Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

CEO schudt Exact op voor nieuw groeiplan

03 december 2010 - 09:183 minuten leestijdActueelGovernance & PrivacyExact
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Exact gaat op de schop. De leverancier richt de internationale organisatie anders in. De softwareleverancier moet minder productgestuurd en meer klantgericht worden en plannen voor de internationale uitbreiding van Exact Online gaan de ijskast in. Dat zijn de hoofdlijnen van nieuwe strategische plannen die ceo Martijn Janmaat doorvoert om het bedrijf op eigen kracht te laten groeien. Janmaat: ‘We laten ons te weinig leiden door de wensen van klanten.’

Janmaat baseerde zijn nieuwe strategie, zelf noemt hij het een strategische update, op de uitkomsten van de onderzoeken van twee externe adviesbureaus. De Boston Consultancy Group onderzocht de internationale organisatie en online activiteiten. Het adviesbureau VODW lichtte de Nederlandse organisatie door.

Naar aanleiding van de uitkomsten van die onderzoeken gaat het bedrijf, dat actief is in 36 landen, de internationale organisatie anders inrichten. De softwareleverancier versterkt de kantoren in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland, Frankrijk en Zwitserland. Er is becijferd dat in die landen de meeste mogelijkheden liggen voor autonome groei, omdat daar de hoofdkantoren van 80 procent van de internationale bedrijven gevestigd zijn. In die landen worden de verkoop- en marketingteams vergroot. Daarnaast bekijkt de leverancier in welke landen het kantoren gaat sluiten. De leverancier bekijkt de mogelijkheden om klanten bijvoorbeeld via partners te bedienen. Op dit moment is nog niet duidelijk in welke landen kantoren worden gesloten en op welke manier klanten in die landen in de toekomst worden bediend.

Gevolgen personeel

Die nieuwe strategie heeft gevolgen voor het personeel. De directeur van Exact verwacht dat er per saldo evenveel mensen in dienst blijven doordat het gaat om een verschuiving van functies. Hij zegt echter dat gedwongen ontslagen niet voorkomen kunnen worden.

Verder blijkt uit het verhaal van de ceo dat de plannen voor de internationale uitbreiding van Exact Online voorlopig de ijskast in gaan. Janmaat vertelt dat het boekhoudpakket, dat als webdienst wordt geleverd, gezien de investeringen te weinig oplevert. Het softwarebedrijf gaat het product eerst doorontwikkelen tot drie verschillende versies die op andere gebruikersgroepen zijn gericht. Daarna gaat het bedrijf weer op zoek naar klanten buiten de landsgrenzen van Nederland en België.

Klant centraal

Uit de onderzoeken komt verder naar voren dat andere leveranciers beter inspelen op markttrends. Janmaat: ‘Die klanten in verticale markten hebben in het verleden misschien te weinig aandacht gekregen.' Het bedrijf gaat zich meer richten op specifieke software voor de maakindustrie (manufacturing), dienstverlening (professional services) en wholesale distribution (logistiek en distributie).

Voor 2011staat ook een release op het programma van een pakket dat is gebaseerd op een koppeling tussen functionaliteiten van de pakketten Globe en Synergy. De nieuwe strategie is 3 december 2010 aan analisten gepresenteerd.

Meer over

Consulting

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Oud Exact-CEO Patel is ‘niets bij nergens’

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Exact benoemt ex-topman Ordina tot directeur

    Computable.nl
    ActueelSoftware & Development

    Exact verkoopt Colombiaanse dochter

    Computable.nl
    ActueelSoftware & Development

    Janmaat officieel benoemd tot CEO Exact

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Exact: Plotselinge vertrek CEO overviel ons

    Computable.nl
    ActueelSoftware & Development

    Omzet en winst Exact lager dan verwacht

    9 reacties op “CEO schudt Exact op voor nieuw groeiplan”

    1. R. schreef:
      3 december 2010 om 10:20

      Je voorganger schofferen en daarmee aangeven dat die het slecht heeft gedaan is nooit goed. What goes around comes around.
      Om dan vervolgens jouw nieuwe wel zogenaamd goede strategie te baseren op externe adviesbureau’s lijkt mij een tweede grote fout.

      Login om te reageren
    2. Ernstig schreef:
      3 december 2010 om 11:37

      Schofferen? De strategie wordt herzien, wat heeft dat met schofferen te maken?

      Login om te reageren
    3. Wim Weegink schreef:
      3 december 2010 om 12:13

      Goede strategie van Exact. Zouden alle bedrijven moeten doen.

      Uiteindelijk moeten klanten kunnen bepalen “wat” (d.m.v. building block ontwikkeling) zij willen kopen en hoe zij op éénduidige wijze met hun problemen, wensen en vragen bij een organisatie terecht kunnen.

      Veel organisaties werken nog steeds van binnen naar buiten. M.a.w. de klant moet maar kopen wat men in de portfolio-organisatie ontwikkeld heeft.

      De recente helpdesk problematiek (Youp en T-Mobile) geeft dit aan. In die bedrijven staat het dienstenportfolio centraal en heeft men geen totaalbeeld van een klant. Dit o.a. omdat klantinformatie vaak op diverse plaatsen in de organisatie opgeslagen zit.

      Op gekunstelde wijze wordt dan een helpdesk ingericht met medewerkers die klanten te woord moeten staan, zonder voldoende geïnformeerd en opgeleid te zijn.

      Login om te reageren
    4. Arie schreef:
      3 december 2010 om 13:24

      “We laten ons te weinig leiden door de wensen van klanten”
      Hadden ze jaren geleden moeten bedenken.
      Synergy voldoet allang niet meer aan de wensen van de huidige kenniswerker.

      Login om te reageren
    5. Nico schreef:
      3 december 2010 om 15:38

      “(…) dat gedwongen ontslagen niet voorkomen kunnen worden”, dat wordt voor het eerst in de geschiedenis bij Exact. Begin met de ouwe hap die 15 jaar terug ook al een beklemmend effect had op Exact’s presteren.

      En dan mensen én de producten hebben die grotere klanten kunnen bedienen. Grappig dat dit lijnrecht op de mkb-koers van de afgelopen jaren staat (on-line). Hoezo strategie-update? Lijkt me een (terechte!) 180gr-omslag. En niets te vroeg. Nu nog de lange adem…

      Login om te reageren
    6. Patrick schreef:
      3 december 2010 om 16:21

      @R
      Vanwaar schofferen? Ik heb de nieuwe CEO Janmaat nog nooit op enige negatieve opmerking op zijn voorganger Patel kunnen betrappen.

      Login om te reageren
    7. Hans Truin schreef:
      4 december 2010 om 10:22

      Onder druk wordt alles vloeibaar en dat is in Delft niet anders. In marketing termen wordt vaak gezegd “never waste a good crisis”.

      Stap 1 kan zijn het creëren van een ander dienstenportfolio, waar klanten warm voor lopen. Ook in tijden van recessie. Want ieder bedrijf moet continu vernieuwen. Niet door te investeren, maar door diensten in te kopen en daarvoor te betalen. Want winstgevend ben je pas echt als je scherp kunt aanbieden en er onder de streep toch een leuk bedrag overblijft. En eigenlijk doet iedereen dan gewoon waarvoor hij aangenomen is.

      Ik ben van mening dat Martijn Janmaat goed inzet, een technology push: en zoekt toepassingen voor vernieuwingen die voortkomen uit technologische ontwikkelingen, en markt veranderingen. En wat voor wat betreft de winst, Martijn is het bedrijfsvliegtuig van Exact al verkocht? Uiteraard met de vriendelijkste groeten. Hans Truin

      Login om te reageren
    8. high level schreef:
      4 december 2010 om 10:54

      Ik begrijp helemaal niet hoe dit zogenaamde plan zou moeten leiden tot omzetverhoging. Volgens mij gaat dit alleen een heleboel geld kosten met verder omzetverlies tot gevolg.

      Login om te reageren
    9. Henry schreef:
      6 december 2010 om 17:25

      Dus d.m.v. een extern bureau komt Exact er eindelijk achter waarom bijv. concurrent AFAS wel jaar in jaar uit een ongekende groei realiseert van 15-30% per jaar!! Nl. domweg goed luisteren naar de klanten en maken wat de klanten grosso modo vragen (AFAS houdt jaarlijks inspraaksessies voor haar klanten)!
      En bij Exact vallen nu gedwongen ontslagen, ra ra verbazingwekkend maar niet heus.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs