Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Datacenter veroorzaakte Blackberry-storing

11 oktober 2011 - 07:38ActueelCloud & InfrastructuurBlackberry
Laura Kempenaar
Laura Kempenaar

De storing bij RIM, waardoor Blackberry-gebruikers in de emea-regio niet konden e-mailen en pingen met hun mobiele apparaat, is ontstaan door een serverstoring in het Verenigd Koninkrijk. RIM heeft in Slough, ten wetsen van Londen, een datacenter, waar de problemen ontstonden. De storing begon 10 oktober 2011 in de middag en was rond middernacht verholpen. Op sommige toestellen was het niet mogelijk internetverbinding te krijgen, maar het waren vooral de Blackberry-diensten die eruit lagen.

Het datacenter is gevestigd in het emea-hoofdkantoor van de mobieltjesfabrikant aan Bath Road in Slough. In 2005 trok RIM in het pand en ze hebben een huurcontract voor vijftien jaar. Het gebouw beslaat 21.000 vierkante meter en ligt dichtbij luchthaven Heathrow. Het gebied, genaamd Slough Trading Estate, heeft ook andere technologiebedrijven aangetrokken, zoals Vodafone, LG Electronics en O2.

Producent RIM laat weinig los over de storingen. Behalve berichtgeving met excuses voor het ongemak en de mededeling dat er aan de storing werd gewerkt, werd er niets over de storing naar buiten gebracht. Het kan zijn dat Research In Motion compensatie moet gaan betalen aan de netwerkproviders, die door de storing een hoop data-verkeer zijn misgelopen.

Klachten op Twitter

Met name op sociale media als Twitter kreeg RIM ervan langs van zijn gebruikers, die via andere apparaten hun hart luchtten: 'Alles aan Blackberry is afschuwelijk slecht, ik begrijp niet waarom ik er ooit één heb genomen', 'Het is weer die tijd van de maand voor mijn Blackberry' en 'Geen officiële communicatie, niets op de website, terwijl jullie systeem een halve dag lang is gecrasht, is dat service?'. Op het moment dat de storing verholpen was in de nacht van 10 op 11 oktober 2011, kregen gebruikers in Europa, Midden-Oosten en Afrika de gemiste berichten alsnog op hun telefoon.

RIM

De storing komt erg ongelegen voor RIM. Sinds februari 2011 daalt de waarde van de aandelen sterk. Half september 2011 maakte RIM bekend dat de telefoonverkopen en daarmee de winsten achterbleven. De cijfers van het tweede kwartaal lieten zien dat de winst met 58 procent zakte naar 329 miljoen Amerikaanse dollar. De omzet zakte met 15 procent naar 4,2 miljard Amerikaanse dollar in het tweede kwartaal. Er gaan geruchten dat de Blackberry-maker wordt overgenomen, mogelijk door telecomprovider Vodafone.

Meer over

SmartphonesSocial mediaTelecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    180 reacties op “Datacenter veroorzaakte Blackberry-storing”

    « Oudere reacties
    Nieuwere reacties »
    1. Sabrina schreef:
      12 oktober 2011 om 08:40

      Op naar de iphone! dag stomme blackberry..

      Login om te reageren
    2. henk schreef:
      12 oktober 2011 om 08:40

      en vandaag is de 3e dag dat de blackberrys niet werken.
      duurt dit echt tot de 22e/23e zoals overal op twitter en internet staat?

      Login om te reageren
    3. Suus schreef:
      12 oktober 2011 om 08:44

      Al dat gedoe meteen over “pingverlsaving” etc… Ik heb zelf een Blackberry en baal als een stekker, meer omdat ik mijn telefoon heb om ook online dingen op te zoeken tijdens het reizen, etc. En daar komt bij dat we er voor betalen.. voor dat BB internet, dus ja. is het dan niet een beetje logisch dat wij BB gebruikers nu even balen…

      Login om te reageren
    4. angelique schreef:
      12 oktober 2011 om 08:46

      en nu werkt alles nog niet kan helemaal niks geen ping whats app mail helemaal niks grrrrrrrrrrrr

      Login om te reageren
    5. SirBallsack schreef:
      12 oktober 2011 om 08:55

      Ik vind wel dat we recht hebben op een vergoeding. natuurlijk moeten we niet zeuren maar zoals zij over een achterstand van 10 euro je hele leven kunnen let op mensen kunnen verkloten. dus wij moeten service verlenen aan onze provider door optijd te betalen en hun moeten er gewoon voor zorgen dat ik niet zo een idioot lange storing krijg… dan doet die het weer een uur en dan weer de hele dag niet worden er spelletjes met ons gespeeld of wat.

      Login om te reageren
    6. Rianne schreef:
      12 oktober 2011 om 08:57

      Ik begrijp niet waar al die frustratie vandaan komt, Chanel heeft gelijk; als zoiets als dit één keer voorkomt is gelijk heel de wereld anti-blackberry. Denken jullie nou werkelijk dat Blackberry zich niet helemaal uit de naad is aan t werken om dit te verhelpen?! Zij willen toch ook geen klanten verliezen?!
      Stop met jezelf irriteren, daarmee is de storing niet sneller verholpen. Geniet gewoon van de rust zoals Eric zegt en verder; geduld is een schone zaak.

      Login om te reageren
    7. Jen schreef:
      12 oktober 2011 om 08:59

      Nothing is perfect, I love my Blackberry en ik wacht rustig af. Het is zo belachelijk om al die negatieve berichten te zien. Al die tijd waren jullie toch blij met jullie Blackberry. Give them a break.

      Login om te reageren
    8. Chanel schreef:
      12 oktober 2011 om 09:12

      OKE
      Als we allemaal zo depressief zijn door de storing laten we het volgende doen:

      We gaan allemaal naar huis toe, kruipen in ons bed ver verstopt onder de dekens met de lichten uit en gordijnen dicht en we gaan staren naar onze Blackberry tot dat het Led-Lampje gaat knipperen!
      Daarna vieren we allemaal feest.

      Woep-tie-doe..

      Wind je niet zo op, de wereld vergaat niet.

      Login om te reageren
    9. Burner schreef:
      12 oktober 2011 om 09:40

      Waarom nemen mensen Blackberry?
      Omdat deze veliger en betrouwbaarder zou zijn dan vergelijkbare systemen

      Het betrouwbare is er dus nu wel af

      Ben ik verslaafd? Misschien, maar in tegenstelling tot een junkie betaal ik voor mijn dienst er hoef er niet voor te stelen

      Ik gebruik Blackberry om te communiceren via bbm met mijn vriendin in Indonesie
      Tuurlijk kan dit via een PC maar we lopen niet continu met een laptop op zak

      Waarom bbm? omdat ik deze na het vergelijken met vele messenger systemen gewoon het lekkerste vind werken, ALS het werkt

      Na de recentelijke storing ben ik t wel zat met blackberry, en ga ik op zoek naar een android toestel

      Login om te reageren
    10. Riccardo schreef:
      12 oktober 2011 om 09:48

      Een storing of niet! dit moet nu worden opgelost ik gebruik het pingen elke dag nu zit ik al ruim 3 dagen zonder blackberry ping weet je hoe vervelend dit is? ja? maak die storing dan metheen! Pff heb hier echt geen woorden meer voor sorry hoor maar ben een beetje kwaad nu elke keer maar een storing bah!

      Login om te reageren
    « Oudere reacties
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    RIM koopt cloud-softwarebedrijf

    ActueelCloud & Infrastructuur

    RIM zet Sharepoint op Blackberry-toestellen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    RIM verkoopt minder Blackberry’s

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Aandeelhouder RIM dringt aan op verkoop

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘RIM voorziet Blackberry’s van Android-apps’

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    RIM introduceert 5 BlackBerry 7-smartphones

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs