Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘ABN Amro schrapt 135 ICT-banen’

26 augustus 2011 - 10:54ActueelCarrièreABN Amro
Laura Kempenaar
Laura Kempenaar

Er verdwijnen 135 ict-banen bij ABN Amro. De bank heeft vanmorgen bekend gemaakt dat er 2350 banen verdwijnen, waarvan het meeste in de backoffice. Dit is 9 procent van het totaal aantal arbeidsplaatsen bij de bank. Als deze 9 procent wordt toegepast op de 1500 ict-banen die de bank in totaliteit telt, verdwijnen er 135 ict'ers. ABN Amro wil niet zeggen om hoeveel ict-banen het precies gaat. Er zullen ook ongeveer 450 banen bijkomen, waaronder ict-functies.

In de backoffice zitten vooral administratieve en ict-afdelingen. 'In tegenstelling tot wat het Financieele Dagblad heeft geschreven, zijn het niet vooral ict-banen die verdwijnen', zegt  ABN Amro-woordvoerder Ariën Bikker. ABN Amro verwacht dat er 850 banen door natuurlijk verloop verdwijnen en er 1500 mensen boventallig raken. ABN Amro heeft voor het schrappen van banen gekozen om de bank efficiënter te maken. Bovendien hoopt ABN Amro hiermee de winst te verbeteren.

'Er staat geen outsourcing naar India op stapel', zegt Bikker. 'Voor de mensen die boventallig raken is een sociaal plan opgesteld waarin wordt gekeken of er andere functies bekleed kunnen worden binnen onze organisatie. Mocht dat niet lukken, dan zal de persoon in kwestie de bank moeten verlaten.' Na de integratie van Fortis in ABN Amro is er voor het overtollige personeel een sociaal plan opgesteld. Bikker meent dat ook dit keer er goed voor de mensen gezorgd wordt die de dupe worden van deze reorganisatie, in de vorm van de hierboven beschreven werk naar werk-begeleiding.

864 miljoen euro winst

De afvloeiing van personeel heeft te maken met grote veranderingen die de bank gaat doorvoeren tot 2014; het zogeheten efficiëntieproject. 'We willen ons meer richten op de mogelijkheden voor de klant zoals begrijpelijke taal gebruiken', zegt Bikker. 'En bijvoorbeeld dat mensen voor het aanpassen van hun pincode niet meer naar het bankkantoor moeten komen, maar dat bij de betaalautomaat kunnen regelen. Binnen de organisatie willen we de verantwoordelijkheden meer decentraal laten lopen.'

ABN Amro maakte het nieuws bekend tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers. Ondanks 864 miljoen euro winst in het eerste half jaar van 2011, ziet de bank zich genoodzaakt om te reorganisen.

Meer over

Backoffice

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelSoftware & Development

    TCS vervangt legacy bij ABN Amro

    E-commerce
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Atos Origin beheert iDeal-platform bij ABN Amro

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ABN Amro verlengt infrastructuurcontract IBM

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ABN Amro praat exclusief met IBM

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ABN Amro gaat met Fortis IT op herhaling

    Computable.nl
    ActueelFinanciële dienstverlening

    Nieuwe ABN Amro laat Fortis-ICT vallen

    8 reacties op “‘ABN Amro schrapt 135 ICT-banen’”

    1. Joost schreef:
      26 augustus 2011 om 12:07

      1500 ICT’ers als al het werk is geoutsourced naar IBM / India dat is nogal wat. Lijkt me dat daarin ruimte moet zitten voor optimalisatie…..

      Login om te reageren
    2. Erik schreef:
      26 augustus 2011 om 12:50

      Helaas is mijn lopende sollicitatie bij ABN AMRO ook spontaan afgebroken, sinds vanmorgen 🙁

      Hopelijk gaan niet teveel bedrijven dit soort acties uithalen…

      Login om te reageren
    3. Leon schreef:
      26 augustus 2011 om 13:20

      Toch is het vreemd dat met een winst van 864 miljoen over het eerste half jaar, dus zeg ruim 1 miljard over het hele jaar, er toch mensen ontslagen worden. Zoveel winst vind ik echt veel geld.

      Het is blijkbaar nooit genoeg. Het zal jou baan maar zijn die boventallig wordt verklaard. Maar ja het management zal wel met een dikke bonus blijven zitten.

      Login om te reageren
    4. Rob schreef:
      26 augustus 2011 om 14:45

      @Leon
      Tja, ABN Amro heeft ons als belastingbetalers ruim 30 miljard euro gekost. En die moeten ooit toch eens worden terugverdiend…

      Login om te reageren
    5. Cor schreef:
      26 augustus 2011 om 15:02

      Werken er dan nog ICT’ers bij de bank,die zijn toch allemaal al ge’outsourced naar IBM?

      Login om te reageren
    6. Kees schreef:
      26 augustus 2011 om 19:24

      @Cor
      Je hebt e.e.a. gemist denk ik. Het gros van de IBM-banen op het ABN Amro-account is al naar India.

      Login om te reageren
    7. Ai schreef:
      29 augustus 2011 om 16:59

      Als de winst minder dreigt te worden dan het voorgaande jaar, wordt er direct een winstwaarschuwing uitgeroepen. En dit is slecht voor het image vd bank, bovendien heeft het een negatief effect richting investeerder. En de investeerder wil alleen maar meer winst en die wil men niet teleurstellen. Dus wat doe je dan? Juist, snijden en bestshoren.

      Login om te reageren
    8. De Groot schreef:
      1 september 2011 om 20:13

      Dat zijn dus IBM’ers want ABN heeft z’n ict uitbesteed.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs