Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Vodafone gaat door het stof na lek in voicemail

24 maart 2011 - 10:41ActueelCloud & InfrastructuurVodafone
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Directeur Jens Schulte-Bockum van Vodafone Nederland biedt zijn persoonlijke excuses aan voor een lek in de beveiliging van de voicemaildienst van het telecombedrijf. De aanbieder heeft direct de beveiliging van de spraakberichten aangepast. Een Vodafone-dienst waarbij vanaf een ander toestel de voicemail van een gsm kan worden afgeluisterd, was met een standaardcode beveiligd. Daardoor konden voicemailboxen eenvoudig worden afgeluisterd. Zo kwamen onder andere de berichten van politici op straat te liggen.

'Wij zijn enorm geschrokken van het bericht dat Een Vandaag de voicemails van politici heeft afgeluisterd', schrijft Schulte-Bockum. 'Toen wij het bericht kregen, hebben wij direct alles in het werk gesteld om de techniek zo aan te passen dat het niet meer mogelijk is om vanaf een andere telefoon een voicemail af te luisteren zonder persoonlijke pincode.'

'Graag wil ik aan de bewindslieden die zijn afgeluisterd persoonlijk mijn excuses aanbieden. Dat had nooit mogen gebeuren', schrijft de directeur.

Standaardcode

Tv-programma Een Vandaag legde in de uitzending van 23 maart 2011 bloot dat de voicemails van Vodafone-klanten eenvoudig af te luisteren zijn. Het telecombedrijf biedt de mogelijkheid om via een telefoonnummer in te bellen op de voicemail van een mobiele telefoon. De beller wordt gevraagd om het telefoonnummer van de voicemailbox die hij wil afluisteren te bellen en voert vervolgens een viercijferige beveiligingscode in.

Die code was standaard ingesteld op 3333. Daarmee lag de voicemailbox van iedere klant die de standaardcode niet had gewijzigd, open. Een beller moet dan natuurlijk wel op de hoogte zijn van het nummer van de Vodafone-klant.

Leverancier overheid

De redactie van het tv-programma achterhaalde voicemailberichten van politici als premier Mark Rutte, minister van Buitenlandse Zaken Uri Rosenthal en PVV-leider Geert Wilders, maar maakt die berichten uit privacy-overwegingen niet bekend.

Vodafone won in september 2010 de aanbesteding voor de levering van mobiele telefonie bij overheidsinstellingen. Ongeveer tienduizend ambtenaren hebben een contract bij de leverancier. Daaronder zijn ook De Nederlandsche Bank, rechtbanken en de Belastingdienst. Vodafone heeft in Nederland 5,1 miljoen particuliere klanten.

Meer over

GSMTelecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Vodafone wint mobiel cluster OT2010

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Vodafone brengt Femtocell-stations in Nederland

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Vodafone houdt het bij één zakelijk centrum

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Vodafone wijzigt kosten vaste telefonie zakelijk

    Hacker
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Voicemails Tele2 en Telfort waren ook lek

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Vodafone dicht tweede lek in voicemails

    25 reacties op “Vodafone gaat door het stof na lek in voicemail”

    Nieuwere reacties »
    1. Eric schreef:
      24 maart 2011 om 11:18

      Dit is werkelijk de omgekeerde wereld… Dat Vodafone het boetekleed aantrekt voor iets wat door de gebruiker geregeld moet worden… ongelooflijk.

      Vodafone zet in ALLE documentatie die de gebruiker ontvangt dat de pincode direct gewijzigd moet worden. De goed bedoelde extra service dat voicemails op afstand en vanaf een andere telefoon beluisterd (is wat anders dan afgeluisterd) kunnen worden, komt hiermee onterecht in een kwaad daglicht te staan.

      Het is duidelijk dat er weer een (politieke) zondebok gezocht wordt, voor eindgebruikers die wel moderne middelen willen gebruiken maar totaal niet weten hoe hiermee om te gaan.

      Login om te reageren
    2. frans schreef:
      24 maart 2011 om 11:18

      Is het aanpassen van je persoonlijke pincode geen kwestie van “eigen verantwoordelijkheid” en zegt dit genoeg over de incompetentie van de gebruiker, ook in dit geval de politici. Vodafone hoeft zich nergens voor te verontschuldigen!

      Login om te reageren
    3. Rogier schreef:
      24 maart 2011 om 11:20

      Ben ik het niet mee eens; ze moeten de default waarde natuurlijk niet op ‘0000’ zetten. Gewoon standaard disabelen van de functie en alleen enablen als de gebruiker zijn/haar default waarde heeft veranderd.

      Login om te reageren
    4. Paul schreef:
      24 maart 2011 om 11:24

      Als dienstverlener moet je er van op de hoogte zijn dat eindgebruikers dingen NIET doen. Vandaar dat de standaard code 3333, als deze niet gewijzigd wordt, na een bepaalde tijd – zeg, 1 week – moet vervallen. Dit moet natuurlijk wel in de gebruiksaanwijzing vermeld worden. Als de eindgebruiker dan toch van de functionaliteit gebruik wil maken moet hij/zij opnieuw een code aanvragen.

      Login om te reageren
    5. Eric schreef:
      24 maart 2011 om 11:29

      @Rogier, je mag het er niet mee eens zijn. Twee opmerkingen: 1) het is niet ‘0000’ maar een andere waarde, 2) Vodafone levert een dienst en heeft een keuze gemaakt om het zo te doen. Als dit nergens duidelijk was uitgelegd heb je gelijk, maar in dit geval wordt de gebruiker netjes verteld hoe hiermee om te gaan. Wijzigen dus.
      Je kunt moeilijk alle gemaakte keuzes in het leven op deze manier ter discussie stellen of zelfs veroordelen. Juridisch gezien heeft Vodafone juist gehandeld, naar gebruiksgemak gekeken m.i. eveneens.

      PS: nee, ik werk niet bij Vodafone 😉

      Login om te reageren
    6. Willem schreef:
      24 maart 2011 om 11:37

      Het is volkomen terecht dat Vodafone zo wordt aangepakt. Een dergelijke dienst hoort niet standaard aan te staan met een default ‘beveiliging’! Moeilijk is het niet: de klant moet dit zelf expliciet willen en inschakelen, en dan pas is de klant inderdaad verantwoordelijk voor een eigen code.

      Login om te reageren
    7. Cavewalker schreef:
      24 maart 2011 om 11:37

      Naar mijn mening zou de pincode random gegenereerd moeten worden, die je vervolgens naderhand kunt wijzigen. Heel Nederland heeft destijds toch ook niet dezelfde pincode op de pinpas gekregen?

      Login om te reageren
    8. Bromsnor schreef:
      24 maart 2011 om 11:41

      En dan te denken dat zij ook leveren bij de politie… hoe gemakkelijk wil je het tegenwoordig maken voor criminelen journalisten en sensatiezoekers… eigenverantwoordlijkheid? Beetje te simpel excuus voor dergelijke omgevingen… we hebben het hier over regeringsfunctionarissen en politiemensen.

      Login om te reageren
    9. Leo schreef:
      24 maart 2011 om 11:44

      Het ministerie mag zich dit wèl aantrekken. Bij het vertrekken van een bedrijfstelefoon (praten we hier over neem ik aan) hoort een beveiligingsbeleid wat hier minimaal op stuurt. Voor de rest: ik ben zelf Vodafone klant, bij het verstrekken van de telefoon en het installeren wordt volstrekt duidelijk dat de code standaard is ingesteld en dat je die moet wijzigen. Of die policy voor iedereen toereikend is, misschien dat mijn vader van 87 hier problemen mee heeft. Maar onze uitstekend betaalde en voro het merendeel goed opgeleide politici? Kom op, hoe naïef en wereldvreemd kun je zijn. Ik mag hopen dat ze ook een password hebben ingesteld op hun telefoon en hu n PC’s.
      Om daar als directeur voor door het stof te gaan, wat mij betreft volstrekt overbodig. Dit is DOMHEId.

      Login om te reageren
    10. Edwin schreef:
      24 maart 2011 om 11:52

      Ik mag toch hopen dat bewindslieden een veiligheidsbriefing krijgen en dat er iemand met verstand van techniek de communicatiemiddelen regelt?

      We hoeven ministers toch ook niet te vertellen dat ze geen usb-sticks rond laten slingeren, geen vertrouwelijke stukken mailen naar hotmail en dat ze niet hardop praten in de kroeg als ze geheime plannen bespreken?

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs