Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Sluiting dreigt voor Logica BPO in Leeuwarden

21 december 2010 - 13:523 minuten leestijdActueelGovernance & PrivacyAegonCGI
Sander Hulsman
Sander Hulsman
Chief Digital Content

Ruim tachtig medewerkers van Logica BPO in Leeuwarden dreigen hun baan te verliezen. Doordat verzekeraar Aegon zijn outsourcingcontract met de ict-dienstverlener niet verlengt, overweegt Logica het kantoor te sluiten. Dit meldt CNV Dienstenbond.

CNV meldt dat Aegon zijn business process outsourcing (bpo-)contract met Logica per mei 2011 niet zal verlengen. Logica verricht sinds 2003 de administratieve handelingen voor Aegon Nederland, waaronder nieuwe inschrijvingen, adreswijzigingen en polismutaties. De dienstverlening vindt plaats in het BPO Shared Service Centrum Verwerking van Logica in Leeuwarden.

Meer onderhandelingen

CNV Dienstenbond heeft Logica en Aegon vragen gesteld over het aflopende contract en de mogelijke personele gevolgen. ‘Het is onduidelijk of er sprake is van overgang van onderneming of dat Logica kan zorgen dat er ander werk gevonden wordt', aldus de CNV-verklaring. ‘Er schijnen nog onderhandelingen te lopen met Aegon en een andere partij.'

Logica Nederland is als werkgever verplicht om te zorgen voor werkzaamheden in Leeuwarden. Volgens CNV zou de beste oplossing zijn dat de werknemers overgaan naar Aegon op basis van de Wet Overgang Onderneming. Of dit ook daadwerkelijk zal gaan gebeuren, is vooralsnog niet duidelijk.

Vertrekregelingen

Officieel heeft Logica het personeel in Leeuwarden niet ingelicht. Informeel zouden zij wel al te horen hebben gekregen dat hun werkplek op het spel staat, aldus CNV Dienstenbond. Mensen hebben hun cv al moeten indienen en personeel zou onder druk worden gezet elders te solliciteren. Ook moeten medewerkers zoveel mogelijk vakantiedagen opnemen van de dienstverlener. CNV zegt zelfs dat er in sommige gevallen al over vertrekregelingen wordt onderhandeld.

Dat het contract met Aegon op z'n einde loopt, mag niet verrassend zijn. Het concern kondigde begin 2010 aan dat het zijn rekencentrum weer ging insourcen, ten koste van HP. Reden hiervoor was dat Aegon wereldwijd een uniforme infrastructuur wilde realiseren met standaarddiensten. Eén van die diensten wordt vooralsnog door Logica gedaan in Leeuwarden. HP vervult nog wel het werkplekbeheer voor Aegon. Andere contracten zijn gesloten met HCL, Capgemini BAS en Mphasis.

Reactie Logica

Logica wil weinig over de situatie kwijt. Een woordvoerder bevestigt dat er ‘in de loop van volgend jaar een contract afloopt dat niet verlengd zal worden' en ‘dat er nog gekeken wordt naar verschillende opties voor het personeel'. De woordvoerder wil niet de naam van de klant noemen en zegt dat Logica nog kijkt naar de gevolgen van het aflopen van het contract. Het raakt in ieder geval ‘enkele tientallen medewerkers'.

Onlangs kondigde Logica Benelux-ceo Wilbert Kieboom zijn vertrek aan. Hij wordt per 2011 opgevolgd door de Ier Seamus Keating. Hij zei tegen Computable dat hij niet van plan is de regionale organisatie drastisch aan te passen. Groei realiseren is het motto voor 2011 en daarvoor heb je mensen nodig. Keating: ‘Ontslagen in de Benelux zijn niet aan de orde, al kan je nooit garanties geven.'

Meer over

ConsultingDienstenWerkplekbeheer

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Nieuwe Logica-CEO: iedereen houdt zijn baan

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Aegon besteedt in om uniform te opereren

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Aegon haalt rekencentrum terug

    Computable.nl
    ActueelSoftware & Development

    Aegon verlengt BPO-contract met Logica

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Logica Benelux ziet omzet 5 procent dalen

    ActueelWerkplek & Beheer

    Accenture sluit BPO-contract met Ceva

    20 reacties op “Sluiting dreigt voor Logica BPO in Leeuwarden”

    Nieuwere reacties »
    1. Willem schreef:
      21 december 2010 om 15:25

      Arbeidsrechtelijk een interessante vraag. Als medewerkers al 7 jaar voor Logica BPO werken dan zouden ze toch ook breder inzetbaar moeten zijn dan alleen de werkzaamheden t.b.v. Aegon. Waarom moeten mensen dan direct vertrekken als een contract afloopt? Kennelijk geldt voor BPO medewerkers geen “bank” zoals consultants? Zitten er geen nieuwe BPO opportunities in de sales pijplijn?
      De business van BPO lijkt zo meer op reorganisatiehandel dan op het echt uitbesteden van bedrijfsprocessen.
      Triest voor de medewerkers die het hier betreft.

      Login om te reageren
    2. Ian schreef:
      21 december 2010 om 15:25

      Hee wat raar. In het artikel van vorige week riep de nieuwe CEO nog: “Iedereen houdt zijn baan”.
      Je beloftes niet waarmaken na de eerste week van je nieuwe baan, priceless…

      Login om te reageren
    3. Kees schreef:
      21 december 2010 om 21:05

      Soms moet je een duwtje krijgen om je carrière een nieuwe impuls te geven.

      Login om te reageren
    4. een gedupeerde schreef:
      21 december 2010 om 23:49

      Als medewerker uit het Noorden wil ik het volgende kwijt.
      Dat we het contract zouden kwijtraken was bekend en ook dat de gevolgen voor ons groot zouden zijn. Onze werkgever heeft hoog ingezet doot zoveel mensen bij deze opdrachtgever neer te zetten. Het gevolg is nu dat er op korte termijn geen vervangende opdrachtgever is voor ons (voor wie wel in de regio). Uiteraard krigen we mooie verhalen en beloftes, de realiteit zal helaas anders zijn.

      Login om te reageren
    5. Willem schreef:
      22 december 2010 om 09:06

      Je zou haast gaan denken dat de buiten randstedelijke vestigingen van Logica allen ‘single client’ kantoortjes zijn. Uit oogpunt van risicospreiding is dat een zeer kwalijke zaak, met alle ellende van dien indien de klant elders gaat shoppen. Raar verhaal.

      Login om te reageren
    6. Maarten schreef:
      22 december 2010 om 10:12

      De betrokken medewerkers hoeven zich denk ik weinig zorgen te maken, bij overdracht van een outsourcing deal gaan de rechten en plichten over naar de partij die de activiteiten overneemt. Daar is een interessante uitspraak over in Londen werden EDS-ers IBM-ers.

      Login om te reageren
    7. ict-er schreef:
      22 december 2010 om 10:18

      Kwalijke zaak wat Logica management betreft. Over de rug van werknemers wordt dit inzet-planningsissue “opgelost”. Ik vind dit nl. een taak voor planning van Logica om ruim van te voren te zien dat opdrachten eindigen en dat er nieuwe opdrachten gevonden moeten worden om werknemers weer in te zetten. Of gaat het hier om dusdanig specifieke “Aegon”-kennis, dat deze getroffen werknemers alleen daarvoor geschikt zijn? Hoe zijn die mensen dan bij Logica binnengekomen en waarom huurde Aegon ze dan in (tegen een hoger tarief, maar wel flexibel)? Dit zaakje stinkt.

      Login om te reageren
    8. RV schreef:
      22 december 2010 om 11:03

      “Kwalijke zaak wat Logica management betreft”

      En jij denkt dat het Logica-management hier wakker van ligt?..

      Dit is meteen een nadenker/ waarschuwing voor alle andere medewerkers bij “single_client” Logica vestigingen..

      Get out before you get ditched..

      Login om te reageren
    9. Jurist schreef:
      22 december 2010 om 11:39

      Er is nog een optie; de nieuwe uitbestedingspartij neemt de Logica deskundigen over. Uiteraard onder begeleiding/bemiddeling van de vakbonden.

      Login om te reageren
    10. Joop schreef:
      22 december 2010 om 12:07

      Logica is uitsluitend geinteresseerd in factureerbare uren tegen een bovenmarkt tarief. Logica en ATOS e.n dergelijke orgaisaties zijn gewoon uitzendorganisaties van schaars ICt-personeel. Elek maand zijn er weer honderden die bij de introductie denken dat ze een loyale werkgever krijgen.
      Je persoon en je kunde, kennis en inzet is bij LOGICA volledig ondergeschikt aan de billingsmogelijkheden.
      Ik klik dus elke e-amil van Logica e.d. om daar (weer) te komen sollicteren als schaarse ICT-er direct naar mijn trash-box. Logica succes in 2011 met een dergelijk personeelsbeleid.

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs