Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Voorkom BI-falen en focus op de business

Sjoerd Janssen
31 december 2012 - 14:143 minuten leestijdOpinieData & AI

Ondanks dat de tools steeds beter en de methodieken steeds volwassener worden, mislukken er nog te veel bi-projecten. De oorzaak hiervan ligt vaak niet in de tools die worden gebruikt of de methodiekendie deze projecten hanteren. Nee, de oorzaak ligt juist in de sterke technologie focus van deze projecten. Zij hebben daardoor te weinig aandacht voor het einddoel wat de organisatie met de inzet van business inteligence wil bereiken.

Wanneer het project een te beperkte business focus heeft, is dit terug te zien in de bi-oplossing die met het project wordt gerealiseerd. Deze sluit vaak onvoldoende aan op het gebruik en de veranderende behoeften van de organisatie en biedt, mede daardoor, geen of slechts een beperkte toegevoegde waarde voor die organisatie.

Nu de technologie binnen bi onder controle lijkt te zijn zou er juist ruimte moeten komen om meer aandacht te schenken aan de manier waarop het kan worden toegepast om meer waarde voor een organisatie te creëren. Maar helaas lijkt het erop dat de aandacht zich nu weer verschuift naar andere gebieden zoals het terrein van big data. Wat daarbij opvalt, is dat ook daar de technologie de meeste focus krijgt. En begrijp me goed, ik ben niet tegen het exploreren van dit nieuwe terrein, integendeel. Waar ik wel voor zou willen pleiten is om ook dit terrein vanuit een businesswaarde-insteek aan te vliegen. De vraag die ook bij big data beantwoord moet worden, blijft immers dezelfde: Op welke manier kan de ontgonnen informatie worden gebruikt om businesswaarde te creëren?

Om succesvol met bi, of met big data, te zijn, is het niet voldoende om de technologie onder controle te hebben. Dit is slechts een randvoorwaarde. Van veel meer belang is een goede focus op de toegevoegde waarde voor de organisatie. Om deze focus aan te brengen is het goed om de volgende vragen in een bi, of big data project mee te nemen:
• In welke processen word deze informatie gebruikt, en op welke manier?
• Wat is de toegevoegde waarde van deze informatie voor de bedrijfsprocessen?
• Welke nieuwe inzichten verkrijgen we op basis van deze informatie?
• Welke kansen kunnen we met behulp van deze informatie beter benutten?

Want een bi-omgeving met rapporten, analyses en tooling om de informatie verder te ontsluiten levert op zich nog geen toegevoegde waarde voor een organisatie. Pas wanneer de informatie effectief wordt toegepast in de bedrijfsprocessen leidt dit tot een beter bedrijfsresultaat. Pas dan kun je spreken van een succesvol bi-project.

Meer over

Business Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging van AI in de praktijk

    AI is hot, maar de praktijk binnen grote organisaties blijkt weerbarstig. Stop met brandjes blussen; zo schaal en beveilig je met succes.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    2 reacties op “Voorkom BI-falen en focus op de business”

    1. Reza Sarshar schreef:
      9 januari 2013 om 23:10

      Sjoerd,
      De gestelde vragen zijn zeer terecht. Maar……moeten deze vragen niet al eerder in de business case en voordat het project van start gaat, gesteld worden? Het lijkt me zeer merkwaardig om een GO aan een (BI)project te geven zonder dat er eerst goed nagedacht is over wat het project toevoegt aan business!

      Login om te reageren
    2. Sjoerd Janssen schreef:
      10 januari 2013 om 19:37

      Reza,
      Bedankt voor je reactie.

      In een goede business case staat waarom het project moet starten en wat dus de waarde is die het project toevoegt aan de business. Maar met het opstellen van een business case voorafgaand aan het project ben je er nog niet. Je zult gedurende het project deze business case op het netvlies moeten houden en je moeten afvragen of en hoe deze haalbaar blijft.

      En in de hoe vraag gaat het er dan niet alleen om welke rapporten of analyses je als BI project gaat opleveren, maar vooral ook hoe deze in de bedrijfsprocessen gebruikt gaan worden om de business case te kunnen realiseren (of zelfs te overstijgen).

      Vaak wordt er te snel de stap gezet van business case naar datawarehouse en rapportage / analyse specificatie en bouw. Daarbij is dan onvoldoende aandacht voor inbedding in de organisatie en houdt het project onvoldoende focus op het uiteindelijke doel. Het doel is namelijk niet het realiseren van rapporten / analyses, nee het doel is het toepassen van deze informatie om betere / snellere beslissingen te kunnen nemen of nieuwe kansen te benutten.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    Training
    ActueelCarrière

    BI Academy bundelt aanbod BI-opleidingen

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs