Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Van Vliet: De C blijft het stiefkindje in ICT

17 juni 2011 - 07:43OpinieOverheid
Robert van Vliet
Robert van Vliet

Ik ben nog met een generatie ict'ers meegegroeid die vanuit hun pc-hobby in het informatie- en communicatietechnologievak zijn gerold. Eigenlijk waren het it'ers, voornamelijk mannen die zichzelf in de jaren '70 en '80 op de golven van het informatietijdperk bekwaamden in de techniek.

Boeiende mensen, maar vaak ook karikaturen van zichzelf als binaire denkers. Hij doet 't of hij doet niet. Gefocust op de techniek en helemaal blij als de software en de systemen doen wat van tevoren is bedacht. Toen de c bij it kwam had ik de hoop dat er ook wat meer aan de gebruikers van de systemen gedacht zou worden. Zeker door de opkomst van het internet kun je daar niet meer omheen.

Ik stel vast dat grote bedrijven nog steeds heel veel marketing- en communicatiebudget spenderen aan het promoten van (nieuwe) producten. Maar ook aan bedrijfs- en beleidsmarketing wordt veel geld besteed. Het mag wat kosten om externe doelgroepen goed te informeren en te verleiden.
Diezelfde grote bedrijven hebben ook hele grote ict-budgetten. Migraties naar nieuwe systemen zijn gigantische projecten die vaak veel tijd in beslag nemen. Des te merkwaardiger is dat er nog steeds een grote groep projectleiders is die minimale aandacht aan communicatie besteed.

Resultaat; negatieve beeldvorming rond een nieuw systeem, ontevreden medewerkers/gebruikers en onwillige managers die niet meewerken aan de projectplanning. Gevolg; budgetoverschrijding en een planning die volstrekt niet wordt gehaald.

Hoe komt het toch dat zelfs de nieuwe generatie ict'ers zo weinig aandacht besteedt aan communicatie rond hun ict-project? Komt het omdat er nog zo weinig vrouwelijke ict'ers zijn?
Of komt het omdat ze toch nog te veel op de techniek zijn gericht?

Systeemmigraties naar bijvoorbeeld SAP hebben vaak meer met organisatieverandering te maken dan met techniek. Die heeft zich namelijk wereldwijd allang bewezen. Organisatieverandering of het aanpassen van processen is succesvol wanneer er voldoende over wordt gecommuniceerd.

Mijn voorstel is om vijf procent van de reguliere ict-budgetten te reserveren voor communicatie. Draagvlak krijgen en houden voor de instrumenten die medewerkers moeten inzetten voor hun dagelijks werk mag wat kosten en voorkomt veel schade.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Cybercrime Trendrapport 2024

    Een uitgebreide paper over de nieuwste bedreigingen en ruim 50 best-practices in beveiliging.

    Meer lezen

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Van Vliet: De elektronische overheid beeft

    Computable.nl
    OpinieCarrière

    Van Vliet: Toscaanse overpeinzingen

    6 reacties op “Van Vliet: De C blijft het stiefkindje in ICT”

    1. hypocriticus schreef:
      20 juni 2011 om 07:04

      Die C? Nou, vaak zijn bouwers al bezig met een nieuwe release, terwijl de vorige het projectkanaal nog doormoet. Projectleiders die half met de kosten en half met managementdruk bezig zijn. Conferencecalls waarin dan pas stappen worden gezet, en niet tussentijds met reply-to-all mailwisselingen. Meer communicatie wordt op strategisch niveau vaak uitgelegd nog een powerpointje, nog een PDFje…

      Login om te reageren
    2. hk schreef:
      20 juni 2011 om 09:31

      @hypocriticus: precies. En hoe komt dat? Die C wordt er even bij gedaan en is dus niet effectief. Meer budget voor de C betekent daarom ruimte voor een professionelere aanpak en effectievere communicatie. Goed voorstel, Van Vliet!

      Login om te reageren
    3. Pascal schreef:
      20 juni 2011 om 10:31

      Ik werk bij een bedrijf dat klanten heeft bij de gratie van bedrijven die vinden dat ICT naar hen moet komen, en die dus niet hun hele bedrijf wensen aan te passen aan voorgekauwde software die ergens ver weg achter een buro bedacht is.
      Zonder heldere communicatie geen klandizie dus.
      En wat het binaire denken betreft, dat doe ik binnen mijn eigen omgeving waar ik meer waarde hecht aan hoogwaardige ontwikkelingen en elegante code dan aan bling-bling gebruikers gemak, en gebakken lucht voor managers.

      Login om te reageren
    4. hansvries schreef:
      20 juni 2011 om 13:41

      Waar een verkeerde uitleg van de C al niet toe kan leiden. C staat voor communicatie van data en informatie niet de gangbare communicatie rondom projecten/veranderingen. Desalniettemin waar; veel projecten, met name de ICT gerelateerde, focussen te veel op het resultaat waarbij vergeten wordt dat acceptatie van dat resultaat een resultante is van inspanningen, communicatie (afstemming, voorlichting etc) en fasering. Toch wat simpel om een falende of gebrekkige communicatie als de reden aan te wijzen.

      Veel projectbudgetten hebben al een component “communicatie” en voorlichting (soms 5%). Misschien eens kijken waaraan het daadwerkelijk schort.

      Login om te reageren
    5. Simon schreef:
      22 juni 2011 om 06:36

      Iedereen heeft gelijk, maar Van Vliet het meest.
      Bij ons op de afdeling (interne ICT afdeling van een grotere organisatie) hebben we al een bijna onoverbrugbare kloof tussen de mensen van infra en de mensen van applicaties.
      Het is iets menselijks kennelijk, maar we moeten er wel iets mee.

      Login om te reageren
    6. Kitty schreef:
      18 juli 2011 om 11:24

      Maakt niet uit waar die C voor staat. Communicatie rond je producten is erg belangrijk. Als je beleid maakt, moet je dat uitdragen, producten moeten worden gepromoot, fouten moeten worden verteld, anders maken je collega’s/opvolgers later weer diezelfde fouten en goede ervaringen moeten ook worden verteld!
      Anders lijkt je werk op een tenniswedstrijd. Alleen, alle energie die je stopt in het terugslaan van de bal, gaat teniet als de bal midden boven het net recht naar beneden ploft. Wie werkt er graag voor niets? Dus hoort zegt het voort.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs