De gemeente Nijmegen en specialist in geo-informatie en basisregistraties Vicrea gaan de komende drie maanden uitgebreid nieuwe e-formulieren testen. Beide partijen hebben de afgelopen tijd samen deze intelligentere en klantvriendelijke e-formulieren ontwikkeld.
Gemeenten merken dat steeds meer burgers zaken willen regelen via het digitale loket. Er zijn al veel manieren om e-formulieren te genereren, maar het schort vaak aan de integratie met reeds beschikbare gegevens. Hierdoor moeten burgers onnodig vaak gegevens invullen die al bekend zijn. Het gegevensmagazijn van Vicrea's softwarepakket Neuron Suite speelt in op deze nieuwe manier van werken. De centrale gegevensopslag maakt het mogelijk om realtime gegevens op te halen. Daardoor beschikken burgers tijdens het invullen van een e-formulier altijd over de meest actuele gegevens.
Validaties
Daarnaast is het mogelijk om in combinatie met het gegevensmagazijn complexe validaties te doen. Doordat alle gegevens van de gemeente samenkomen, is het mogelijk om validaties te doen op gegevens die indirect beschikbaar zijn, zoals gegevens over bijstand. Hierdoor is het mogelijk geautomatiseerd te bepalen of een burger wel of niet in aanmerking komt voor een bepaalde gemeentelijke voorziening zoals belastingkwijtschelding. Dat scheelt zowel de burger als de gemeente tijd.
Vicrea draagt tijdens deze proefperiode zorg voor de integratie met andere producten bij de gemeente Nijmegen. Zo voldoet de output van de e-formulieren aan de Gemma StUF-EF standaard. Hiermee borgt Vicrea de integratie met producten van andere leveranciers in de front-, mid- en backoffice. Dit indien de andere leveranciers voldoen aan de standaarden van King. Vicrea hoopt met de ontwikkeling van e-formulieren bij te dragen aan de betere e-dienstverlening van de gemeente Nijmegen.