Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Kapotte PC velt Utrechts luchtalarm

08 januari 2013 - 09:26ActueelCloud & Infrastructuur
Sander Hulsman
Sander Hulsman
Chief Digital Content

Het luchtalarm in de Veiligheidsregio Utrecht deed het op maandag 7 januari 2013 niet. Reden: een defecte computer in de meldkamer. Hierdoor bleven de sirenes stil. Een back-up computer is inmiddels in gebruik genomen.

Nadat de Veiligheidsregio Utrecht meldingen binnenkreeg van het uitblijven van het luchtalarm om 12.00 uur, ging de veiligheidsinstantie op onderzoek uit, meldt regionaal medium RTV Utrecht. Een kapotte computer bleek te zorgen voor de mislukte test. ‘Het defect zat in een pc in de gemeenschappelijk meldkamer’, licht een Veiligheidsregio Utrecht-woordvoerder toe. ‘Met deze computer worden de sirenes aangezet. We hebben vervolgens een back-up computer getest en in gebruik genomen en deze zal voorlopig de sirenes aansturen.’

RTV Utrecht meldt dat dit niet de eerste keer is dat het luchtalarm in Utrecht hapert. In november 2012 ging het ook niet af doordat een radiomast het signaal niet goed doorgaf aan de sirenes.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Alarmbellen
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Goede ICT en sturing ontbraken bij 112

    Computable.nl
    OpinieOverheid

    Geen software in de kerk!

    7 reacties op “Kapotte PC velt Utrechts luchtalarm”

    1. Kees schreef:
      8 januari 2013 om 12:13

      Dus de veiligheid van de hele Veiligheidsregio Utrecht is afhankelijk van één computer? En pas toen ontdekt was dat die defect was werd er begonnen met het testen van een backup PC?
      Lijkt mij een goede aanleiding voor kamervragen.

      Login om te reageren
    2. Emanuel schreef:
      8 januari 2013 om 14:15

      Sommige mensen beschouwen IT blijkbaar anno 2013 nog steeds als een hobbie.. Tijd dat er van IT managers wordt geëist dat ze een gedegen IT opleiding hebben gevolgd… Voor de rest verbaas ik mij zeer dat de trigger door een PC wordt gegeven, i.p.v. een dedicated embedded oplossing (/parallel geschakelde PLC’s).. Oh wacht, dit is dezelfde BRU welke er voor had gezorgd dat Nieuwegein en IJsselstein 6 maanden zonder tram zaten.. (geeft niet, deze rijdt normaliter toch maar bomvol elke 7 minuten, naar een van de grootste ziekenhuizen in de regio en het 1 na grootste winkelcentrum van de provincie)..
      Ik ben even naar de dokter, iets vragen voor zeer krommende tenen…

      Login om te reageren
    3. Petra Heesink schreef:
      8 januari 2013 om 14:38

      En wat hebben we nou geleerd? “We hebben vervolgens een back-up computer getest en in gebruik genomen en deze zal voorlopig de sirenes aansturen.”

      Dat is inderdaad een goede oplossing om de veiligheid van de hele regio opnieuw af te laten hangen van één computer; de back-up computer. Misschien een stoomcursus voortdurend verbeteren?

      Login om te reageren
    4. Wim Roos schreef:
      8 januari 2013 om 16:04

      Klaarblijkelijk nog nooit gehoord van een fail-safe computersysteem. Bij o.a.luchtvaart (zelfs drie-voudig en elkaar controlerend) en industriële procesbesturing de normaalste zaak van de wereld.

      Login om te reageren
    5. Jurgen Prins schreef:
      8 januari 2013 om 17:36

      Ik geloof er nix van…
      Broodje Utrecht – hebben ze daar ook niet ergens een station?
      Is gewoon een stroomstoring bij de NS en Pro-rail heeft de boel gereset.

      Login om te reageren
    6. hk schreef:
      9 januari 2013 om 09:04

      Zolang er geen sprake is van een echte ramp worden de sirenes maandelijks op de eerste maandag om 12:00 uur getest. Kennelijk draait daarvoor een programmaatje op een PC. En nu was die PC ineens stuk, of het programmaatje corrupt, of wat dan ook. So what?

      Ik mag hopen dat als er werkelijk sprake is van een ramp er iemand is die de boel gewoon met de hand aanzet.

      Login om te reageren
    7. Maarten Oberman schreef:
      9 januari 2013 om 23:32

      uit het artikel: Een back-up computer is inmiddels in gebruik genomen

      1. klinkt niet echt als back-up
      2. redundancy is niet in het ontwerp meegnomen
      3. over spof is niet nagedacht
      4. bewaking van de werking is niet voorzien in het ontwerp

      Kennelijk is het tijd voor een grondig review, het lijkt gezien de “kwaliteit” van de storing op een degelijke museale architectuur.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs