Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Kapotte switch nekt Blackberry

12 oktober 2011 - 09:183 minuten leestijdActueelInnovatie & TransformatieBlackberry
Laura Kempenaar
Laura Kempenaar

De storing bij Blackberry, die op maandag 10 oktober 2011 begon, is te wijten aan een defecte core switch. De problemen, waardoor bezitters van Blackberry-telefoons geen gebruik kunnen maken van internetdiensten als email en berichtenservice Ping, zijn op woensdagochtend 12 oktober 2011 nog niet voorbij. Behalve de regio Europa, Afrika en het Midden-Oosten, zijn er ook in Brazilië, India, Chili en Argentinië problemen gemeld.

Core switches zijn belangrijke apparaten binnen een netwerk. Ze verbinden de zogeheten edge switches met elkaar. Edge switches vormen de link tussen twee netwerken en het is in het geval van Blackberry-fabrikant Research in Motion (RIM) waarschijnlijk de edge switch geweest die door een falende core switch gebruikers hinderde het netwerk op te komen in Slough, Engeland.

Het falen van de switch is officieel door RIM toegegeven. Ze geven aan dat 'het systeem zo is ontworpen dat er een back-up switch wordt ingeschakeld bij problemen, maar deze bleek niet te werken zoals hij getest was. Hierdoor is een grote backlog aan data gegenereerd, waarvan de Blackberry-leverancier nu werkt dit vrij te maken, zodat de internetdiensten zo spoedig mogelijk weer werken zoals normaal. Excuses voor het ongemak.'

Shell

In Nederland meldden Vodafone en T-Mobile dat hun klanten met Blackberry-toestellen moeilijkheden hebben met de internetdiensten zoals de browser, pingen in Blackberry Messenger en e-mailen. In Engeland hebben zowel klanten van O2, Vodafone als T-Mobile connectieproblemen en dat ondervindt ook Shell, waar medewerkers allemaal werken met Blackberry's. CIO Arjen Dorland van de Shell-divisie Downstream, geeft aan dat zijn Nederlandse Blackberrytoestel eerst aangaf dat de simkaart niet meer geldig is, inmiddels is dit in orde, maar komt er geen e-mail meer door.

Dorland: 'Vreemd, want ik had maandag 10 oktober 2011 bijna geen problemen, maar sinds dinsdag 11 oktober 2011 wel. Er komt helemaal geen e-mail door. Gelukkig kunnen we altijd nog bellen met VOIP, als het erger wordt. Ik heb een Nederlands toestel, maar ik heb begrepen dat Britten nog meer problemen hebben. Ik heb nog geen idee wat de impact zal zijn op de dagelijkse werkzaamheden bij Shell.'

Ahold

Ook bij Ahold wordt veelal gebruik gemaakt van de telefoontoestellen van RIM. Jochem van de Laarschot, woordvoerder bij Ahold: 'Ik heb nog geen berichten gehoord van mensen die problemen hebben en mijn eigen apparaat doet het prima.' Wanneer de problemen opgelost zullen zijn, is nog onbekend. Dinsdagavond 11 oktober 2011 werd rond de klok van tien uur ontdekt waar het probleem lag, maar hoe lang het gaat duren voor de datalog is opgeschoond, kan RIM nog niet zeggen.

Meer over

Smartphones

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Tech aan het front

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Navo-sg Mark Rutte ziet innovatie op slagveld enorm versnellen

    AchtergrondData & AI

    Ai-bedrijf Braincreators stelt de mens weer centraal in nieuwe koers

    ActueelSoftware & Development

    Europese tech hongert naar Navo-orders

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs