Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Capgemini Benelux had last van acute crisis’

17 februari 2011 - 09:56ActueelInnovatie & TransformatieCapgeminiSogeti
Diederik Toet
Diederik Toet

Capgemini Benelux had de afgelopen twee jaar te maken met een acute crisis, schijft de ict-dienstverlener in zijn jaarverslag over 2010. 'Dit heeft tot gevolg dat de regio de grootste jaarlijkse krimp van het gehele concern doormaakte.' In de regio bleef de omzet steken op ruim 1,3 miljard euro. Dat is 6 procent minder dan in 2009. Tegelijkertijd steeg de operationele winst bovengemiddeld met 9,7 procent naar 127 miljoen euro. Op groepsniveau groeide de omzet 3,9 procent en de nettowinst ruim 57 procent.

'De crisis is voorbij, het herstel nog weifelachtig', meldt het jaarverslag. Waar de omzet in de Benelux daalde met 6 procent, nam die in de meeste andere regio's flink toe. Zo werd in het Verenigd Koninkrijk en Ierland 3,2 procent meer omgezet, in Scandinavië 11,3 procent en in de regio Zuid-Europa en Latijns-Amerika zelfs 38 procent. De Franse activiteiten genereerden 0,9 procent minder omzet.

Winstgevend

De Benelux is wel de meest winstgevende regio van het concern. Over 2010 bedroeg de brutowinst ('operating margin': het verschil tussen omzet en operationele kosten) 127 miljoen euro, wat 9,7 procent hoger is dan in 2009. Andere regio's zien de winst ook toenemen, waardoor de brutowinst op concernniveau stijgt met 6,8 procent. De nettowinst stijgt zelfs met 57,3 procent en komt uit op 280 miljoen euro.

De omzet van Capgemini's grootste divisie, Technology Services, nam toe met 1,6 procent. De divisie Outsourcing Services, goed voor ongeveer 36 procent van de concernomzet, zag zijn omzet teruglopen met 3,2 procent.

Consulting en Sogeti

De grootste krimp deed zich echter voor in de adviesdivisie Consulting Services. De adviesactiviteiten brachten maar liefst 7,5 procent minder omzet op. Sogeti, de vierde divisie van het concern ('Capgemini Local Professional Services') zag zijn omzet met 0,3 procent teruglopen.

In 2009 boekte Capgemini in de Benelux een omzetdaling van 12,9 procent. Daarbij is de omzet van de pas aangekochte divisie Business Application Services (BAS) niet meegeteld. Inclusief BAS draaide de dienstverlener in de Benelux in 2009 een winst van 122 miljoen euro bij een omzet van bijna 1,4 miljard euro. Bestuursvoorzitter Henk Broeders vond de resultaten over 2009 teleurstellend.

Meer over

Consulting

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Capgemini is opnieuw populairste adviesbedrijf

    Computable.nl
    ActueelSoftware & Development

    Oracle en Capgemini starten Indiaas testcentrum

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Capgemini Benelux krimpt 445 man in halfjaar

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Winst Capgemini Benelux stijgt bij omzetdaling

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Ook Capgemini werft weer medewerkers

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Capgemini zoekt 4000 ICT’ers in India

    9 reacties op “‘Capgemini Benelux had last van acute crisis’”

    1. wim schreef:
      17 februari 2011 om 12:45

      Bij Capgemini heeft het laatste jaar veel personeel “vrijwillig” ontslag genomen, daardoor zijn de operationele kosten sterk verlaagd en dus de winstgevendheid verhoogd.

      Login om te reageren
    2. RK schreef:
      17 februari 2011 om 15:36

      Ik ben er eind 2009 “vrijwillig” uitgestapt!

      Login om te reageren
    3. A schreef:
      17 februari 2011 om 22:11

      “Vrijwillig” ontslag.. of je zult nog wat beleven.. Wat moet je als eenling tegen een zo’n groot concern? Nooit weer zal ik voor ze werken, en als ik ooit de kans krijg om ze een hak te zetten dan zal ik het niet laten.

      Login om te reageren
    4. Sogetist schreef:
      18 februari 2011 om 07:45

      Sogeti is in Nederland zelfstandig en geen vierde divisie of ‘local professional services’, hoewel Capgemini dat altijd wel graag zo doet voorkomen.

      Login om te reageren
    5. R schreef:
      18 februari 2011 om 09:12

      Hmm, als ik dit zo lees met al die “vrijwillige” ontslagen kan ik dus blij zijn dat eind 2008 (net voor het begin van de crisis) op het laatste moment toch niet ben aangenomen. Als ik in de proefperiode eruit gezet was, dan was dat voor de statistieken natuurlijk ook geen gedwongen ontslag.

      Login om te reageren
    6. ict-er Frank schreef:
      18 februari 2011 om 11:07

      Paul Hermelin (de bestuursvoorzitter) is er stevig op vooruit gegaan in zijn loon. Dan zullen de werknemers vast ook wel snel flink beloond gaan worden.

      Login om te reageren
    7. B schreef:
      10 maart 2011 om 18:01

      En het zijn zeker niet de slechtsten die eruit gegaan zijn. De mensen van het onderdeeltje BAS (voorheen Getronics) hebben zowel binnen als buiten Cap een bovengemiddeld goede reputatie.

      De crisis is – vooral Cap-intern – zeker niet voorbij. Niet met het sales-apparaat dat Cap heeft. Business ga je halen door toegevoegde waarde te brengen, niet door koffiedrinkend aanvragen af te wachten.

      Heel slechte reclame voor Cap.

      Login om te reageren
    8. Kaspar schreef:
      10 maart 2011 om 18:25

      Hier zullen ook wel weer veel overbetaalde ‘suits’ blijven zitten… mensen die allang niet meer bijdragen aan de omzet van Cap en alleen maar geld kosten.

      En Business ga je ook zeker niet halen door die ‘overhead’ te verrekenen in de tarieven naar de klant.

      Login om te reageren
    9. Fritsie schreef:
      10 maart 2011 om 18:52

      Rond 2000/2001 is bij het samengaan van Cap Gemini met Ernst & Young Consulting de ‘ouderwetse’ accountmanager die op de stoel naast de Fax vastgeprikt zat, vervangen door business development medewerkers.
      Blijkbaar is dat niet helemaal gelukt als ik de voorgaande reactie lees.. Jammer voor zowel Capgemini als de klant !

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs