Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Sjoerd Janssen

Analytics: meer dan een hype

09 juni 2011 - 18:253 minuten leestijdOpinieData & AI

Analytics is niet alleen een hype, maar steeds meer bedrijven zullen analytics als onmisbaar middel inzetten om processen te optimaliseren en strategische beslissingen te ondersteunen.

Analytics is de afgelopen tijd een van de meest voorkomende buzz woorden in het business intelligence vakgebied. Het is dan ook geen wonder dat, net als bij veel andere hypes, de verschillende leveranciers hierop inspringen. Daarbij hanteert iedere leverancier zijn eigen definities, en probeert er een richting aan te geven die het beste aansluit bij de eigen portfolio van business intelligence producten. Daarom is het wellicht even goed om analytics goeroe Thomas Davenport er bij te halen. Hij beschouwt analytics als een subset van business intelligence, gebaseerd op statistiek, voorspellingen en optimalisatie. Dat is helaas nog niet een heel complete afbakening. Maar uitgaande van deze definitie kunnen we in ieder geval alvast concluderen dat analytics niet hetzelfde is als rapportages, dashboards of zelfs online analytical processing (OLAP). Ja, deze technieken kunnen gebruikt worden om de resultaten van analytics weer te geven, maar ze zijn op zichzelf nog geen analytics.

Analytics gaat dus meer over het geautomatiseerd toepassen van datamining en voorspellende algoritmes op de beschikbare gegevens. Dit voor doeleinden als het maken van verkoopprognoses, het segmenteren van klanten, het detecteren van fraude, het voorspellen van de omzet en het optimaliseren van de cash flow. En dat dan weer om de juiste beslissing op het juiste moment te kunnen maken. Vanuit een technisch perspectief is een analytisch model zoiets als een ETL mapping die 'intelligentie' toevoegt aan de ruwe data. Vanuit een functioneel perspectief stelt analytics organisaties in staat om een antwoord te geven op vragen als 'waarom gebeurt dit?', 'wat gebeurt er (als deze trend doorzet)?' en zelfs 'wat zouden we moeten doen om het mogelijk te maken?'. Dit terwijl traditionele business intelligence-oplossingen zich vaak alleen richten op wat er gebeurt en is gebeurd.

Terwijl analytics in het verleden voornamelijk voor wetenschappelijke doeleinden werd ingezet, neemt de toepassing ervan in het bedrijfsleven nu steeds verder toe. Daar geven de groter groeiende hoeveelheden data die gebruikt kunnen maken om beslissingen op te baseren ook alle aanleiding toe. Deze grote hoeveelheden zijn immers voor een mens niet meer te behappen. Toch zijn er de nodige obstakels die een organisatie moet overwinnen voordat deze optimaal gebruik kan maken van analytics. Zo is de kwaliteit van de gegevens, en een goed inzicht in deze datakwaliteit, essentieel om analytics goed toe te kunnen passen. Vanuit een businessperspectief is er daarnaast vaak nog een complete omslag in managementcultuur nodig. Om optimaal gebruik te maken van analytics zullen de beslissingen immers gebaseerd moeten zijn op de resultaten die met behulp van analytics naar voren komen. Dus niet meer allen beslissen op basis van gevoel en businesskennis, maar beslissen op basis van feiten. En hoewel deze omslag binnen de meeste organisaties niet bereikt zal worden in enkele maanden, kan de return on investment enorm zijn als een organisatie daardoor ontwikkelingen tijdig signaleert en hierop anticipeert.

Meer over

Business Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Analytics in trek voor supply chain en finance

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    ‘Big data en big analytics gaan hand in hand’

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs