Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Inzage in data

‘Medewerkerstekort funest bij big data-strategie’

14 september 2012 - 07:483 minuten leestijdActueelCarrièreEconomist Intelligence UnitSAS
Sander Hulsman
Sander Hulsman
Chief Digital Content

Er is een sterk verband tussen financieel succesvolle bedrijven en het hebben van een goed gedefinieerde datastrategie. Dit blijkt uit het internationale onderzoek 'Big data: lessons from the leaders' van The Economist Intelligence Unit (EUI). Het onderzoek, uitgevoerd in samenwerking met business analytics-leverancier SAS, gaat na in welke mate de zevenhonderd onderzochte bedrijven al dan niet beschikken over een volwassen datastrategie. Daarnaast laat het zien hoe bedrijven kunnen profiteren van de enorme hoeveelheden gegevens die ze verzamelen.

Bijna de helft van de bedrijven die 'aanzienlijk beter presteren dan hun branchegenoten' gaf aan te beschikken over een goed gedefinieerde datastrategie. Dit is vier keer zoveel als het aantal bedrijven dat 'het even goed doet als zijn branchegenoten'. De enquête stelt vast dat bedrijven prioriteiten moeten stellen in hun zakelijke doelen om een datastrategie te kunnen bepalen. Ook moeten ze medewerkers aannemen met de juiste kennis en vaardigheden om big data-initiatieven te kunnen aansturen en uitvoeren.

Zakelijke inzichten

De impact van data op de zakelijke omgeving is groter dan ooit, waarbij de hoeveelheid en de soorten gegevens waarover organisaties beschikken exponentieel toeneemt. Volgens Google-ceo Eric Schmidt creëert de wereld elke twee dagen dezelfde hoeveelheid data als er gegenereerd werd vanaf het begin van de beschaving tot 2003.

'De gegevens van een organisatie zijn zo goed als de zakelijke inzichten die zij opleveren', zegt Paul Kent, SAS vice-president Big Data. 'Het afstemmen van je big data-strategie op de aard en omvang van je uitdagingen is daarom cruciaal. Daarbij mag het inhuren van de juiste mensen voor het analyseren van die gegevens en het rapporteren van de resultaten niet onderschat worden.'

Uitkomsten onderzoek

Ongeveer 66 procent van de ondervraagde bedrijven verzamelt via het web klantgegevens, maar slechts 22 procent zegt dat social media en webdata de klantervaring significant beïnvloedt. Bij de goed presterende bedrijven ligt dit percentage veel hoger, op 32 procent. 65 procent van de respondenten geeft aan dat de snelheid waarmee hun bedrijf data verwerkt in het afgelopen jaar is toegenomen. Goed presterende bedrijven hebben het zelfs over sterk toegenomen snelheden. Verhoogde snelheid heeft het meeste invloed op de strategische besluitvorming (63 procent).

Data scientists en data stewards zijn nodig om betere inzichten uit gegevens te halen. Uit het onderzoek blijkt dat zulke geschoolde 'data workers' schaars zijn. Het blijkt voor veel organisaties een uitdaging de resultaten van datagedreven initiatieven goed te communiceren. De inzichten moeten worden gedeeld met medewerkers op alle niveaus in diverse afdelingen – van it tot en met directieniveau – in de taal die elk van hen het best begrijpt.

Meer over

Business IntelligenceStorage

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    ‘Big data-omzet bestaat vooral uit consultancy’

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs