Als we met z'n allen op grote schaal het cloudtijdperk instappen wie zorgt dan voor het beheer van de cloud in het algemeen en meer specifiek 'Wie beheert de clouds waar ik als eindgebruiker mijn diensten heb ondergebracht?'.
Wie gaat de cloud beheren op een zodanige wijze dat iedere gebruiker in de cloud ook datgene krijgt waarvoor hij heeft gekozen? Nu is het simpel: kies je cloud die (het beste) bij je past en je kunt aan de slag. Maar wat gebeurt er als de cloud-leverancier ineens eieren voor zijn geld kiest of zijn focus verlegt naar andere clouddiensten.
‘Geen probleem’, zeggen de cloudleveranciers, ‘Je kunt simpel overstappen naar een andere cloudleverancier en daar alles wat je nodig hebt weer onderbrengen.’ Maar kun je dat nu daadwerkelijk, kan een eindgebruiker echt alles onderbrengen bij één en dezelfde cloud-provider? Alle facetten voor het ondersteunen van je bedrijfsprocessen onderbrengen bij een dezelfde cloud-provider is uiteraard zeer wenselijk, maar wellicht ook een utopie. Eerder was mijn vraag al eens ‘Is er maatwerk mogelijk in de cloud of gaan we met z’n allen in het keurslijf van de cloud’.
Stel je bent een bedrijf dat overdag veel resources uit de cloud nodig heeft, maar na pakweg 18:00 uur is het voorbij. Pas ’s ochtends rond 07:00 uur start de zaak weer op en zijn die resources uit de cloud weer nodig. Geen probleem natuurlijk want in de periode dat je de resources uit de cloud niet gebruikt kan jouw cloud-provider deze resources aan iemand anders ter beschikking stellen. In dit geval niks aan de hand dus
.
Nu bent je een 24 uurs bedrijf dat ook daadwerkelijk 24 uur per dag resources uit de cloud nodig heeft .
Ook dan is er niets aan de hand. Je dient er dan wel op te letten dat je cloud-provider gedurende die 24 uren dezelfde resources tegen hetzelfde tarief levert. Ook wereldwijd? Ook dan tegen hetzelfde tarief?
Eigenlijk ook niet een probleem. Beide hierboven genoemde situatie zijn vrij simpel en eenvoudig in de cloud op te zetten.
Maar stel nu dat het niet zo eenvoudig is; een voorbeeld ter verduidelijking:
Je cloud-provider in Europa is dé specialist op het leveren van cloud-resources in Europa en is volledige op de hoogte van, en gecertificeerd voor alle economische, juridische, politieke en branchegerichte aspecten, zolang het maar Europa betreft. Je cloud-provider in Azie betekent hetzelfde voor de Aziatische regio en uw Amerikaanse cloud-provider voor de Amerikaanse regio.
Per regio maakt u gebruik van het ‘volg de zon principe’, niet denkbeeldig dat dit zo werkt.
Een van mijn klanten in de luchtvaart was vijftien jaar geleden al bezig om op die manier de huurlijnen te ‘schakelen’ op basis van het ‘Volg de zon’ principe onder het motto ‘Wat je niet gebruikt hoef je ook niet te betalen’.
Dat is precies wat we ook in de cloud willen, alleen betalen voor wat we gebruiken. Maar hoe consistent kunnen we onze behoeftes aan resources bij die wereldwijde cloud-providers onderbrengen. Kan ik mijn applicaties ook op basis van ‘Volg de zon’ onderbrengen. Hoe zorg ik of mijn cloud-providers onderling voor uitwisseling van informatie, synchroniseren van gegevens, databases et cetera. En hebben de cloud-providers in de diverse regio’s ook dezelfde mate van beveiliging, en voorzieningen voor back-up en continuïteit? Werken deze providers samen of zinj ze elkaars grootste concurrent?
Alles bij één cloud-provider onderbrengen dus is aanvankelijk de eerste gedachte, maar als ik het ‘Volg de zon’ principe trouw blijf, betaal ik dan niet te veel voor ‘leegstand’ omdat de providers toch niet zo’n ‘Multi tenancy’-omgeving hebben zoals ze steeds hebben voorgespiegeld.
Het meest ideale is één cloud-provider die voor mijn organisatie alles levert, maar is dat niet strijdig met het feit dat een cloud-provider zijn uitgaven voor licenties, energie, ruimte (rackspace) en dergelijke laag wil houden op basis van het principe: ‘Er zijn heel veel gebruikers (multi tenancy) die nooit allemaal tegelijkertijd daadwerkelijk 100 procent van de gevraagde capaciteit gebruiken’.
Als je het mij vraagt een utopie die wellicht nu nog, in de aanloop naar de wereld hegemonie van een globale cloud, geen rol speelt, maar tegen die tijd dat we echt allemaal in de cloud zitten mogelijk wel een zeer interessant aandachtspunt gaat worden. Want wie gaat die cloud zodanig opzetten, onderhouden en waarborgen dat we er jaar na jaar met een gerust hart en vredig gevoel gebruik van kunnen (blijven) maken?
In ieder geval een heel voorspoedig 2013 toegewenst, al of niet in de cloud.
Dag Klaas,
Na volg de maan, nu ook volg de zon, straks de sterren, wind of zeestroming?
Ik heb beter van jou gelezen. Veel te vaag, te abstract, te niche, te theoretisch.
Als je een internationaal bedrijf bent pak je gewoon een internationale speler, daarnaast als al je spullen in een datacenter staan is latency echt geen killer als je een continent naar links of rechts hoeft. Hangt allemaal af van hoe je het opzet.
In het intro gaat het eigenlijk al mis.
“Als we met z’n allen op grote schaal het cloudtijdperk instappen wie zorgt dan voor het beheer van de cloud in het algemeen en meer specifiek ‘Wie beheert de clouds waar ik als eindgebruiker mijn diensten heb ondergebracht?”
Dat antwoord is zeer simpel: De leverancier van die diensten. GMail door Google, Force.com door Salesforce, Virtuale server bij Rackspace door Rackspace (in geval van IaaS).
Beetje jammer.
Tja, en dan volg je de zon waarbij de onderdelen die even niet in het zonnetje staan uitgeschakeld worden.
Vervolgens ontstaat er vroeg in de ochtend een calamiteit op de locatie “in het zonnetje” en kun je dus niet uitwijken naar één van je andere centra; immers, die zijn afgeschakeld.
Kijk ik naar hoe je in het artikel de cloud onder zou willen brengen, dan praat je niet meer over cloud diensten maar over gewone rekencentra capaciteit. Als ik iets uit de cloud afneem, dan maak ik me niet druk over wat waar draait, en of 2 verschillende diensten bij elkaars concurrenten draaien of niet.
Op het moment dat ik me daar druk over wil maken, en allerlei inspraak wil ga ik over naar maatwerk (rekencentra) in plaats van generieke cloud oplossingen toch?
Het mee eens met PaVaKe! Cloud moet me ontzorgen en als ik dit allemaal moet weten dan heb ik er niks aan.
Je zorgen over het uitwisseling van informatie, synchroniseren van gegevens, databases et cetera is helemaal terecht. Het antwoord is “uitwisseling kan helemaal niet of in sommige gevallen, zeer beperkt!” Dat heeft met verschillende zaken te maken. Een daarvan is “Identiteit-mechanisme” De oplossing die cloudproviders voor hun authenticatiemechanisme in hun omgeving gebruiken zijn flink verschillend. Bovendien de inrichting van hun dienst/product i.c.m. deze mechanisme is ook verschillend. Dit betekent dat de authenticatiekoppeling tussen twee providers is 98% onmogelijk. Als voorbeeld, gebaseerd op je ID in applicatie A bij cloudleveranier 1 kun je niet informatie binnen (een deel van ) applicatie B bij cloudleverancier 2 opvragen. Met andere woorden, cloud kan je identiteitscrisis bezorgen!
Wanneer je gebruik maakt van verschillende cloudleveranciers dan heb je te maken met verschillende identiteitsoplossingen (authenticatie-laag) Zolang je een hobbyist of zzp-er bent en gebruik maak van verschillende diensten dan zou je hier geen last van krijgen. Wanneer je een bedrijf hebt met serieuze ict-zaken/afdeling dan zou dit een showstopper voor je kunnen worden.
Klaas,
Je vraag lijkt me gerechtigd nu er door landen als China en Rusland via de Verenigde Naties gepoogd wordt om de hegemonie van Amerika over de controle van Internet te breken. Het netwerk waar de cloud uiteindelijk een grote afhankelijkheid mee heeft en waar grote onduidelijkheid heerst over eigenaarschap, controle en verantwoordelijkheid. Helaas dekt de vragende titel echter niet de lading van je artikel waar je wel van alles bij elkaar harkt maar niets met elkaar verbindt, tot zover ben ik het dus eens met reactie van Henri.
De Cloud wordt hier neer gezet als een, 1 container begrip. dat is het in de werkelijkheid niet. Het verschuiven naar een ander deel bij een andere leverancier is niet zo eenvoudig en snel als het op papier lijkt. Daarnaast een aantal leveranciers zijn dol op een vendor-lock-in bij zich zelf.
IP heeft dan wel het benaderen en verwerken van data afstandsonafhankelijk gemaakt, maar dat wil niet zeggen risico onafhankelijk. Er zijn trouwens meer mogelijkheden om 7*24 uur te bereiken dan de zon of de maan te volgen.
Nog even een reactie op dit punt “’Geen probleem’, zeggen de cloudleveranciers, ‘Je kunt simpel overstappen naar een andere cloudleverancier en daar alles wat je nodig hebt weer onderbrengen”
Omdat cloud geen standaardisatie kent en elke leverancier zijn eigen techniek en oplossing toepast is het niet altijd mogelijk om (gewenst of gedwongen) van leverancier te veranderen. Wanneer je andere leverancier vindt door het gebrek aan standaardisatie, bestaat de kans of hij je omgeving bij de huidige leverancier niet kan adopteren of hoge kosten in rekening brengen voor de conversie van je omgeving. Bovendien moet je rekening houden met ellende en ook kosten van transitiefase.
Kortom, een feest!
@Q: Ik zag dat je deze links ergens anders op deze site gepost had
(https://www.computable.nl/artikel/nieuws/security/4619943/1276896/cirrus-onderzoekt-twee-jaar-veiligheid-cloud.html#4620334)
Als je zo bekend bent met de inhoud van deze documenten misschien is het een idee om daarover een artikel/samenvatting te schrijven + verwijzing naar die site als je bron. Ik denk dat je hierdoor eerder je doel(groep) bereikt dan wanneer je alleen de link naar deze dikke documenten (één van 146 pagina) post.
Aangezien het blijkbaar 4-sterren oplevert als je een link geeft:
http://www.slideshare.net/ritambharaagrawal/legal-nuances-to-the-cloud-15461463
Een presentatie die wel minder over de techniek gaat maar zeker de moeite waard om eens door te lopen.
Word hier een beetje moe van. Cloud is oud. Het internet is er. Dat is allang geregeld en best aardig al. Bijna net zo ‘always on’ als de oude telefoon. Wie daarover aanbiedt noem je geen ‘cloud’, maar bij naam en faam. Transport is er ook zo eentje. Over water, de weg, door de lucht of over de rails. Die zijn er. Welk transportbedrijf je kiest en wat je wenst te transporteren, daar gaat het om. Vergeet cloud en kies je dienstenleverancier. Kies die goed. Bedrijven maken zich druk om cloud omdat ze nog teveel kalkoenen in huis hebben die Kerst niet aandurven en hun eigen serverruimte nog als Bart Smit zien. Over 20 jaar zullen we ontdekken dat we nu geld zitten te verbrassen met al die tussenstappen die we nu nog even ‘cloud’ noemen. Mooie lokale handel levert het wel op. Maar onze achterstand op het Verre Oosten wordt wel steeds groter.
Cloud=Oud, leuke reactie.
Maar het verre oosten maakt de techniek, het verre westen (VS) de diensten. Het gaat uiteindelijk om de diensten, dus de achterstand op hey verre oosten kan ik nog niet plaatsen.