Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Rein Mertens

BI en analytics in relatie tot big data

12 oktober 2012 - 10:233 minuten leestijdOpinieData & AI
Rein Mertens
Rein Mertens

Ofschoon dit topic Business Intelligence heet, wil ik hier nog weer eens een lans breken voor een onderscheid tussen business intelligence en business analytics. Dit omdat dit verschil juist in het licht van big data belangrijker is geworden.

Business Intelligence en Business Analytics in relatie tot Big Data

Als je kijkt naar traditionele business intelligence (BI) en analytics, dan kun je de verschillende vormen van intelligence afbeelden in een grafiek met verticaal het te behalen concurrentievoordeel en horizontaal de mate van intelligence. Linksonder zien we dan vooral de reactieve vormen, achteruitkijkend, met standaardrapportages, ad-hoc rapportages, query, drill down, dashboards en alerts. Traditionele BI met relatief weinig concurrentievoordeel. Het vooruitkijken daarentegen helpt bedrijven om vragen te beantwoorden als 'Wat als deze trends doorzetten?' (statistische analyse), 'Wat zal er gebeuren indien …?' (forecasting) en 'Wat is het beste dat er kan gebeuren?' (predictive modeling en optimization). Alle componenten uit de rechter grafiek hebben binnen organisaties hun plek, maar ik durf wel te stellen dat de meeste toegevoegde waarde richting de business(processen) valt te behalen naarmate er meer intelligence wordt toegepast.

Kwadranten

Big Analytics

In relatie tot big data kun je vervolgens de verschillende vormen van BI en analytics in kwadranten onderverdelen. Hierbij onderscheid je verticaal reactief en proactief en horizontaal de hoeveelheid data (large en big data). Het kwadrant met 'Large' data en reactief is het domein van de traditionele BI. Veel data en Proactief is het terrein van big analytics. Reactief met big data is Big Data BI en Proactief met big data is Big Data Analytics.

In 2015 hebben we vijftig miljard mobiele apparaten met een internetverbinding. Deze zullen het zakendoen totaal veranderen. Waar 1995 het jaar was dat internet doorbrak en in het decennium daarna de economie op zijn kop zette, zo zorgde de komst van de iPhone in 2007 voor een soortgelijke vernieuwing. Mobiliteit is sinds de komst van smartphones en tablets razendsnel toegenomen. Een smartphone voegt door gps en social media een extra dimensie aan klantinformatie toe. Nu is het moment om hiermee concurrentievoordeel te behalen. De kosten van data storage nemen af en het (in memory) analyseren van big data is nu mogelijk op standaard hardware. Door de complexiteit van big data is beslissen op alleen onderbuikgevoel niet meer verantwoord. Je moet klantinzichten en alle relevante beschikbare data gaan benutten om betere beslissingen te nemen en voorsprong op de concurrent te behalen, in plaats van gedwongen worden omdat een ander het doet.

Kijk bijvoorbeeld naar Amazon versus Barnes en Noble. Rond 2000 was Barnes & Noble de absolute heerser op boekengebied in de Verenigde Staten. Nu is dat Amazon. Amazon maakte het verschil puur door het gebruik van data, met kennis over klantgedrag en klantvoorkeuren. Het pad naar werkelijk excellente organisaties voert derhalve op dit moment van traditionele BI naar big data analytics.

Meer over

Business Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    ‘Big data en big analytics gaan hand in hand’

    Analyse
    ActueelData & AI

    Slechts fractie van data wordt geanalyseerd

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs