Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Big data één van de vier ‘new waves’ voor CIO

23 november 2011 - 23:06OpinieData & AI

Hij bracht een bliksembezoek aan ons land: Thornton May, Futurist, Executive Director and Dean van de IT Leadership Academy. Voorafgaand aan CIO Day verzorgde hij een aantal workshops. Het belangrijkste dat hij de cio's voorhoudt is het feit dat ze moesten gaan kiezen. CIO's zitten op een curve, maar zijn in hun werk steeds meer terechtgekomen in een situatie van onderhoud. Overstappen naar een nieuwe curve is essentieel.

De keuze is nu: de huidige curve volgen tot in de vergetelheid, of overspringen op de volgende curve, de volgende golf. 'Stop met het zijn van de loodgieter, de monteur, de projectleider of de digitale babysitter.'

May onderscheidt vier 'curves', vier grote nieuwe golven in de it: big data, social media, mobiliteit en cloud. Zijn advies is te beginnen met big data. Dit zal – alleen in combinatie met predictive analytics – snel het benodigde concurrentievoordeel leveren. 'De combinatie van big data en predicte analytics is een 'game changer'.'

Er wordt in dit topic al regelmatig gesproken over de mogelijkheden van big data, en over de noodzaak dat it en business samen tot een aanpak komen. Ook wordt het belang van snelheid benadrukt. Big data vraagt feitelijk ook om high-performance analytics: big data-inzichten in minuten in plaats van uren. Pas dan wordt de waarde van big data pas echt ontsloten. What-if modellen moeten doorgerekend kunnen worden in minuten in plaats van uren of dagen. Dat vraagt om meer dan samenwerkingin  it en business. Dat vraagt om heel krachtige en voor de analytics van big data toegeruste systemen. En daarmee is nog steeds een sleutelrol weggelegd voor it.

Of om in de woorden van May te blijven: 'Effectief omgaan met big data is de eerste grote stap. Dit kan enorme concurrentievoordelen opleveren. De cio kan daarin de leiding nemen. Hij moet zich opwerpen als eigenaar van de data en aan tafel komen bij het topmanagement. Een gesprekspartner zijn op het niveau van de business.' Het woord is dus aan de cio.

Meer over

Business IntelligenceCIO

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    CIO zet analytics en BI op eerste plaats

    Twitter
    AchtergrondData & AI

    ‘Analyse sociale media is BI-trend 2012’

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs