Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Systeemuitval kost 700.000 uur per jaar’

21 januari 2011 - 15:45ActueelCloud & InfrastructuurCA Technologies
Diederik Toet
Diederik Toet

Het Nederlandse bedrijfsleven is jaarlijks ongeveer zevenhonderdduizend manuren kwijt als gevolg van uitvallende ict-systemen. Gemiddeld is dat 584 manuur per organisatie. Vooral bij overheidsinstellingen heeft systeemuitval grote gevolgen voor de productiviteit: met gemiddeld zo'n 950 nutteloze manuren per jaar treffen ict-storingen overheden bijna dubbel zo hard als andere sectoren. Dat blijkt uit kleinschalig onderzoek van beheersoftwareleverancier CA.

Door de uitval van ict-systemen lopen Nederlandse organisaties jaarlijks in totaal ongeveer 329 miljoen euro omzet mis, hebben de onderzoekers berekend. Per incident blijkt de productiviteit van het personeel met ongeveer een derde te verminderen. Dat is relatief weinig in vergelijking met organisaties in andere Europese landen.

Vooral in kleine organisaties neemt de productiviteit snel af als ict-systemen uitvallen. Bovendien blijft de productiviteit ook ondermaats nadat de systemen zijn hersteld. Dat heeft te maken met de tijd die nodig is voordat ook alle data weer beschikbaar is.

Publieke sector

Bij de Nederlandse organisaties die te maken kregen met uitval van ict-systemen, duurde het gemiddeld zo'n 5,5 uur voordat de systemen weer actief waren en nog eens vijf uur voordat alle data beschikbaar was. Vooral in de publieke sector duurt het lang voordat systemen en data weer naar wens kunnen worden gebruikt.

Gemiddeld hadden Nederlandse organisaties in de twaalf maanden voorafgaand aan het onderzoek 25 uur last van ict-systemen die waren uitgevallen en data die daardoor niet beschikbaar was.

Het onderzoek werd in elf Europese landen uitgevoerd onder 1808 bedrijven en organisaties met meer dan vijftig medewerkers. Er waren 201 Nederlandse respondenten.

Meer over

Storage

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Disaster recovery in een hybride wereld

    Zorgen
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Virtualisatie en cloud maken disaster recovery complex

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Kosten data recovery exploderen bij 3 TB’

    Storing
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nederland loopt 329 miljoen mis door uitval ICT

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Online back-up voegt niets toe aan disaster recovery

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Uitval datacenter kost 4000 euro per minuut

    5 reacties op “‘Systeemuitval kost 700.000 uur per jaar’”

    1. Hans schreef:
      21 januari 2011 om 16:14

      Iedere uitval kost geld. Echter het voorkomen van ieder extra uurtje uitval kost nog veel meer geld.
      Er moet dus een zorgvuldige afweging gemaakt worden tussen de kosten van uitval en de mogelijke imagoschade tov de kosten die je moet maken om uitval te voorkomen. De welbekende 5 negens (of beter) kost een ICT organisatie nu eenmaal veel geld, voor de publieke sector geldt dan nog eens dat het hier om geld van de burger gaat, en ook daar moet je zuinig op zijn.

      Login om te reageren
    2. thomasb schreef:
      23 januari 2011 om 15:00

      Tja, dat krijg je als ICT niets meer mag kosten, de aanschaf van hardware wordt uitgesteld, noodzakelijk beheer erbij inschiet en 23-jarige jochies de backbone van je organisatie in handen hebben.

      Dan moet je niet staan te kijken als er af en toe iets misgaat en dat dat veel geld voor je organisatie kost. Wat is ICT toch duur he?

      Login om te reageren
    3. PaVaKe schreef:
      23 januari 2011 om 16:57

      Hierbij helpt het ook niet als je alles uitbesteedt naar verweggistan. Je wordt eerst meerdere malen doorverbonden van de 1e naar de 2e en of 3e lijns ondersteuning; dan moet er nog overlegd worden met een meerdere, dan gaan ze eindelijk eens actie ondernemen. Vervolgens moeten ze vanuit verweggistan iemand optrommelen die lokaal naar jouw server of wat dan ook kan komen kijken

      Ach…..konden we zelf nog maar die beheerder van 3 kamers verder bellen als er een probleem is; misschien wat duurder, maar bij dit soort problemen vele malen sneller

      Login om te reageren
    4. win-win schreef:
      23 januari 2011 om 17:14

      Wat mensen echt niet beseffen is dat ICT echt niets hoeft te kosten.

      Een klantenbestand is best wel te beheren met een kaartenbak, de potentiele klanten kan ook bereikt worden via handgeschreven mailings, de factuur kan best met een rekenmachine berekend worden, en de klanten kunnen vast wel gedwongen worden om met cash te betalen. Afspraken en contracten kunnen vast wel mondeling gebeuren.

      Ja, de hele core business kan met de hand worden gedaan.

      Voor dat soort bedrijven is de uitval van ICT helemaal geen probleem, en levert het geen gemiste manuren op, kost niets, en is het een win-win situatie.

      In alle andere gevallen kan de ICT kosten best naar nul, met alle gevolgen van dien, maar dat gebeurt uitsluitend in organisaties zonder gezonde visie. Een goede indicator daarvoor is het heel hard roepen van de termen “core business” en “IT-outsourcing”.

      Login om te reageren
    5. Patrick Jonker schreef:
      24 januari 2011 om 13:34

      Uitval van systemen kun je uiteraard voorkomen door deze redundant uit te voeren. Naar onze mening kost het niet faciliteren van bedrijfskritische applicaties organisaties het vele geld. Door de juiste monitoringtooling te gebruiken waar je trends mee kunt analyseren kun je eerder inspelen op deze veel voorkomende problematiek. Echter helaas is de dagelijke praktijk nog dat veel bedrijven een latente behoefte hebben en bij outages veel consultants en resources inzetten.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs