Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

IT-manager weet niet wat IT-onderhoud kost

26 juli 2012 - 14:29ActueelGovernance & PrivacyMicro Focus
Sander Hulsman
Sander Hulsman
Chief Digital Content

46 procent van de it-managers en cio's weet niet hoe hoog de kosten zouden zijn om hun applicatieportfolio up-to-date te maken. Dit blijkt uit wereldwijd onderzoek van beheersoftwareleverancier Micro Focusonder 590 it-managers en cio's. Zij gaven openheid over de huidige stand van zaken van hun bedrijfskritische applicaties en hun toekomstverwachting met betrekking tot de modernisering ervan.

De grootte van de kostenpost voor achterstallig it-onderhoud blijft voor veel it-managers en cio's momenteel bij een schatting. Het blijkt dat 44 procent geen gestructureerd proces heeft voor het meten en beheren van die kosten of niet van het bestaan af weet. 55 procent geeft aan daar verandering in te willen brengen. Zij zijn van plan om een gestructureerd proces te implementeren.

Over de verwachtte kostenontwikkeling voor het up-to-date maken van het applicatieportfolio zijn de respondenten eensgezind. Volgens 93 procent van de it-managers en cio's zullen de kosten de komende vijf jaar met gemiddeld 9 procent toenemen. Naar verwachting zal gemiddeld 78 procent van de kosten worden toegewezen aan het updaten van mainframeapplicaties.

Hoge prioriteit

'Als organisaties geen zicht hebben op de kosten voor het up-to-date maken van de applicaties, dan hebben zij in feite een verborgen post op de balans', aldus Huib Klink, senior consultant en pre sales bij Micro Focus. 'De kop in het zand steken is volgens mij geen optie. Een toekomstvaste organisatie zorgt ervoor dat het achterstallig onderhoud en de bijbehorende kosten zichtbaar worden, zodat er actie kan worden ondernomen. Aangezien de kosten voor moderniseren alleen maar hoger worden naarmate er meer tijd verstrijkt, verwacht ik dat modernisering een hoge prioriteit krijgt.'

Meer over

ALMSoftwarebeheer

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Van data-marktplaatsen tot dark data: de rol van authenticiteit in ai

    OpinieSecurity & Awareness

    Iot-beveiliging: het vergeten risico in cybersecuritystrategie

    Europese Unie
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Geen one-fits-all-oplossing voor soevereine EU-cloud

    lui
    OpinieInnovatie & Transformatie

    Waarom ‘leverancier van jouw leverancier’ groot risico kan zijn

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Zo krijgt de overheid meer grip op clouddiensten

    5 reacties op “IT-manager weet niet wat IT-onderhoud kost”

    1. Maarten Oberman schreef:
      26 juli 2012 om 19:12

      Citaat uit het artikel: ‘Als organisaties geen zicht hebben op de kosten voor het up-to-date maken van de applicaties, dan hebben zij in feite een verborgen post op de balans’,

      Op zich is dit een zeer correctie bewering, de vraag blijft wel daarna open of het erg is dat er achterstallig onderhoud is en wat ” reparatie” echt kost.

      De levensduur van de applicatie zal inmiddels ook korter zijn geworden. Later nog “investeren zal direct van invloed zijn op de “nieuwe” echt veel hogere TCO waarde, dit door de kortere levensduur dan bij de initiële start van de applicatie.

      Login om te reageren
    2. Ewoud D. schreef:
      26 juli 2012 om 21:34

      Ergens heb ik de indruk dat het nog erger is en de helft niet eens weet wat er allemaal in het applicatie landschap zit. Die uitspraak doe ik op basis van ervaringen met assessments waarin telkens verrassingen zaten. Zoals meer instanties van een applicatie dat er licenties waren, applicaties die ‘informeel’ geinstalleerd zijn of zelf compleet onwenselijk zijn. Ik heb het hier dan natuurlijk niet over de gecentraliseerde omgeving, de mainframe waarvan onderhoudskosten vaak lager zijn dan de wildgroei aan client-server systemen.

      En wat betreft de vraag van Maarten lijkt achterstallig onderhoud me zeker een punt van zorg omdat dit consequenties kan hebben voor de prestatie, de beveiliging en de functionaliteiten. Zo zullen single threaded applicaties geen voordeel hebben van de nieuwe multi(core) processoren, zullen fouten in code voor verlies aan gegevens leiden en zorgt legacy voor uitdagingen in toevoegingen van nieuwe functies. En de lifecycle van applicaties is vaak langer dan gedacht omdat rationalisatie van de applicatie portfolio ondanks virtualisatie vaak niet plaats heeft gevonden.

      En dus hebben veel organisaties nog een behoorlijke mate van ‘historie’ in de architectuur die vaak met kunst- en vliegwerk in de lucht gehouden wordt omdat ondersteuning al lang ontbreekt. Zoals een systeem dat al 10 jaar niet meer ondersteund wordt door de leverancier maar wel als gateway functioneert. Of applicaties waarvan de ontwikkeltaal door niemand meer begrepen wordt maar wel belangrijk zijn voor het bedrijfproces. En zo kan ik helaas nog wel even doorgaan omdat de beschikbaarheid van belangrijke services soms meer berust op geluk dan wijsheid. Maar wat niet weet, deert niet. Welterusten meneer de IT manager en denk niet aan die al die applicaties;-)

      Login om te reageren
    3. PaVaKe schreef:
      26 juli 2012 om 22:21

      ‘Als organisaties geen zicht hebben op de kosten voor het up-to-date maken van de applicaties, dan hebben zij in feite een verborgen post op de balans’

      Ben ik het mee eens, maar moet de stelling niet zijn:

      ‘Als organisaties geen zicht hebben op de kosten voor het up-to-date maken van de applicaties, dan wordt het hoog tijd de verantwoordelijke IT manager de deur uit te schopppen!’ ?

      Ik ben ze helaas al meerdere malen tegengekomen, de IT managers die naar de mooie congressen mogen van de diverse leveranciers, liefst in het buitenland, maar ondertussen geen idee hebben van wat de gebruikers nu echt nodig hebben of wat ze in hun eigen IT-landschap hebben staan.

      Ook de voorbeelden zoals Ewout aanhaalt in zijn laatste alinea herken ik.

      IT-manager, of liever nog CIO … als titel bekt het wel lekker, maar goed inhoud geven aan deze functie is niet voor iedereen weggelegd helaas……..

      Login om te reageren
    4. Reza Sarshar schreef:
      28 juli 2012 om 11:03

      Ik was benieuwd hoe het onderhoud van applicaties in dit onderzoek onderverdeeld was! Het onderhoud kan verricht worden door interne medewerkers(dan hebben we over beheeractiviteiten van ICT afdeling) of door externe consultant en inbegrepen in applicatiecontract voor de komende x jaren.
      It-manager kan altijd de kosten van externe contracten opvragen maar het zichtbaar maken van de interne kosten van beheerders voor onderhoud van applicaties kan soms lastig zijn.
      Het invoeren van een oplossing om dit doel te bereiken is ook niet altijd makkelijk. Deze is zeer afhankelijk van de huidige architectuur, hoe de applicaties aan de eind gebruikers aangeboden worden, de structuur van de organisatie en de positie van it-manager daarin en nog een aantal andere zaken. Bijvoorbeeld deze realisatie is heel anders bij een organisatie met verschillende autonome onderdelen en hun it-verlanglijst (zoals ministerie van Justitie) dan bij een single-organisatie.
      De onderhoudskosten worden uiteraard direct beïnvloed door het aantal van applicaties. Door consolidatie van applicaties kunnen we de benodigde inzet verlagen, lagere investering in de benodigde oplossing en ook besparen op licentiekosten.
      Kortom, het oplossen van dit vraagstuk vereist een visie, beleid en brede aanpak.

      Login om te reageren
    5. Maarten Oberman schreef:
      28 juli 2012 om 20:01

      @Ewout

      qua onderhoud zou ik nieuwe functies en fouten uit elkaar willen trekken. M.i. twee verschillende punten ter beoordeling hoe verder met een communicatie-infrastructuur.

      Nieuwe functies kunnen verleidelijk zijn, het zal zeker ook af en toe nuttig zijn, maar afhankelijk van de kosten en de resterende looptijd van een systeem worden dat soort upgrades relatief duur in een TCO berekening. Dat komt wanneer een systeem halverwege zijn levensduur of einde financiële levensduur is daardoor al snel een nieuw systeem om de hoek kijken.

      Qua beveiliging, zeker interessant, want stilstand is achteruitgang, maar ook dat staat los van nieuwe functies en zou minder interessant moeten zijn als de intrinsieke beveiliging afdoende was ipv … we nemen dat er maar bij als “feature”.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs