Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Jacob Spoelstra

Spoelstra spreekt: Nerds gezocht

25 april 2012 - 07:16OpinieCarrière
Jacob Spoelstra
Jacob Spoelstra

Uit een vorige week verschenen onderzoek blijkt dat als je personeelsvacatures voor it-professionals bekijkt dat het kunnen communiceren één van de belangrijkste skills is voor een ict'er. Of zoals dat in de wervingsadvertenties van het Groningse ict-bedrijf VCD zo mooi wordt omschreven: ‘Je hoeft niet die briljante techneut te zijn die onze applicaties perfect weet te beveiligen, als je maar goed kunt uitleggen waarom de beveiliging zo lek is als de verdediging van PSV. Je doet het vast beter dan onze directie die de politie afstuurde op de programmamakers van het tv-programma Zembla die een beveiligingslek in onze applicaties wilden aangeven.'

Zelf denk ik dat de moderne it'er niet zo zeer goed hoeft te kunnen communiceren, maar vooral goed moet kunnen luisteren. En ik weet het, ik klink nu als een wijf, maar volgens mijn vrouw rij ik ook als een wijf dus dit kan er ook nog wel bij. Luisteren dus. Luisteren naar wat de klant wil, luisteren wanneer de deadline is en luisteren wat het budget is waar je binnen moet blijven.

Bayern Munchen

Een voetballer hoeft ook niet communicatief sterk te zijn. Hij moet een briljante techniek hebben en er dertig per jaar inschoppen. Dat hij na de wedstrijd onzin uitslaat, maakt niets uit. Kijk maar eens naar een voetballer als Ribery van Bayern Munchen, die communiceert vooral met zijn vuisten.

We hebben geen communicatie specialisten nodig maar briljante techneuten met vet haar, een dikke bril en een vaal T-shirtje met daarop een doodskop en daaronder de naam van een hardrockband waarvan je weet, die zijn voor hun veertigste stokdoof.

Metallica

Voor een coach is het wel nuttig als hij iets kan overbrengen. Dus een communicatief sterke projectleider is wel handig. Maar de spelers? Opdrachten uitvoeren en die aanvullen met hun eigen creativiteit. Oftewel, we willen geen communicatieve it-professionals met stropdassen die op zoek zijn naar een uitdagende functie in een informele organisatie. Nee, we willen briljante nerds die goed kunnen luisteren. Naar Metallica vooral. En ze moeten goed kunnen beveiligen.

Jacob Spoelstra is columnist en stand-up comedian. Kijk voor meer informatie op www.jacobspoelstra.nl.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Jacob Spoelstra
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra spreekt: Te grote of te kleine tablet

    Jacob Spoelstra
    OpinieCarrière

    Spoelstra spreekt: ZZWW’ers

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra spreekt: Het einde van Facebook

    Jacob Spoelstra
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra spreekt: Buitengesloten

    16 reacties op “Spoelstra spreekt: Nerds gezocht”

    Nieuwere reacties »
    1. Jurgen schreef:
      25 april 2012 om 09:53

      Briljante analyse, helemaal mee eens, al ben ik zelf die stropdas (nou ja) op zoek naar … babbel, babbel.
      Het enige bezwaar is dat die nerds ook wel eens een Audi A4 willen halen… (Ultiem doel, daarna is het frustratie troef over het niet kunnen krijgen van een A7 of zo, best wel triest.) De toekomstige nerds die liever gaan fietsen omdat ze vanaf de hei ook bereik hebben en dus hun werk kunnen doen, die generatie hebben we nog niet. Duurt nog wel een tijdje, helaas — eerst de totalitair-bureaucratische top-down command&control-dinosaurussen laten imploderen.

      Maareuh… Metallica… Da’s alweer een generatie of wat oud hoor. Klanten zijn overigens blijer met Patatje Metal [ja dat bestaat echt, en goed]. En voetbal … inderdaad, de toptijd van Arsenal was toen Wenger de spelers poëzie leerde lezen en hun intelligentie in het spel ging stoppen. Dat maakte het verschil, al is niveau-nihil natuurlijk gemakkelijk overstegen.

      Vraagje terug: Hoe krijgen we die stropdassen op zoek naar … babbel, babbel… van hun plek ..? The golden rule: whoever has the gold, makes the rules. Is in oude-werelddenken misschien nog het probleem, maar in de nieuwe tevens de oplossing..? [Doordenkertje]

      Login om te reageren
    2. Wim schreef:
      25 april 2012 om 10:29

      Tja, als je de techneut toch hard nodig hebt moet je daar ook wat voor over hebben en niet alleen zijn manager lekker betalen.
      En ook een beetje naar de techneut luisteren – luisteren is ook voor de manager een goede vaardigheid.

      Login om te reageren
    3. Santtu schreef:
      25 april 2012 om 11:12

      Echte nerds houden toch niet van voetbal? Wel van metal 🙂

      Zoals een oud-manager van mij ooit zei: een echte IT-techneut is een anarchist, een IT’er in een pak is niet te vertrouwen, die heeft wat te verbergen.

      Login om te reageren
    4. Gertrude schreef:
      25 april 2012 om 11:46

      Sinds wanneer is ‘luisteren’ geen onderdeel van communicatie? In deze analyse wordt ‘communiceren’ verward met ‘praten’. Dat misverstand alleen al zegt veel!

      Login om te reageren
    5. Simon van Dijk schreef:
      25 april 2012 om 11:46

      Een probleem is dat managers alleen managen (dit is zorgen dat hun eigen positie zo gunstig mogelijk is), volstrekt niet geinteresseerd zijn in goede werking van systemen. Ik heb dat diverse malen meegemaakt.

      Een medewerker die klaagde dat hij weer drie uur moest overwerken omdat een programma, dat zo lang duurde, weer gedraaid moest worden. Ik mocht dat niet verbeteren omdat het toch maar eenmalig zou draaien. Na afloop van werktijd aangepast, ca 10 minuten werk. Het draaide daarna in nog maar 2 min 54 sec.

      Een tweede voorbeeld: een verzekeringsbedrijf was bezig met een conversie. Men werkte met 3 shifts, 20 uur per dag om het werk af te krijgen. Door een advies van mij (een aanpassingen van de jobcontrol) was men binnen enkele dagen terug naar een normale 8 urige werkdag.

      Een derde voorbeeld. Een vervoersbedrijf had een administratiesysteem dat 18 uur computertijd kosste elk weekend. Als dit systeem fout liep had men gewoon geen tijd meer om dit overnieuw te verwerken. Door een advies van mij, aanpassing van de sort-parameters in de job-control, ging de verwerkingstijd terug naar 5 uur.

      Ik heb nog meer voorbeelden, maar dit lijkt me voldoende. Wat ze allen gemeen hadden was dat het management volstrekt niet onder de indruk was, het zelfs geen moer interesseerde. Ik heb dit nooit begrepen tot ik een verklaring kreeg van een accountmanager. In dit soort gevallen is er een extreme verbetering, maar dit schaadt het aanzien van de manager, als zoiets bekend wordt. De directie zal niet zeggen ?a fijn, we sparen tienduizenden, zo niet tonnen uit. Ze zullen zeggen: waarom hebben we de afgelopen tijd z’n slecht systeem gehad, dat het nu blijkbaar met kleine aanpassingen opeens veel beter kan? Kortom nerds zijn gewoon gevaarlijk voor managers, ze stellen niet hun relatie met de baas op de eerste plaats (dit wordt ook wel genoemd; ze zijn niet comminucatief).

      Login om te reageren
    6. Pascal schreef:
      25 april 2012 om 19:29

      Simon, de voorbeelden die jij aankaart kennen we allemaal wel we zouden er boeken mee vol kunnen kalken maar niemand die er in is geinteresseerd.
      Het probleem is gewoon dat zoals je aangeeft managers enkel zijn geinteresseerd in hun eigen beperkte wereldje en snappen niet dat je erg veel tijd kunt besparen door dat gene wat je doet in een keer goed te doen.
      Ach ik wil me er niet eens druk om maken. aan het einde van de maand staat er weer geld op mijn rekening, en kan ik mijn veel te dikke Volvo die gewoon van mijn zelf is weer voltanken,
      kan ik in die zelfde bak naar mijn eigen muziek (zeker geen metalica) luisteren. Heb ik geen rare vetkuif of wilde t-shirts voor nodig.

      Login om te reageren
    7. hk schreef:
      26 april 2012 om 08:32

      @Simon. Jij stelt dat managers verbeteringen tegenhouden omdat ze anders afgerekend worden op de situatie voordat de verbetering plaatsvond. Misschien mis ik wat, maar de meeste managers zijn juist erg gericht verbetering. Dat is (mede) hun verantwoordelijkheid. Ik ben het daarom niet (geheel) met je eens. Tuurlijk, de manager die jij beschrijft ben ik ook tegengekomen. Maar het gaat te ver om te stellen dat die manager representatief is voor alle managers. Waar het in jouw voorbeelden dus echt om gaat is hoe je e.e.a. hebt gecommuniceerd.
      Zelf maak ik ook nog wel eens de fout mijn manager te betichten van laksheid, tunnelvisie en eigenwijsheid. Niet in die woorden natuurlijk, maar wat ik zeg wordt dan wel zo uitgelegd. Dat is niet slim van mij, maar soms kun je voor je gevoel niet anders. En ja, collega’s lopen ook tegen dat probleem aan. Maar… in de situaties waarin ik de manager duidelijk kon maken dat ik hem wilde helpen zijn positie te verstevigen door hem in staat te stellen verbeteringen en kostenbesparingen te realiseren was het een heel ander verhaal.
      Perceptie en beleving zijn daarom heel belangrijk. In de eerste lessen communiceren krijg je tips als: ‘herken je gesprekspartner’ en ‘verplaats je in de ander’. Dat betekent niet ‘ga op de stoel van de ander zitten’. Als je dat laatste wel doet, of je inbreng komt zo over, dan heb je bij voorbaat verloren en ligt er een enorm gat tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Pijnlijk soms, maar zo werkt het.

      Login om te reageren
    8. Henri Koppen schreef:
      26 april 2012 om 09:10

      @Gertrude: haha echt weer een vrouw die dat schrijft 🙂

      Alleen luisteren is ook niet communiceren. Als man mag je geen oplossingen aandragen en moet je alleen maar luisteren, met alleen luisteren kom je er niet 🙂

      Communiceren is 1 ding, maar je moet wel capabel zijn om er wat mee te kunnen… Net als met voetbal draait het uiteindelijk daarom.

      Login om te reageren
    9. Maarten Oberman schreef:
      26 april 2012 om 21:07

      Een communicatie-infrastructuur is een noodzakelijke maar helaas niet voldoende faciliteit.
      Communiceren is twee richtingsverkeer er wat mee doen ligt op een veel hogere laag in het communicatiemodel (www.communicatie-infrastructuur.nl).

      Deze link voor de ” basics” op communicatiegebied en “far beyond”.

      Login om te reageren
    10. Simon van Dijk schreef:
      27 april 2012 om 11:52

      Ik ben een belangrijk punt vergeten in mijn betoog hierboven. Ik ben helaas een nerd, 100% gekwalificeerd (2 universitaire en 1 hbo diploma), intelligent (IQ 142), met syndroom van Asperger. Ik kan luid en duidelijk communiceren, maar niet op de manier die mensen gewoonlijk bij communiceren voorstellen. Daar ging, dacht ik, toch het hele betoog over?

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs