Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
bezwaar kritiek inspraak

Leverancier moet voorwaarden altijd meesturen

25 februari 2011 - 10:00ActueelGovernance & PrivacyNLdigital
Diederik Toet
Diederik Toet

Het is niet voldoende om bij een offerte of nieuw contract te verwijzen naar de leveringsvoorwaarden zonder ze daadwerkelijk bij te voegen. Dat heeft de Hoge Raad bepaald in een arrest naar aanleiding van een geschil na een ict-levering. Daarbij ging de leverancier ervan uit dat zijn klant de voorwaarden zelf op internet kon opzoeken en in het contract dus alleen had vermeld welke voorwaardenset van toepassing was. De Raad oordeelt dat dit niet voldoende is.

Volgens branchevereniging ICT~Office is de uitspraak van belang voor alle leveringsvoorwaarden binnen en buiten de ict-sector. Het gaat bijvoorbeeld om de Fenit-voorwaarden, hun opvolger de ICT~Office-voorwaarden, maar ook de bankvoorwaarden en de reisvoorwaarden van de ANVR, legt juridisch adviseur Peter van Schelven van ICT~Office uit. 'Wij hameren er altijd op dat leveranciers hun voorwaarden moeten meesturen bij offertes of uiterlijk bij het sluiten van de overeenkomst.'

Toepasselijkheid

De Hoge Raad, het hoogste rechtscollege in Nederland, deed uitspraak in een slepend conflict. Dat loopt al vanaf 2001 tussen leverancier van betaalsystemen First Data en de klant Wi-Fi-aanbieder KPN Hotspots Schiphol, dat voorheen Attingo heette. Het geschil draait om de toepasselijkheid van de Fenit-voorwaarden voor de bepaling van buitengerechtelijke kosten bij een eerdere rechtszaak tussen de twee.

De klant vindt dat de leverancier zich niet kan beroepen op de leveringsvoorwaarden. Die bepalen bijvoorbeeld dat de klant volledig en niet gedeeltelijk opdraait voor buitengerechtelijke kosten, zoals die van advocaten, legt Van Schelven uit. De leverancier zou de voorwaarden namelijk niet fysiek of per e-mail hebben verstuurd aan de klant. Hij ging ervan uit dat de klant de voorwaarden (in dit geval die van Fenit) kent en deze zelf op internet kan opzoeken.

Initiatief bij leverancier

De Hoge Raad heeft de klant in het gelijk gesteld. Het rechtscollege vindt dat het initiatief om de klant te informeren bij de leverancier ligt en dat de leverancier de voorwaarden altijd 'ter hand moet stellen' aan de klant. Dat moet bovendien gebeuren voordat de overeenkomst wordt gesloten. De Raad oordeelt dat de Fenit-voorwaarden niet geldig zijn in het geval van de overeenkomst tussen First Data en KPN Hotspots Schiphol.

Van Schelven: 'Het is een juridisch juist oordeel van de Hoge Raad. Het wettelijke stelsel zit nu eenmaal zo in elkaar.' ICT~Office heeft workshops,  vraag-en-antwoord-webpagina's en informatieboekjes over het opstellen van contracten en het gebruik van leveringsvoorwaarden.

Meer over

AanbestedingContractmanagement

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Nederland ICT wijzigt leveringsvoorwaarden

    17 reacties op “Leverancier moet voorwaarden altijd meesturen”

    Nieuwere reacties »
    1. Connicted.nl schreef:
      25 februari 2011 om 11:22

      Vind ik terecht dit arrest. Niet meer dan normaal en een stuk goede service dat de voorwaarden altijd worden meegezonden met het contract.

      Login om te reageren
    2. Peter schreef:
      25 februari 2011 om 11:46

      Dat en omdat je de voorwaarden op een internetsite altijd later aan kan passen. Dat schept zo mogelijk nog meer onduidelijkheid.

      Login om te reageren
    3. Hans schreef:
      25 februari 2011 om 11:52

      De voorwaarden kun je niet zo maar veranderen als ze ook gedeponeerd zijn dus dat bezwaar vervalt. Ik vraag me wel af wat nu de situatie is als je de link meestuurt naar de voorwaarden zoals vaak gebeurt om het dataverkeer te beperken. Dus als je verwijst http://mijnwebsite/degedeponeerdevoorwaarden. Ik zou denken dat ze dan wel ter hand gesteld zijn??

      Login om te reageren
    4. Frank schreef:
      25 februari 2011 om 12:18

      @Hans nee, dat is bijna letterlijk verwijzen en dus niet voldoende. Ook niet bijvoorbeeld bij webshops waar je moet aanvinken bij een link naar de voorwaarden dat je ze gelezen hebt. De voorwaarden moeten getoond worden, en bovendien moet er een mogelijkheid geboden worden ze af te drukken. Pas dan heb je ze ter hand gesteld. Zie bijvoorbeeld http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BL1980.
      Bij een overeenkomst tussen twee bedrijven zoals hier waarbij er hoogstwaarschijnlijk gewoon een stuk fysiek papier over en weer is gegaan is verwijzen naar een website eigenlijk nog gekker. Maar ik ben blij dat de Hoge Raad bevestigt dat dit een algemeen principe is dat niet alleen bij consumentenovereenkomsten geldt.

      Login om te reageren
    5. Papierloos schreef:
      25 februari 2011 om 12:18

      @Hans

      Wil je daarmee zeggen dat het meesturen van een PDFje met de voorwaarden het Internet door overbelasting zal doen bezwijken?

      Lijkt me anno 2011 een wat gezocht probleem.

      Login om te reageren
    6. Pieter schreef:
      25 februari 2011 om 12:37

      Volgens mij is de uitspraak van de rechter in dit artikel verkeerd geïnterpreteerd. In de uitspraak staat het volgende citaat:
      “..Wat betreft het subsidiaire verweer van Attingo dat haar niet een redelijke mogelijkheid is geboden om van de Fenit-voorwaarden kennis te nemen, heeft First Data bij gelegenheid van pleidooi aangevoerd dat het mogelijk is om via een zoekopdracht op het internet van de Fenit-voorwaarden kennis te nemen….”.

      Verderop staat:

      “..Het hof gaat er daarom vanuit dat de Fenit-voorwaarden niet aan Attingo ter hand zijn gesteld en dat Attingo ook overigens niet een redelijke mogelijkheid is geboden van de voorwaarden kennis te nemen..”

      Blijkbaar is in het contract dus niet verwezen naar de exacte locatie van de voorwaarden (zoals Hans aangeeft). Als dat *wel* was gebeurd, dan was er volgens mij sprake van “een redelijke mogelijkheid om van de voorwaarden kennis te nemen”. Kortom; deze uitspraak geeft *niet aan dat je altijd de voorwaarden mee moet sturen.

      Login om te reageren
    7. Anoniem schreef:
      25 februari 2011 om 12:48

      Wij hebben als leverancier een centrale raamovereenkomst met overheids instanties.
      Per dag maken we soms wel 100 offertes / orders onder die overeenkomst. Moeten wij nu elke keer bij een offerte de raamovereenkomst mee sturen á 92 pagina’s (of in PDF 23MB).???

      Login om te reageren
    8. Frank schreef:
      25 februari 2011 om 13:43

      @anoniem Een raamovereenkomst is iets heel anders dan algemene voorwaarden. Lijkt me dus niet.

      @Pieter: “ter hand stellen” is een actie die de gebruiker van de algemene voorwaarden moet doen, dus de leverancier. Als je een link naar je website geeft zeg je feitelijk “kom maar halen”, en leg je de actie dus bij de klant. Daar loopt het mis.
      De klant laten zoeken zoals FirstData heeft gedaan is natuurlijk helemaal fout. Helemaal omdat nog niet zo lang geleden de meeste bedrijven de Fenit voorwaarden niet zomaar online hadden staan, zelfs ICT~Office zelf niet.
      In de uitspraak wordt met zoveel woorden gezegd dat alleen verwijzen eigenlijk onvoldoende is, maar dat dat niet aan de orde is omdat er niet eens verwezen is. Maar er wordt dus wel degelijk iets over gezegd. Zie 2.10.1 en verder in de uitspraak (http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BO7108)

      Login om te reageren
    9. Edwin schreef:
      25 februari 2011 om 14:11

      Wat indien ik met diverse klanten steeds kleine afwijkingen op contracten heb gemaakt?

      Login om te reageren
    10. Michaël van Leeuwen schreef:
      25 februari 2011 om 15:04

      @Edwin: Het gaat hier om de terhandstelling van algemene voorwaarden. Kleine afwijkingen ten aanzien van die algemene voorwaarden zullen in de specifieke overeenkomst met de wederpartij worden afgesproken. Als voor het overige algemene voorwaarden van toepassing zijn, dan moet je dus zelf alsnog ervoor zorgen dat de wederpartij die onder ogen krijgt. Het meesturen als PDF is daarbij de meest eenvoudige en veilige manier. Zo doen we dat bij ICTRecht ook altijd.

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs