Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Fujitsu robotbeer vertoont menselijke trekjes

02 december 2010 - 14:58ActueelInnovatie & TransformatieFujitsu
Rik Sanders
Rik Sanders

Fujitsu heeft een robotbeer ontworpen die menselijke gezichtsuitdrukkingen en gebaren kan maken. Volgens de automatiseerder kan deze sociale robot het leven van zieke kinderen en hulpbeoefende ouderen veraangenamen. Ook zou de beer via netwerkgebaseerde diensten een rol kunnen spelen in de zorgverlening. De beer past bij de mensgerichte robotica waarmee Fujitsu al een aantal jaren experimenteert.

Het Fujitsu Laboratorium presenteerde de RobotBear (video) op Visit 2010, het ict-congres dat de automatiseerder in München hield. De beer reageert op non-verbale communicatie en fysiek contact. Het kan zijn oren bewegen, mond en ogen open en dicht doen, hoofd schudden, scheef houden en knikken en zijn poten bewegen. Volgens de automatiseerder vindt dit plaats op een levensechte manier, zodat kinderen en volwassenen zich aangesproken voelen en er meer vertrouwd mee raken dan een machine-achtige robot. Een ‘donzige therapeutische assistent’, noemt het bedrijf de RobotBear.

De knuffelbeer is uitgerust met een miniatuurcamera in zijn neus, ingebouwde motortjes, aanraak- en gripsensoren, een interne tiltsensor (sensor om kantelingen mee te registreren) en een ingebouwde microfoon met luidspreker. De beer is geprogrammeerd met zo’n driehonderd verschillende gezichtsuitdrukkingen, gebaren en bewegingen en reageert op menselijk oogcontact en fysiek contact. Als iemand bijvoorbeeld blij of verdrietig kijkt, reageert de beer door te lachen, vragend te kijken of zijn ogen neer te slaan.

Fujitsu onderzoekt nog de zakelijke mogelijkheden voor de beerrobot. Het bedrijf denkt dat het mogelijk is het speelgoed in te zetten bij de zorgverlening van zieke kinderen of hulpbeoefende ouderen. Niet alleen vormt de teddybeer een alternatief voor het gezelschap van huisdieren, het kan ook met behulp van netwerkconnectiviteit worden ingezet als een hulpmiddel om een patiënt in de gaten te houden. Geeft de beer bijvoorbeeld al enige tijd geen signalen meer door aan een meldkamer in een zorginstelling dan kan een verpleegkundige kijken of er iets aan de hand is met een patiënt. De ict-dienstverlener denkt dat dit interactieve concept van sociale robotica ook toepasbaar is bij scholen en kinderopvang.

Satoru Hayashi, topman Fujitsu Technology Solutions, verwacht veel van dit soort ‘human centric computing’ en mensvriendelijke terminals. Daar waar tot 1990 de ict sterk gericht was op de hardware zelf (‘computer centric’) en daarna twee decennia op het netwerk (‘network centric’) stelt hij dat het tijdperk van mensgerichte automatisering is aangebroken. ‘Ict zal meer en meer worden ingezet bij het oplossen van complexe sociale vraagstukken.’

Meer over

Robotica

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    OpinieData & AI

    Het is niet alles goud wat er blinkt: belang van pragmatisme rondom ai

    OpinieInnovatie & Transformatie

    20 jaar tech: 10 lessen in leiderschap en groei

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Van edge naar enterprise: hoe Nederland toekomst van ai vormgeeft

    Innovatie & Transformatie

    Lummelaars veranderen de wereld

    Netwerk, hub, organisaties
    ActueelData & AI

    Ook Amsterdam krijgt eigen ai-hub

    ActueelCarrière

    Grens tussen cio en cto vervaagt

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs