Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Softphones, waarom gebruiken we ze niet?

22 april 2011 - 12:53OpinieCloud & Infrastructuur
drs. Joost Lucassen
drs. Joost Lucassen

Softphones kan je al meer dan tien jaar kopen, alleen niemand doet dat. Bellen via een gewone telefoon heeft blijkbaar nog steeds de voorkeur boven bellen via een pc met een headset (of losse hoorn). Ook mensen die vaak Skype gebruiken hebben daarnaast nog gewoon een (vaak mobiele) telefoon, en zelfs organisaties die OCS (of Lync) grootschalig inzetten hebben daarbij soms nog steeds ook een ‘hardphone’.

Kort geleden deed ik een klein marktonderzoek en het blijkt dat er in Nederland maar enkele organisaties zijn die grootschalig hun vaste telefoons vervingen voor softphones. Softphones worden soms wel gebruikt, maar dan alleen incidenteel voor een paar medewerkers, nooit voor alle medewerkers.

Onhandiger

Er blijken dan ook een paar aandachtspunten te zijn bij gebruik van softphones: pc's moeten aanstaan om te kunnen bellen (inclusief het gedoe met pc's die op slaapstand of screensaver gaan), headsets die na een jaar of twee toch wel aan vervanging toe zijn, een softphone-licentie die bijna even duur is als de hardphone, pc's/laptops zonder goede geluidskaart en het bellen via een softphone (met de muis) is toch wel onhandiger dan via een gewone telefoon.

Belangrijkste vraag is natuurlijk waarom een organisatie voor grootschalige inzet van softphones zou kiezen. Is het goedkoper? Is er functioneel meer mogelijk? Integreert het makkelijker met andere systemen? Vragen die niet eenduidig zijn te beantwoorden en voor iedere organisatie en gekozen oplossing verschillend zullen zijn. Dat zal voor ieder project vooraf moeten worden uitgezocht.

Pilot

Wel is het zo dat steeds meer medewerkers gewend raken aan bellen via de pc, al is het maar via Skype of OCS/Lync. Je zou daarom mogen verwachten dat in de toekomst steeds meer softphones gaan verschijnen, al is het natuurlijk ook de vraag of mobiele telefonie de 'vaste telefonie' niet overbodig maakt. Indien wordt overwogen om softphones te gaan inzetten, is het daarom wenselijk om door middel van een pilot uit te zoeken welke van de bovengenoemde aandachtspunten spelen en hoe hiermee moet worden omgegaan.

Meer over

TelecomVoIP

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Opgerolde online-drugsmarkt gebruikte Nederlandse infrastructuur

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    2 reacties op “Softphones, waarom gebruiken we ze niet?”

    1. Arjen Verhiel schreef:
      29 april 2011 om 08:57

      Als er geen groot voordeel is voor gebruikers om de softphone te gebruiken zal men altijd de makkelijke weg nemen van de vaste telefoon of mobiel als deze beschikbaar is. Er zijn twee belangrijke drivers om toch een softphone te gebruiken:
      1) kostenvoordeel
      2) Het gemak van integratie met instant messaging en het opschakelen van collaboratie tools, video etc.

      Microsoft Lync mikt met name op punt 2. Een gesprek begint met een regeltje tekst in instant messaging (kan ik je even storen), waarna het een kleine stap is om door te stappen naar voice, video en bijv. het delen van een applicatie. Vanuit Lync kan dan ook makkelijk een andere collega, of externe betrokken worden. Middels pilots zal moeten blijken of dit allemaal zo goed en handig is als het ons voorgespiegeld wordt.

      Login om te reageren
    2. Frans Kuylenburg schreef:
      16 maart 2012 om 15:08

      Ik moet veel bellen, new business calls, dus ik heb een goede headset op de usb poort gezet en een softphone geinstalleerd, het is ideaal. Paar lastige punten: toch wel vaak een echo met voip bellen, en hoe koppel je zo’n softphone aan je database zodat je met een klik kan bellen.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs