Van de wereldwijde omzet uit SaaS (software as a service) is ongeveer 32 procent afkomstig uit bedrijfssoftware voor crm (customer relationship management). Dat blijkt uit cijfers van Gartner. Het onderzoeksbureau legde de loep op de wereldwijde omzet uit bedrijfssoftware die als webdienst wordt geleverd. Het concludeert dat naast crm ook software voor videovergaderen en programmatuur voor personeelszaken (hr) relatief vaak wordt afgenomen als webdienst.
De wereldwijde omzet uit software als webdienst stijgt volgens Gartner in 2011 tot 12,1 miljard dollar. Dat is een groei van 21 procent ten opzichte van de 10 miljard dollar in 2010. De SaaS-omzet uit crm-software groeit naar verwachting van de marktonderzoeker van 3,2 miljard dollar in 2010 naar 3,8 miljard dollar in 2011.
De SaaS-omzet uit de ccc-markt, dat is software voor content, communication en collaboration, stijgt volgens de onderzoekers naar 3,3 miljard dollar in 2011. In 2010 werd in dat deel van de markt 2,8 miljard omgezet. De marktonderzoeker ziet binnen de ccc-markt grote verschillen. Volgens de onderzoekers wordt maar 5 procent van de enterprise content management systemen (ecm)-afgenomen via het web terwijl 83 procent van de videoconferentiesoftware wordt afgenomen via het web.
Erp
Dat geld ook voor de erp-systemen. Volgens de onderzoekers wordt wereldwijd ongeveer 7 procent van de software voor bedrijfsvoering afgenomen via internet. De onderzoekers ramen de omzet op ongeveer 1,5 miljard euro in 2011.
De verschillen per deelgebied van de erp-markt zijn groot. Volgens de analisten heeft software voor personeelszaken gezien het aantal implementatie en de omzetgroei een groot aandeel in de SaaS-omzet en wordt software voor het beheren van de bedrijfsmiddelen (enterprise asset management) nog nauwelijks via het internet afgenomen.