Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Prorail snoeit in inhuur

27 mei 2011 - 08:25ActueelCarrièreProRail
Rik Sanders
Rik Sanders

Prorail wil het aantal inhuurkrachten drastisch inperken. De komende weken voert de spoorbeheerder een scan uit om te bepalen welke functies bedrijfskritisch zijn en voor welke functies het geen capaciteit meer wil inhuren. De bezuinigingsmaatregel heeft ook consequenties voor de ict-activiteiten. Ict maakt voor circa eenderde deel uit van de externe inhuur. Leveranciers zijn alvast ingelicht over de op handen zijnde bezuinigingen.

Een woordvoerster van Prorail vertelt dat het bedrijf de komende jaren 160 miljoen euro moet besparen. Het spoorbedrijf wil zich dan ook richten op de kernactiviteit: het veilig laten rijden van treinen. Alle activiteiten die daarmee niet direct te maken hebben, worden gestopt of afgebouwd. Prorail is al gestopt met projecten als elektrisch rijden en windmolens boven het spoor.

De zegsvrouw stelt dat het personeelsbestand de afgelopen jaren is gegroeid door extra investeringen, zoals in bouwprojecten en infrastructurele vernieuwingen. Ook het aantal inhuurkrachten is daardoor toegenomen. Prorail voert nu een vacaturestop in en wil het bestand externe medewerkers drastisch terugdringen.

Bij Prorail werken zo'n 3950 medewerkers (exclusief inhuur). Uit het jaarverslag 2010 blijkt dat het inhuurpercentage in 2010 15 procent was. Dat is overigens al 2 procent minder dan in 2009 en 3 procent lager dan in 2008. Prorail wil naast het stoppen van activiteiten een deel van de inhuur beperken door automatisering van taken en door contracten over te zetten naar goedkopere, tijdelijke dienstverbandcontracten.

Ict-partners

Eenderde van de extern inhuur is ict-gerelateerd. Hoewel Prorail geprobeerd heeft, na kritiek op de slechte ict-prestaties, een aantal belangrijke ict-taken terug te halen naar de eigen ict-afdeling, werkt de spoorbeheerder nog steeds met talloze ict-partners, zoals in specifieke gevallen met Atos Origin (business intelligence), Ciber (SAP) en Sogeti (applicatiebeheer).

Daarnaast sloot Prorail in 2010 een omvangrijk mantelcontract voor voorkeursleveranciers. Een aantal percelen had betrekking op ict. Tot de geselecteerde partijen behoren Atos Origin, BT, Calibre Alignment, Capgemini, Centric, Chess Beheer, Cimsolutions, FreshConnections, Itaq, Logica, O&I Management Partners/Withart ICT, OGD, Perfect for People, Sogeti, Strict, Nspyre (voorheen Task24), Ultimum en VX Company. Vooral deze groep leveranciers zal het aantal opdrachten van Prorail naar verwachting zien opdrogen.

Meer over

Detachering

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    AchtergrondCarrière

    ‘Inhuur zorgt voor de juiste man op de juiste plaats’

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    NS regelt zijn ICT-inhuur online

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Prorail benoemt Atos Origin tot BI-partner

    akkoord gunnen
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Prorail laat BT IP-telefonie invoeren

    Computable.nl
    ActueelLogistiek

    Prorail vraagt Ciber als SAP-partner

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Prorail stelt te specifieke eisen aan ICT-systeem

    8 reacties op “Prorail snoeit in inhuur”

    1. PaVaKe - schreef:
      27 mei 2011 om 09:38

      “Prorail is al gestopt met projecten als elektrisch rijden”. Betekent dit dat we alleen nog maar dieseltreinen krijgen?

      Login om te reageren
    2. Simon schreef:
      27 mei 2011 om 10:22

      Ik denk dat ze Elektrisch autorijden bedoelen:
      http://www.amt.nl/Nieuws/ProRail-wil-er-ook-zijn-voor-elektrische-auto.htm

      Login om te reageren
    3. P. van Schuijlenburg schreef:
      27 mei 2011 om 11:33

      Prorail denkt écht dat externe inhuur geen toegevoegde waarde heeft en nog te duur zijn bovendien!? Jammer toch dat dit soort grote werkgeverorganisaties niet goed geïnformeerd zijn…

      Login om te reageren
    4. macek schreef:
      27 mei 2011 om 11:35

      Als inhuur krachten geld kosten, waarom huur je ze dan in? De bedoeling is toch dat je op langere termijn effectiever, dus meer kostenbesparend gaat werken? Het kan dan 2 dingen betekenen:
      1. Ze huren de verkeerde mensen en/of projecten in (het kan ook dat ze verkeerde plannen maken).
      2. Dit is korte termijn politiek die op de langere termijn averechts uitwerkt.

      Beiden zeggen iets over het beleid van pro-rail.

      Login om te reageren
    5. ai schreef:
      27 mei 2011 om 11:46

      Ai ai, gewoon terug naar één NS, weg met de privatisering, lekker overzichtelijk en stukken goedkoper.

      Login om te reageren
    6. Bart schreef:
      27 mei 2011 om 14:19

      Vreemd dat uitgerekend Prorail na alle (winter)ellende op het spoor moet bezuinigen. Kennelijk ontkomen zij ook niet aan de bezuinigingsdrift in Den Haag. Afijn, dan zit die directeur ook weer wat rustiger op zijn stoel. Mocht het weer mis gaan kan ie ook naar die richting wijzen.

      Login om te reageren
    7. Freek schreef:
      27 mei 2011 om 19:48

      Altijd een leuk streven, om mensen niet meer in te huren maar aan te nemen op een tijdelijk contract. Voor de opdrachtgever/werkgever natuurlijk best of both worlds: kosten van loondienst met flexibiliteit van inhuur.

      Maar waar vind je goede ervaren mensen die nog een flexcontract zouden tekenen? Of ze hebben ergens een vast contract, of ze zijn ZZP-er. Bezien vanuit de arbeidsmarkt voor hoger opgeleide IT-functies, zul je alleen schoolverlaters met een termijncontract kunnen verleiden.

      Login om te reageren
    8. PB schreef:
      28 mei 2011 om 11:22

      Ik ga voor AI, terug naar één NS. Toen is de ellende begonnen en gingen de kosten drastisch omhoog!!

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs