Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Datacenter veroorzaakte Blackberry-storing

11 oktober 2011 - 07:38ActueelCloud & InfrastructuurBlackberry
Laura Kempenaar
Laura Kempenaar

De storing bij RIM, waardoor Blackberry-gebruikers in de emea-regio niet konden e-mailen en pingen met hun mobiele apparaat, is ontstaan door een serverstoring in het Verenigd Koninkrijk. RIM heeft in Slough, ten wetsen van Londen, een datacenter, waar de problemen ontstonden. De storing begon 10 oktober 2011 in de middag en was rond middernacht verholpen. Op sommige toestellen was het niet mogelijk internetverbinding te krijgen, maar het waren vooral de Blackberry-diensten die eruit lagen.

Het datacenter is gevestigd in het emea-hoofdkantoor van de mobieltjesfabrikant aan Bath Road in Slough. In 2005 trok RIM in het pand en ze hebben een huurcontract voor vijftien jaar. Het gebouw beslaat 21.000 vierkante meter en ligt dichtbij luchthaven Heathrow. Het gebied, genaamd Slough Trading Estate, heeft ook andere technologiebedrijven aangetrokken, zoals Vodafone, LG Electronics en O2.

Producent RIM laat weinig los over de storingen. Behalve berichtgeving met excuses voor het ongemak en de mededeling dat er aan de storing werd gewerkt, werd er niets over de storing naar buiten gebracht. Het kan zijn dat Research In Motion compensatie moet gaan betalen aan de netwerkproviders, die door de storing een hoop data-verkeer zijn misgelopen.

Klachten op Twitter

Met name op sociale media als Twitter kreeg RIM ervan langs van zijn gebruikers, die via andere apparaten hun hart luchtten: 'Alles aan Blackberry is afschuwelijk slecht, ik begrijp niet waarom ik er ooit één heb genomen', 'Het is weer die tijd van de maand voor mijn Blackberry' en 'Geen officiële communicatie, niets op de website, terwijl jullie systeem een halve dag lang is gecrasht, is dat service?'. Op het moment dat de storing verholpen was in de nacht van 10 op 11 oktober 2011, kregen gebruikers in Europa, Midden-Oosten en Afrika de gemiste berichten alsnog op hun telefoon.

RIM

De storing komt erg ongelegen voor RIM. Sinds februari 2011 daalt de waarde van de aandelen sterk. Half september 2011 maakte RIM bekend dat de telefoonverkopen en daarmee de winsten achterbleven. De cijfers van het tweede kwartaal lieten zien dat de winst met 58 procent zakte naar 329 miljoen Amerikaanse dollar. De omzet zakte met 15 procent naar 4,2 miljard Amerikaanse dollar in het tweede kwartaal. Er gaan geruchten dat de Blackberry-maker wordt overgenomen, mogelijk door telecomprovider Vodafone.

Meer over

SmartphonesSocial mediaTelecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    RIM koopt cloud-softwarebedrijf

    ActueelCloud & Infrastructuur

    RIM zet Sharepoint op Blackberry-toestellen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    RIM verkoopt minder Blackberry’s

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Aandeelhouder RIM dringt aan op verkoop

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘RIM voorziet Blackberry’s van Android-apps’

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    RIM introduceert 5 BlackBerry 7-smartphones

    180 reacties op “Datacenter veroorzaakte Blackberry-storing”

    « Oudere reacties
    Nieuwere reacties »
    1. Chanel schreef:
      12 oktober 2011 om 09:59

      @Riccardo
      denk je nou serieus dat die mensen elk bericht op een forum lezen?
      en iemand die ‘Metheen’ in plaats van Meteen schrijft nemen ze sowiezo NIET serieus.
      Gewoon gedult hebben net als de rest van ons he.

      Login om te reageren
    2. boy de leede schreef:
      12 oktober 2011 om 11:14

      ik ben nu eigelijk toch wel een benieuwt wat er nu echt aan de hand is? want er is een storing waar ze niks over kwijt willen terwijl ze de data gegevens van de mensen niet vrij willen geven om het traseerbaar te maken zou het hier ergens mee te maken kunnen hebben? ik ben benieuwt

      maar dit mag echt wel opschieten want nu verdienen de providers alleen maar extra geld ivm comuniceren via sms/bellen

      en waarom zou je gedult moeten hebben voor iets waar je genoeg voor betaalt het zijn geen goedkope apparaten en laten we eve eerlijk zijn iedereen heeft er zo een aangschaft om juist de functie (blackberry messenger)

      Login om te reageren
    3. Chanel schreef:
      12 oktober 2011 om 11:37

      @ Boy de Leede

      Klopt, maar we kunnen ons wel opfocken dat het te lang duurt maar daarmee zal het probleem niet sneller opgelost worden.
      De enige optie is afwachten..

      Login om te reageren
    4. boy schreef:
      12 oktober 2011 om 11:46

      daar ben ik mee eens!
      maar dan nog als een provider storing heeft komen zij ook meestal met een coulance regeling ik vindt persoonlijk niet dat ze hier zo maar vrijuit mee mogen gaan
      als we dit zouden goedkeuren,gebeurt het waarschijnlijk alleen maar vaker

      Login om te reageren
    5. willie billie skillie schreef:
      12 oktober 2011 om 11:58

      ik wil heel graag weten wanneer de storing is afgelopen dankjeeeee

      xxxxxx willie billie skillie

      Login om te reageren
    6. Dennis schreef:
      12 oktober 2011 om 12:20

      @ boy

      Moeten we dan serieus iedere cent die we ervoor kunnen krijgen eruit trekken? Ik denk van niet.
      Ik weet zeker dat ze er alles aan doen om het probleem te verhelpen, en daar zal best een grote druk op die mensen staan. Zet jezelf even in hun plaats.

      Shit happens, ik geef ze een tweede kans.
      Natuurlijk; hoe eerder het opgelost is hoe beter, maarja. Afwachten!

      mvg

      Login om te reageren
    7. PaVaKe schreef:
      12 oktober 2011 om 13:00

      Ik snap niet dat iedereen meteen begint te piepen over schadevergoeding.

      Gaan al deze mensen ook schadevergoeding claimen bij veroorzakers van file of bij wegwerkzaamheden, omdat ze dan geen gebruik kunnen maken van de weg?

      Immers, we betalen allemaal wegenbelasting toch?

      Login om te reageren
    8. hoi schreef:
      12 oktober 2011 om 13:32

      Weet iemand wanneer ping weer wordt gemaakt?
      Ik word er helemaal gek van :$,

      Login om te reageren
    9. jeroen schreef:
      12 oktober 2011 om 14:09

      Ben blij met een telefoon als Blackberry en ik ga niet zitten zeuren als er een keer een storing is. Er kan gewoon wat fout gaan. Blackberry blijft mijn favoriete telefoon!

      Login om te reageren
    10. LittlePrinces schreef:
      12 oktober 2011 om 14:11

      Verschrikkelijk, een dag zonder ping! Stress!!!

      Login om te reageren
    « Oudere reacties
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs