Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Twee Punt Nul 2.0

18 mei 2011 - 14:20OpinieInnovatie & Transformatie
drs. Leendert Hinds
drs. Leendert Hinds

De nieuwe hype in de ICT is niet om nieuws te bedenken, maar gewoon de oude te nemen en er een nummer bij te vermelden. In vele gevallen is dit het getal 2.0. Soms is er geen 1.0, maar men gaat gewoon van uit dat het bestaande nummer 1.0 moet zijn, dus is hiermee in combinatie met het feit dat men ook vaak een Engelse naam kiest, een trend ontstaan. '2.0' is dus de nieuwe hype en is hot.

Nu heb ik ergens gelezen dat 2.0 meestal achter iets staat waarvan de maker daarmee toegeeft dat het in eerste instantie niet zo goed gelukt was en waar ze geprobeerd hebben de meest in het oog springende bugs er uit te halen. Sommigen blijven het echter hardnekkig proberen, neem bijvoorbeeld Oracle 11 en Windows 2008.

Er zijn zelfs bedrijven die hun producten ongewijzigd opschalen naar 2.0, mogelijk omdat het marketingtechnisch beter klinkt en of waarschijnlijk ook beter verkoopt. Ook Spoelstra spreekt over OBL 2.0, hoewel ik heel moeilijk hier een voorstelling bij kan maken. Zelf huiver ik al bij de gedachte van een verbeterde versie van Osama Bin Laden 1.0, maar dit terzijde.

Er was een periode dat het versie nummer alleen verhoogd werd bij bestaande applicaties (software dus), waarbij een nieuwe en vaak verbeterde versie gebouwd werd. Door de toenemende invloed van marketing in de ict veranderde ook de redenen om nieuwe versies te releasen. Het opstuwen van de verkoop van licenties en supportcontracten door deze te koppelen aan het versienummer werd steeds belangrijker. Tegenwoordig wordt 2.0 niet alleen gebruikt bij software, maar bij alle denkbare benamingen.

De periode dat het versienummer alleen verhoogd werd bij een release van een nieuwe versie ligt al ver achter ons. De belangrijkste vraag is natuurlijk, waarom? Is het gebrek aan creativiteit, zijn wij te lui geworden, is het marketingtechnisch beter vanwege bestaande naamsbekendheid, is het om de kosten zo laag mogelijk te houden of is al bijna alles uitgevonden?

Eerlijk gezegd, kan ik in dit artikel geen antwoord op deze vraag verstrekken. Dit artikel is alleen een constatering van dit feit en hopelijk voor de lezer een aansporing om hierover na te denken. Persoonlijk ben ik van mening dat het een combinatie van factoren is. Het klinkt marketingtechnisch beter en waarschijnlijk verkoopt het ook beter.

Nu maar wachten op Computable 3.0 of moet versie 2.0 nog uitgevonden worden?

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    7 reacties op “Twee Punt Nul 2.0”

    1. Ad Gerrits schreef:
      20 mei 2011 om 09:44

      Heeft de afdeling Marketing maandenlang overgewerkt om alle dozen van het 2.0 stickertje te laten voorzien, merkt zo’n 1.0 man op dat het eigenlijk allemaal waterverf is. Ach, what’s in a number?

      Login om te reageren
    2. ict-er Frank schreef:
      20 mei 2011 om 10:57

      Ik wacht op Cloud 2.0. Ontdaan van bullshit om onwetenden over de drempel te halen.

      Login om te reageren
    3. Jeroen schreef:
      20 mei 2011 om 11:03

      Ik zeg 3.0 is het nieuwe 2.0 😉

      Login om te reageren
    4. jannus schreef:
      20 mei 2011 om 12:01

      Reactie verwijderd

      Het betrof hier een gekopieerd artikel van de site http://www.doorstuurmails.nl. De toegevoegde waarde van dit artikel is 0.0.

      Login om te reageren
    5. Chris Schaeffer schreef:
      24 mei 2011 om 11:56

      Leuk dat je uit mijn reactie van 11 mei op het artikel van Jacob Spoelstra citeert, maar je laat het belangrijkste, mislukte versienummer weg, namelijk D66.

      Login om te reageren
    6. Leendert Hinds schreef:
      24 mei 2011 om 16:17

      @Chris
      Ik heb D66 weggelaten omdat ik een duidelijke scheiding wil maken tussen ict en politiek. Daarnaast wil ik ook politiek neutraal overkomen.

      Login om te reageren
    7. OliBlogger schreef:
      21 juni 2011 om 12:11

      Bij een vorige werkgever werd de eerste versie van het product waaraan ik werkte op de markt gebracht met versienummer 2.0. Dat zou bij klanten meer vertrouwen moeten wekken over de kwaliteit van het product, meer dan met 1.0.

      Jaren later, kort nadat het bedrijf het product discontinueerde heeft het zichzelf opnieuw uitgevonden door er 2.0 achter te plakken.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Fred Streefland
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    AchtergrondData & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    Groei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ING: it-dienstensector groeit licht harder dan economie

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs