Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Gemeente Breda: website is niet te duur

24 januari 2011 - 10:423 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurDOPGreen Valley
Rik Sanders
Rik Sanders

Wethouder Saskia Boelema van de gemeente Breda ontkent dat de nieuwe website ruim vier ton heeft gekost. In een brief aan de gemeenteraad stelt zij dit bedrag ook is besteed aan de bouw van veertien andere sites die aan www.breda.nl zijn of worden gekoppeld. De bouwer van het Drupal-systeem, Dutch Open Projects (DOP), benadrukt daarnaast dat het bedrijf de goedkoopste oplossing aanbood.

De opschudding rond de bouw, ontwikkeling, bouw, implementatie en hosting van de nieuwe website van de gemeente Breda is ontstaan nadat Michel Spekkers, ex-fractielid van de SP in Breda, de publiciteit zocht. Hij beweert dat de nieuwe website veel goedkoper had gekund. Volgens Spekkers betaalt de gemeente Breda 424.000 euro aan DOP, dat breda.nl ontwikkelt op basis van het open source systeem Drupal. Hij vraagt zich af waarom zo'n site tonnen moet kosten en beweert verder dat een andere aanbieder in de tender, Green Valley, een goedkopere inschrijving had ingediend.

Brief

Met DOP is een vijfjarig contract afgesloten. Wethouder Boelema heeft in een brief aan de gemeenteraad een toelichting gegeven op de kosten. Zij benadrukt dat het bedrag van 424.000 euro niet alleen betrekking heeft op de ontwikkeling van breda.nl, maar tevens op de bouw en migratie van veertien andere sites, waaronder het intranet, extranet, de gemeenteraadssite, de gemeentelijke huisstijlsite en een aantal subsites. Ook zijn de kosten voor het grafische, functionele en technische ontwerp, de hosting van de servers en de technische ondersteuning in het bedrag meegenomen.

WOB

Spekkers deed, nadat hij van de gemeente geen afdoende antwoord kreeg op zijn vragen, een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) om alle stukken van de aanbesteding op tafel te krijgen. Dat lukte ten dele (zie www.bigwobber.nl), want een aantal stukken werd achtergehouden. Maar Spekkers, die initiatiefnemer is van open(n)u.nl, de lokale versie van Wikileaks voor gemeenten, kreeg via een bron een kostenoverzicht opgestuurd (zie www.michelspekkers.nl), waaruit zou moeten blijken dat de gemeente Breda niet voor de economisch meest gunstige inschrijving heeft gekozen.

DOP

Business consultant Bert Boerland van DOP reageerde op persoonlijk titel via tweets op de beroering die is ontstaan. Volgens Boerland klopt het verwijt niet dat er tijdens het aanbestedingsproces goedkopere aanbieders zouden zijn geweest. Uit de samenvatting van de eindscores waarnaar een tweet van de business consultant verwijst, blijkt dat DOP in de tender de meeste punten heeft behaald en ook het beste scoorde op het onderdeel kosten in vergelijking met de andere inschrijvende partijen, Sogeti, Green Valley, Capgemini en Hintech. In een telefonische toelichting benadrukt hij nog dat de 'economisch meest voordelige aanbieding' niet automatisch betekent dat de goedkoopste partij de opdracht ook krijgt. 'Theoretisch gezien kan zelfs de duurste partij de aanbesteding winnen. Er worden namelijk ook andere factoren meegewogen in het eindoordeel. In dit geval kregen partijen naast kosten ook punten voor aspecten als functioneel ontwerp, cms, overheidsstandaarden, planning & implementatie en presentatie.'

Meer over

AanbestedingDrupalECMHostingIntranet

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    toetsenbord online internet muis
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    ‘Drupal past bij moderne gemeentesite’

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Dutch Open Projects bouwt website Breda

    5 reacties op “Gemeente Breda: website is niet te duur”

    1. Jurist schreef:
      24 januari 2011 om 14:45

      Heerlijk zo’n raadslid dat een ‘mannetje’ weet die wel even een website kan bouwen voor enkele duizenden euro’s. Dat is dan exclusief de koppelingen naar de backend, self service, koppelingen naar veilige betaal (Ideal) en authentica (PKI)…natuurlijk…

      Login om te reageren
    2. koos schreef:
      24 januari 2011 om 14:56

      Ik zie nergens in dit verhaal een grond voor dat “mannetje”. Zo te zien is er gewoon een aanbesteding geweest en is de “beste” gekozen.

      Login om te reageren
    3. Sander schreef:
      24 januari 2011 om 15:36

      Interessant verhaal, met name via de links naar de offerte-breakdowns in http://www.michelspekkers.nl/website-breda-had-veel-goedkoper-gekund/ (
      link achter ‘bijlage 11’ voor GreenValley, link achter ‘gaf’ voor DOP).

      Voor mij is de belangrijkste conclusie (weer) dat het enorm lastig is offertes te vergelijken. Waarom rekent GreenValley 39.000 euro voor het FO en DOP 106.000, waarom rekent GreenValley 0 (nul!) euro voor vormgeving, en DOP zo’n 42+deelvan80 = plusminus 80.000 euro voor vormgeving. Het enige waar ze het over eens lijken te zijn is dat het na oplevering meer dan 70.000 euro per jaar kost om de boel in de lucht te houden (en let’s face it, alle echte functionaliteit die er dan bijkomt mag apart worden afgerekend).

      Ik ben blij dat ik niet dit soort keuzes hoef te maken, hoewel ik dan in principe geneigd zou zijn eerst verder te onderhandelen met degenen die in ieder geval ietwat gespecificeerds hebben geoffreerd (DOP) (waarin ze me als eerste zouden mogen uitleggen hoe ze een volledige offerte kunnen geven terwijl de functionaliteit (FO) blijkbaar nog beschreven moet worden….).

      Login om te reageren
    4. Twan Humus schreef:
      24 januari 2011 om 21:26

      Niks bijzonders, de meeste Europese aanbestedingen zijn NIET transparant en bevooroordeeld. Gemeenschapsgeld wordt zo over de balk gegooid vooral in een tijd waar iedereen op de “kleintjes” moet letten…

      Login om te reageren
    5. Joko Ruwhof schreef:
      29 januari 2011 om 18:10

      Als dit bedrag alleen voor de website geweest was… maar kennelijk wordt er te vroeg geroepen. En waarschijnlijk ook zonder inhoudelijk op de hoogte te zijn van het proces en wat er bij dergelijke ontwerp-, ontwikkel-, migratie- en implementatietrajecten bij komt kijken.

      Als je dat meeneemt… dan is dit bedrag helemaal niet gek.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs