer vertrouwd mee raken dan een machine-achtige robot. Een ‘donzige therapeutische assistent’, noemt het bedrijf de RobotBear.

De knuffelbeer is uitgerust met een miniatuurcamera in zijn neus, ingebouwde motortjes, aanraak- en gripsensoren, een interne tiltsensor (sensor om kantelingen mee te registreren) en een ingebouwde microfoon met luidspreker. De beer is geprogrammeerd met zo’n driehonderd verschillende gezichtsuitdrukkingen, gebaren en bewegingen en reageert op menselijk oogcontact en fysiek contact. Als iemand bijvoorbeeld blij of verdrietig kijkt, reageert de beer door te lachen, vragend te kijken of zijn ogen neer te slaan.

Fujitsu onderzoekt nog de zakelijke mogelijkheden voor de beerrobot. Het bedrijf denkt dat het mogelijk is het speelgoed in te zetten bij de zorgverlening van zieke kinderen of hulpbeoefende ouderen. Niet alleen vormt de teddybeer een alternatief voor het gezelschap van huisdieren, het kan ook met behulp van netwerkconnectiviteit worden ingezet als een hulpmiddel om een patiënt in de gaten te houden. Geeft de beer bijvoorbeeld al enige tijd geen signalen meer door aan een meldkamer in een zorginstelling dan kan een verpleegkundige kijken of er iets aan de hand is met een patiënt. De ict-dienstverlener denkt dat dit interactieve concept van sociale robotica ook toepasbaar is bij scholen en kinderopvang.

Satoru Hayashi, topman Fujitsu Technology Solutions, verwacht veel van dit soort ‘human centric computing’ en mensvriendelijke terminals. Daar waar tot 1990 de ict sterk gericht was op de hardware zelf (‘computer centric’) en daarna twee decennia op het netwerk (‘network centric’) stelt hij dat het tijdperk van mensgerichte automatisering is aangebroken. ‘Ict zal meer en meer worden ingezet bij het oplossen van complexe sociale vraagstukken.’

Meer over

Robotica

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Tech aan het front

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Navo-sg Mark Rutte ziet innovatie op slagveld enorm versnellen

    AchtergrondData & AI

    Ai-bedrijf Braincreators stelt de mens weer centraal in nieuwe koers

    ActueelSoftware & Development

    Europese tech hongert naar Navo-orders

    OpinieData & AI

    Van copiloten tot duurzame ai-modellen: hoe ai waarde toevoegt

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs